Šodien Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) publicēts AS Pasažieru vilciens (PV) paziņojums par lēmuma pieņemšanu konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu, ar kuru par uzvarētāju atzīta Spānijas kompānija Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF), kas ieguvusi tiesības uz 610,76 miljonus eiro (ap 429,24 miljonus latu) vērto līgumu.
Kā liecina IUB interneta mājaslapā publicētais paziņojums par lēmuma pieņemšanu, līguma summa ir 610 757 053 eiro (429 240 056 lati) bez pievienotās vērtības nodokļa.
Lēmums atzīt CAF par piemērotāko pretendentu pieņemts slēgtā konkursā. Ar CAF tiks slēgti divi piegādes un uzturēšanas līgumi - viens par 436 696 037 eiro (306 909 974 latiem) un otrs - par 174 061 016 eiro (122 330 082 latiem).
CAF bijis vienīgais pretendents, ko vērtējis PV. Kā lēmuma pieņemšanas datums norādīts 17.augusts. Iepirkums paredz līdz 2015.gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.
9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.
Kā aģentūrai LETA iepriekš sacīja IUB vadītājs Andrejs Tiknuss, pēc rezultāta publikācijas saņemšanas no PV un tā publicēšanas IUB mājaslapā sāksies desmit dienu termiņš, kādā šī iepirkuma rezultātu būs iespējams apstrīdēt, un šajā laikā PV līgumu nedrīkstēs slēgt. Ja tiks saņemta kāda sūdzība un IUB to pieņems skatīšanai, tad līguma slēgšana tiks apturēta uz sūdzības izskatīšanas laiku. Šodien neviena sūdzība IUB vēl nav reģistrēta.
Tiknuss atklāja, ka IUB Kontroles departamentam ir tiesības izvērtēt šāda veida iepirkumus, taču to birojs dara tad, ja ir saņēmis FM vai atsevišķos gadījumos pat Ministru prezidenta uzdevumu.
FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis gan aģentūrai LETA lakoniski sacīja, ka par PV veikto iepirkumu atbildīgā ministrija ir Satiksmes ministrija (SM), kas arī iepirkumu uzrauga. Arī Jarockis akcentēja, ka patlaban tiek gaidīts, kad PV paziņos uzvarētāju, pēc kā sāksies desmit dienu nogaidīšanas periods, vai netiks sniegtas kādas sūdzības.
Savukārt Tiknuss atgādināja minētā iepirkuma vēsturi, sakot, ka PV iepirkumu veic slēgtā procedūrā divās kārtās, no kurām pirmā ir kvalifikācijas atlase, bet otrā - piedāvājumu iesniegšana. Pirmajā kārtā iepriekš piedāvājumus iesnieguši trīs pretendenti - Šveices kompānija Stadler Bussnag (Stadler), CAF un Rīgas Vagonbūves rūpnīca (RVR), kas kā apakšuzņēmēju vēlējās piesaistīt franču Bombardier Transportation.
Sūdzība, ko šā gada pavasarī skatījis IUB, bijusi par to, ka PV gan atzinis RVR kā atbilstošu konkursa prasībām, bet prasīja ģenerāluzņēmēja un apakšuzņēmēja solidāru atbildību par apjomīgā līguma izpildi. Minētajam solidāras atbildības principam nepiekrita Bombardier Transportation, jo apakšuzņēmējs nekad neatbild par ģenerāluzņēmēja saistībām. RVR viena pati minētajam iepirkumam nav varējusi kvalificēties.
Vēlāk savu piedāvājumu konkursā vairs nav iesniedzis Stadler, kas vērsies Eiropas Komisijā ar iesniegumu, bet spāņu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF), kas jau sākotnēji kvalificējusies konkursam, aicinājusi RVR kā apakšuzņēmēju, kam RVR piekritusi. Līdz ar to acīmredzot tieši šī partnerība arī uzvarējusi konkursā, taču par to IUB būs iespējams spriest pēc oficiāla paziņojuma saņemšanas no PV.
LETA jau ziņoja, ka Grestes paziņojumu par sabiedrības maldināšanu nodēvējis satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), sakot, ka PV valdes locekļa apgalvojumi neatbilst patiesībai.
Satiksmes ministrs teica, ka viņam ir grūti pateikt, ar kādu mērķi Greste izplatījis šādu paziņojumu, taču ministrs to saista ar priekšvēlēšanu laiku un norāda, ka Greste ir Vienotības pārstāvis. Augulis sacīja, ka viņš ir lūdzis PV valdi izvērtēt Grestes rīcību un aicina Gresti sniegt savu skaidrojumu par šo paziņojumu. Augulis arī sacīja, ka tiks izvērtēts, vai Greste varētu tikt atsaukts no PV valdes.