Iepirkumu uzraudzības birojs atļāvis a/s Pasažieru vilciens slēgt līgumu ar konkursā uzvarējušo Spānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF), un, kā šorīt preses konferencē informēja Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds, līgums tiks parakstīts aptuveni mēneša laikā.
Tādējādi noslēdzas teju divus gadus ilgušais jaunu pasažieru vilcienu iepirkuma konkurss, kurā bez sūdzībām IUB ir notikusi arī Pasažieru vilciena (PV) valdes nomaiņa, veiktas vairākārtējas konkursa nolikuma izmaiņas.
Šobrīd sākts darbs pie dokumentācijas, lai vilcienus iepirktu.
Pirmais testa vilciens Latvijā varētu nonākt 2013. gadā, bet regulārus pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem var gaidīt 2014. gadā.
Konkursa pirmajā kārtā pieteicās trīs pretendenti -CAF (Spānija), a/s RVR sadarbībā ar Bombardier un Stadler Bussnang AG (Šveice). Visi pretendenti ieguva tiesības startēt otrajā kārtā. Tiesa, vienam pretendentam RVR sadarbībā ar Bombardier tiek izvirzīts nosacījums, proti, RVR sadarbības partnerim Bombardier būs jāuzņemas atbildība par iepirkuma līguma izpildi. Otrajā kārtā savu piedāvājumu iesniedza tikai CAF.
Laikraksts Dienas bizness jau rakstīja, ka 1. septembrī viens no pretendentiem, kurš gan savu piedāvājumu otrajai konkursa kārtai tā arī neiesniedza - Stadler -, iesniedza sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā un lūdza atcelt konkursa rīkotāja lēmumu pasludināt CAF par konkursa uzvarētāju, lūdza aizliegt parakstīt līgumu, kā arī uzdot PV pārtraukt konkursu. Šī sūdzība par vairākiem mēnešiem ir aizkavējusi iespējamo līguma parakstīšanu par jaunu pasažieru vilcienu piegādi un apkalpošanu nākamajiem 30 gadiem ar konkursā par uzvarētāju atzīto Spānijas CAF. Tiesa, IUB var nebūt pēdējā iestāde, kur turpinās cīņas par teju 430 milj. Ls (no kuriem ES atbalsts paredzēts teju 100 milj. Ls apmērā) vērto jauno pasažieru vilcienu iepirkuma konkursu, jo nav zināms, vai Stadler par šo jautājumu neierosinās tiesvedību.
Tapis zināms, ka juristi šobrīd angļu valodā tulko IUB lēmumu par Stadler sūdzību, un tas tiks nosūtīts Eiropas Komisijai.
PV valdes loceklis, konkursa komisijas priekšsēdētājs Mārtiņš Jirgens šorīt arī informēja, ka 65% no darba jauno vilcienu ražošanai notiks Latvijā.
Laika skala
30.11.2009.
IUB mājsalapā publicē sludinājumu par 34 elektrovilcienu un 7 dīzeļvilcienu iepirkumu un uzturēšanu 30 gadu periodā. I kārtā tiek vērtēta pretendentu kvalifikācija
26.02.2010.
Jaunus elektrovilcienus un dīzeļvilcienus Latvijai vēlas piegādāt piecas ārvalstu kompānijas – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) (Spānija); Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding (Polija); Bombardier Transport France S.A.S. (Francija); Stadler Bussnang AG (Šveice); Končar – Električina vozila D.D. (Horvātija). Vietējais vilcienu būvētājs a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) savu priekšlikumu neiesniedz, to motivējot ar savu lēmumu, ka konkursa nosacījumi liedzot vietējam ražotājam startēt šajā elektrovilcienu un dīzeļvilcienu piegādes konkursā.
1.04.2010.
Jauno pasažieru elektrovilcienu un dīzeļvilcienu konkursu izbeidz bez rezultāta un izsludina jaunu, jo konkursa pirmajā kārtā konstatēts, ka prasībām, kas noteiktas kandidātu pieredzei un tehniskajām iespējām, neatbilst pietiekams pretendentu skaits, lai nodrošinātu pienācīgu konkurenci konkursa otrajai kārta.
10.05.2010
Jaunus elektrovilcienus un dīzeļvilcienus vēlas piegādāt Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) (Spānija) un Stadler Bussnang AG (Šveice), kā arī a/s RVR kopā ar Bombardier Transport.
19.07.2010.
Viens no trim konkursa pretendentiem RVR, kas šajā konkursā startē kopā ar Bombardier, jau paziņo, ka viņu piedāvājums no šī konkursa, visticamāk, tiks izslēgts, lai gan tikai viņi no visiem trim konkursa pretendentiem ir gatavi vilcienus ražot Latvijā, izmantojot sava ārzemju partnera tehniskās zināšanas.
9.09.2010.
