Apvienojoties vietējiem mazumtirdzniecības veikalu tīklu uzņēmumiem, kas līdz šim pārstāvēja zīmolu «top!», dibināta SIA «Latvian Retail Management», ko turpmāk atpazīs kā zīmolu «Citro»
Par mazumtirgotāju tīkla, kas pagaidām darbojas pārsvarā Ziemeļkurzemē un Latgalē, Latvian Retail Management (LRM) dibinātājiem ir AS Diāna, SIA Gabriēla un SIA LEKON. Vienotu mērķu vadīti, uzņēmumu valdes locekļi jauno apvienību dibināja 2019.gada sākumā. Akciju sabiedrība Diāna un SIA Gabriēla bijušas ilggadējas top! zīmola pārstāves, AS Diāna esot arī vienai no mazumtirgotāju savienības dibinātājām. Lai arī uzņēmumi ir attīstījušies un daudz ieguvuši, darbojoties top! zīmola paspārnē, šodien šī sistēma kļuvi smagnējāka gan lēmumu pieņemšanā, gan ātrumā un šajā gadījumā arī funkciju sadalē, secina SIA Latvian Retail Management (LRM) valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers.
«Tirgus strauji attīstās, un arī mums ir jāiet laikam līdzi. Tas, kas mums derēja vakar, vairs nederēs šodien un rīt. Katram no uzņēmējiem arī pašam sev sākumā bija jāatbild uz šo svarīgo jautājumu - «Vai esmu gatavs mainīties?». Uzņēmējiem ar divdesmit gadu pieredzi tas var būt ļoti sarežģīts process, jo nereti šādā laika posmā izveidojas arī rutīna, no kuras tagad laiks izkāpt,» ir pārliecināts LRM valdes priekšsēdētājs.
Saskatot nepieciešamību pēc pārmaiņām, uzņēmēji vispirms centušies rast vienotu ceļu kopā ar top! zīmola vadību, taču panākt vēlamo nav izdevies. Domājot par nākotni, bijis skaidrs, ka bez pārmaiņām uzņēmēji darbību attīstīt nevarēs, līdz ar to trīs mazumtirgotāji vienojās, ka ir laiks dibināt jaunu apvienību un mazākā skaitā jābruģē izaugsmes ceļš, par kuru vienoties bija sarežģīti teju 20 partneru lokā.
Šos trīs mazumtirgotājus vieno līdzīga sortimenta veidošanas politika; uzņēmēji savos veikalos piedāvājumu cenšas nodrošināt pēc iespējas plašāku, lielāku uzsvaru liekot arī uz sadarbību ar vietējiem ražotājiem. Svarīga ir bijusi uzņēmēju savstarpējā uzticība, kad pienāca laiks atstāt konkrētu lēmumu pieņemšanu attiecīgu darbinieku rokās. Iepriekšējā pieredze līdzšinējā sistēmā rādījusi, ka nereti darbinieku funkcijas dublējas, kad runa ir par, piemēram, iepirkumu veikšanu. Apvienojoties LRM, darba vietu skaits mazumtirgotāju uzņēmumos samazināts netika, taču visas funkcijas tika sadalītas tā, lai katrs specializētos tieši savā jautājumā, tādējādi ātrāk sasniedzot rezultātus.
«Līdzīgi kā katru gadu janvārī mēs apņemamies stāties jauna izaicinājuma priekšā, arī LRM biznesā uz to tiecas. Lai pārmaiņas notiktu vienmērīgi, esam veiksmīgi pildījuši savu mājasdarbu un jau šī gada sākumā uzsākām sarunas ar mūsu piegādātājiem un ražotājiem, kas ir būtiski mūsu sadarbības partneri,» stāsta I. Kelmers.
Lai gan sadarbība tiks tupināta ar vairākiem līdzšinējiem veikalu piegādātājiem, piemēram, importa augļu nodrošinātājiem, jo tos Latvijā izaudzēt nav iespējams, tika meklēti arī jauni partneri, uzmanību vēršot uz reģionālajiem ražotājiem. Jaunas iespējas tiek izskatītas, kā arī LRM komandu priecē pašu piegādātāju izrādītā interese par sadarbības iespējām. «Manā skatījumā, nākotnes attīstība slēpjas spējā būt labiem partneriem, kad piegādātājs un pircējs spēj strādāt partnerībā,» ir pārliecināts I.Kelmers. Pateicoties individuālai pieejai katram ražotājam, pašreiz jau esot noslēgta lielākā daļa līgumu.
Līdzšinējā problēma bieži vien esot bijusi, ka vietējie ražotāji nespēj saražot tik, cik nepieciešams, lai nodrošinātu visu veikalu tīklu, tādēļ, baidoties no preču piegādes pārtraukšanas, sadarbību mēdz atteikt pavisam. Taču I.Kelmers pašreiz vada uzņēmumu tādā virzienā, kas ļaus īstenot arī sarežģītāku pieeju, lai arī tas, iespējams, nozīmē vairāk organizatoriska darba. Mērķis ir piedāvāt patērētājiem vietējo produkciju plašā izvēlē.
Dibinot jauno zīmolu un atdaloties no top! tīkla, uzņēmējs skaidro, ka tas neietekmēs veikala preču sortimenta cenas. «Ja mēs spējam pieņemt lēmumus efektīvāk, tad spēsim arī veikt iepirkumu labāk. Panākot labāku vienošanos, mums ir pat iespējas parādīt to, ka cenas var būt vēl zemākas. Ir jāiet cauri šim procesam, jājūt un jāuzticas. Ja nepieciešams - jāinvestē un jārunā ar piegādātājiem, lai mēs varētu saglabāt konkurētspējīgas cenas, lai mēs varētu noturēt esošos un pievilināt jaunus pircējus,» tā nākotnē raugās Imants Kelmers.
