Dalība dažādos starptautiskos uzņēmējdarbības konkursos prasa laiku un pūles, taču tas ir vērtīgs ieguldījums uzņēmuma zīmolā
«Starptautiskie uzņēmējdarbības konkursi un sacensības ir lieliska platforma un izaugsmes iespējas uzņēmumam. Pirmkārt, tā ir lieliska iespēja ar ļoti maziem laika un finanšu ieguldījumiem pārbaudīt savu biznesa ideju un tās potenciālu starptautiskajā tirgū. Tas ir ātrs veids, kā uzzināt tendences un aktualitātes ārvalstīs un konkrētā mērķa tirgū. Otrkārt, tā ir iespēja tikt sadzirdētam uz pasaules skatuves. Katrs šāds konkurss rūpējās par sabiedriskajām attiecībām un par konkursu, tā gaitu un rezultātiem stāsta arī vietējiem un ārvalstu medijiem. Treškārt, tie ir kontakti un potenciālie sadarbības partneri. Tā ir iespēja satikt investorus, piegādātājus, pircējus vai gluži vienkārši domubiedrus,» saka Līva Stūrmane, konkursa Creative Business Cup organizatore.
«Starptautiskie konkursi ir vieta, kur savu ideju parādīt, notestēt, iegūt atgriezenisko saiti plašākā pasaulē, ne tikai lokāli. Tāpat arī kontakti, jo šādā vidē var satikt cilvēkus, kuri pazīst un var iepazīstināt ar citiem cilvēkiem, lai ātrāk izvirzītu savu produktu, ideju eksportā. Mūsu gadījumā papildus novērtējām arī starptautiskā konkursa atzinumu kā pierādījumu mūsu produktam potenciālo partneru acīs. Ja mēs ar savu jauno produktu ejam pie partnera, kas mūs nepazīst, mūsu rīcībā ir ne tikai entuziasms un pārliecība par produktu, bet arī starptautisks atzinums, kas rada uzticību un vēlmi sadarboties,» saka Ilona Viļuma, GIGI Bloks radītāja.
I. Viļuma norāda, ka tad, ja uzņēmums izlemj piedalīties starptautiskā konkursā, tam jāvelta tik daudz laika, lai parādītu sevi vislabākajā iespējamā gaismā. «Piedalīšanās konkursos «noslīpē». Ir jāiemācās izcelties starp citiem konkurējošiem dalībniekiem, iesaistot dažādus atribūtus, tajā skaitā sava biznesa modeļa un tirgus pārzināšanu. Pāri visam – pārliecība un degsme par savu produktu. Bieži vien cilvēki izvēlas īsāku vai ilgāku laiku pavadīt stadijā «mans produkts vēl nav ideāls». Viņi piedalās konkursos, semināros, inkubatoros, bet ir jāsaņem drosme spert soli un izlikt produktu pasaulē. Tikko, kā tas notiek, saņem atgriezenisko saiti. Bieži vien ir jāsaskaras ar realitāti, ka ideja nevienam nav vajadzīga, vai, pareizāk sakot, vēl ir krietni jāiegulda laiks un enerģija, lai parādītu pasaulei, savam klientam, kāpēc šis produkts ir vajadzīgs un kādu problēmu tas atrisinās. Mūsdienās, kad informācija, produkti un pakalpojumi cilvēkiem nāk virsū ar milzīgu joni, tas ir liels izaicinājums,» teic I. Viļuma. Viņa uzskata, ka atdeve no konkursiem ir atzinība, iespēja savu biznesa modeli noslīpēt un pilnveidot, iegūt jaunus kontaktus, vairot pārliecību par savu produktu. Ja konkurss ir atbilstošs industrijai, klientam un uzņēmējs ir ieguvis jebkādu atzinību, tas noteikti palīdz produkta tālākai realizācijai. «Tomēr vairumam cilvēku patīk, ka kāds jau ir pateicis: «šis ir foršs produkts.» Tas raisa uzticību. Un, kamēr no konkursiem var kaut ko iemācīties vai iegūt kontaktus, ir vērts izmantot to piedāvāto platformu. Paturot prātā, ka ir jāsper solis realitātē un savu produktu no drošās konkursu vides jāved uz piesātinātās informācijas laikmeta dinamisko un dzīvo pasauli,» uzsver I. Viļuma.
Vaicāta, cik daudz pūļu un laika prasa dalība starptautiskos konkursos un kāda ir atdeve no tiem, L. Stūrmane teic, ka konkursi ir ļoti dažādi. Piemēram, konkurss Creative Business Cup paredz elektronisku pieteikšanos, aizpildot pieteikuma anketu, kas neaizņemot vairāk par 20 minūtēm laika. Vēlāk notiek 20 labāko projektu klātienes prezentācijas un pieci no tiem tiek aicināti uz nacionālo finālu. Tāpat dalībnieki tiek aicināti uz meistarklasi, kas ļauj noslīpēt prezentācijas prasmes un analizē biznesa modeļus. «Protams, ir jāspēj attīstīt savs uzņēmums, vienlaikus piedaloties dažādos pasākumos. Tieši šī iemesla dēļ uzņēmuma komandai ir tik liela nozīme. Kā visi investori atzīst, viņi investē tieši cilvēkos un komandā, nevis uzņēmuma idejā vai produktā,» piebilst L. Stūrmane.
«Viena no jaunuzņēmuma sākumposma aktivitātēm, kas norisinās paralēli prototipu izstrādei, pirmssēklas finansējuma meklējumiem un dzīvotspējīga biznesa modeļa izstrādei, ir investīcijas zīmolā. Varbūt par skaļu teikts zīmolā, taču kopējā atpazīstamībā un stāstā par produktu tiek ieguldīta enerģija un līdzdalība konkursos, manuprāt, ir nozīmīga «ieguldi savā zīmolā» daļa,» uzskata Mareks Matisons, Tactile Eyesight idejas autors. Katra pašprezentācija un tai sekojošie žūrijas jautājumi parāda nianses, kuras tie sadzirdējuši un sapratuši vai pārpratuši. Viņš līdzdalību konkursā uztver kā paplašināto fokusgrupu, kurā cilvēki izsaka savus jautājumus un attīstības idejas, tādēļ novērtē katru komentāru un ieteikumu.
Nesen Rīgā norisinājās konkurss Start Tel Aviv 2017, kurā Tactile Eyesight ieguva iespēju septembrī doties pieredzes apmaiņas vizītē uz Izraēlu. «Tactile Eyesight projekts ir aktīvs jau kādu laiku, pagājušajā vasarā bijām akseleratora programmas dalībnieki, pirms tam lielā uzvara vispasaules konkursā. Taču neveicas ar līdzekļu piesaisti un šāds konkurss ir stimuls meklēt atbildes uz jautājumiem, kuras man kā jaunuzņēmuma dibinātājam jau šķiet skaidras, palūkoties uz sevi no malas un varbūt saņemt jaunu stimulu darbā. Tai pat laikā, jāpiebilst, Izraēlas tirgus un neredzīgo biedrības, neredzīgo bibliotēkas pieredze šķita interesanta un varu apvienot savu konkursa dalībnieka pieredzi, plānojot tikšanās ar partneriem konkrētajā valstī. Es gribētu cerēt, ka mūsu gadījumā laika un pašu resursu ieguldījums un viesošanās Telavivā un Jeruzalemē būs jēgpilns un palīdzēs virzīt Tactile Eyesight jaunā attīstības virzienā,» saka M. Matisons.