Esošie Latvian Retail Management partneri, kas turpmāk darbosies ar vienotu zīmolu Citro, jau ir guvuši pieredzi savās tirdzniecības vietās, vietējos produktus izceļot atsevišķos stendos, un tas, visticamāk, tiks turpināts. Pat ja vietējo novadu ražotāju produktu cena dažkārt ir nedaudz augstāka salīdzinājumā ar lielo rūpnīcu piedāvājumu, cilvēki vēl joprojām ir gana patriotiski un uzticas arī atšķirībai kvalitātes ziņā, norāda I. Kelmers.
LRM tirdzniecības vietas pašreiz veido 70 veikali. Pakāpeniski, līdz 2020.gada 1.janvārim, tiks veikta jaunā zīmola vizuālās identitātes ieviešana veikalos - zīmolu top! nomainīs Citro, simbolizējot gan svaigas pārmaiņas, gan jaunumu ienākšanu veikalos.
SIA LEKON darbības reģions galvenokārt ir Rēzekne un Rēzeknes rajons, savukārt abi pārējie mazumtirgotāji darbojas Kurzemes ziemeļu pusē, tai skaitā pārstāvot vairākus veikalus Ventspilī, Kuldīgā un Talsos. Laika zīmola nomaiņai nav atlicis daudz, un pirmie veikali Talsu pusē Citro logo iegūs jau oktobra beigās, stāsta I.Kelmers.
«Īpašnieku uzdevums pašreiz ir strādāt, lai arī mūsu veikalu tīkla pārklājums varētu paplašināties,» atklāj LRM valdes priekšsēdētājs. «Mūsu partneri plāno arī nākamgad attīstīt un būvēt jaunus veikalus. Būsim atvērti arī citiem mazumtirgotājiem, kuri redz mūsu darbību un rezultātus un kuri vēlas mums pievienoties, lai attīstītos un mainītos kopīgi,» viņš paskaidro. Gatava jaunu partneru piesaistei uzņēmēju apvienība būs tad, kad visas nepieciešamās pārmaiņas būs ieviestas jau esošo partneru tirdzniecības vietās.
Arī Rīga kā darbības lauks uzņēmējus vilina. Pašreiz gan tikai viens Citro veikals tiks pārstāvēts Rīgā, Slokas ielā, taču uzņēmēji cer, ka šis skaitlis augs. Lai ienāktu Rīgā, LRM vadība plāno izstrādāt konkrētu plānu un mērķtiecīgi turpināt virzīšanos uz priekšu, jo idejas jau esot.
SIA Latvian Retail Management starta kapitāls bija 51 tūkstotis eiro, ko veidoja trīs esošo partneru investētie līdzekļi. Kopējo investīciju apmērs zīmola ieviešanai vēl nav aprēķināts, jo, virzoties līdzi procesam, tiek pieņemti izdevīgākie lēmumi. Lietās, kuras saistās ar partneru tirdzniecības vietām, zīmolu nomaiņu un darbinieku apģērbu nomaiņu, katram partnerim būs pašam jālīdzfinansē.
Atkarībā no veikalu skaita un lieluma mainīsies arī investīciju apmērs, kā arī papildu jauninājumi un renovācijas sekos laika gaitā. «Protams, tas rada nelielas bažas veikalu īpašniekiem, bet līdzīgi, kā plānojot ģimenes izdevumus, nevajag baidīties no lieliem tēriņiem, ir jāpiesargās no maziem ienākumiem,» pārliecināti saka I.Kelmers.
«Izmaksas, lai uzsāktu šādu zīmolu maiņu, nav mazas, taču viss norit veiksmīgi un deviņu mēnešu garumā LRM apvienība ir daudz paveikusi. Analizējām pirmā pusgada rezultātus un secinājām, ka savu plānu esam īstenojuši īsākā laika posmā, nekā paredzēts. Cik liela uzticība, tik liels uzņēmuma attīstības ātrums. Pašreiz pie LRM attīstības un ikdienas darbu veikšanas darbojas 10 cilvēku liela darba grupa, bet pavisam drīz komandu palielināsim par vēl dažām darba rokām,» pauž valdes priekšsēdētājs.
Tāpat I.Kelmers pastāsta, ka daži no jaunajiem Citro veikaliem šogad jau ir paspējuši piedzīvot vizuālas pārmaiņas, līdz ar to ir auguši arī rādītāji no tirdzniecības viedokļa. «Cilvēkiem patīk jauka, skaista un atjaunota vide, līdz ar to viņi labprāt iegriežas tādos veikalos atkārtoti. Pakāpeniski nākotnē pārmaiņas piedzīvos arī citi veikali, taču šobrīd lielākās pārmaiņas notiek tieši uzņēmumu iekšienē. Varam investēt lielu naudu, bet aiz laba zīmola stāv mūsu komanda un tas, cik mēs būsim interesanti cenu ziņā, cik laipni apkalposim pircējus un kādi partneri būsim.»
«Tik, cik Latvijā ir liels tirgus, tik tas arī ir. Cilvēki aizplūst prom no Latvijas, un sevišķi reģionos tas ir izteiktāk novērojams. Katrs vēlas sev to lielāko tirgus daļiņu iegūt, tas ir neizbēgami,» jautāts par Citro ienākšanu tirgū un kā tas varētu ietekmēt citus zīmolus, atbild I. Kelmers.
Taču tirgotāju apvienības LRM un zīmola Citro mērķis ir attīstīties, un konkurence attīstību tikai veicina. Arī Citro vadības komanda no tā nebaidās, bet paliek atvērta sadarbībai, drīzāk aicinot citus spēlētājus pievienoties, lai attīstītos kopīgi.