A/s Pasažieru vilciens valdes loceklis Andrejs Požarnovs lūdz sevi izslēgt no 144 milj. Ls vērtā konkursa komisijas sastāva. Šādu lēmumu A. Požarnovs pieņemis, sakarā ar to, ka «Viens no pretendentiem regulāri izplata nepamatotus apmelojumus par manis pārstāvēto politisko partiju un izdara publisku spiedienu uz konkursa komisijas locekļiem, uzskatu par neiespējamu turpmākajā piedalīties komisijas darbā»
13.09.2010.
A/s Pasažieru vilciens valde nolemj, ka visi trīs pirmās kārtas pretendenti – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) (Spānija), a/s RVR sadarbībā ar Bombardier un Stadler Bussnang AG (Šveice) – iegūst tiesības startēt otrajā kārtā. Tiesa, vienam pretendentam RVR sadarbībā ar Bombardier tiek izvirzīts nosacījums, proti, RVR sadarbības partnerim Bombardier būs jāuzņemas atbildība par iepirkuma līguma izpildi.
14.09.2010
Viens no pasažieru vilcienu konkursa pretendentiem Stadler Bussnang AG paziņo, ka apstrīdēs pirmās kārtas rezultātus, jo uzskata, ka cits pretendents – RVR – bija diskvalificējams.
12.10.2010.
Stadler Bussnang AG iesniedz sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojam par pirmās kārtas rezultātiem.
25.10.2010.
A/s Pasažieru vilciens vadība paziņo par jauno pasažieru vilcienu iepirkuma un uzturēšanas konkursa otrās kārtas nolikuma izmaiņām un pagarina pretendentu pieteikumu iesniegšanas termiņu.
08.11.2010
A/s RVR iesniedz IUB sūdzību par a/s Pasažieru vilciens kuras rīcībā esot skaidri saskatāmas intereses par to, lai konkursā uzvarētu Stadler. RVR lūdz IUB apturēt iepirkuma procedūru un aizliegt PV slēgt iepirkuma līgumu, kā arī uzdot PV novērst pārkāpumus kandidātu atlasē, atceļot tās prettiesiskos lēmumus. Sūdzībā RVR norāda, ka PV izvirza papildu prasības tikai vienam no iespējamajiem piegādātājiem, t.i., RVR, pieprasot tā apakšuzņēmējiem uzņemties 100% atbildību par visu līgumu. Citu pretendentu apakšuzņēmējiem šādi nosacījumi netiek izvirzīti. Otrkārt, kvalifikācijas noteikumos ir tāds prasību komplekss, kas visiem pretendentiem, piedāvājot vislabāk atbilstošus esošos prototipus, nosakot nepieciešamību papildus veikt projektēšanas darbus. Tomēr vēlāk noteikumi tika mainīti, dodot iespēju.
10.11.2010.
IUB noraida Stadler Bussnang AG iesniegto sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojam par pirmās kārtas rezultātiem.
06.02.2011.
Satiksmes ministrija kā a/s Pasažieru vilciens akcionārs uzņēmuma valdē ieceļ Mārtiņu Jirgenu, savukārt no valdes atbrīvo Andreju Požarnovu un Gintu Karlsonu. Valdes locekļa amatu saglabā Mārtiņš Greste, un valdes priekšsēdētāja amatu – Andulis Židkovs.
08.03.2011.
Satiksmes ministrija par a/s Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētāju ieceļ Nilu Freivaldu, bet iepriekšējais vadītājs Andulis Židkovs kļūst par Autotransporta direkcijas valdes locekli.
14.03.2011.
Viens no pretendentiem, –RVR, iesniedzot sūdzības IUB, prasīja svītrot vairākas konkursa prasības. Kopumā sūdzībā bija uzrādīti deviņos pantos apkopoti trūkumi, kurus RVR lūdz novērst, kā arī lūdz apturēt iepirkuma procedūru un aizliegt PV slēgt iepirkuma līgumu. Vislielāko RVR sašutumu izpelnījās a/s Pasažieru vilciens 1. martā veiktie kārtējie konkursa nolikuma grozījumi, kuri, pēc RVR domām, vienam pretendentam piešķir vēl lielākas priekšrocības, praktiski izslēdzot citu pretendentu uzvaras iespēju.
06.05.2011.
IUB lēmums aizliedz a/s Pasažieru vilciens turpināt iepirkuma procedūru par jaunu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi bez grozījumu veikšanas nolikumā.
30.06.2011.
Tikai Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) iesniedza savus piedāvājumu otrajai kārtai. RVR piekritis kļūt par Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) apakšuzņēmēju un vilcienus ražot Rīgā.
19.08.2011.
Pasažieru vilcienu iepirkumu konkursā par uzvarētāju pasludina Spānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF). Sākas sarunas ar konkursā uzvarējušo CAF par līguma slēgšanu. Savukārt a/s Pasažieru vilciens valdes loceklis Martiņš Greste publiski apšauba iepirkuma un uzskata, ka ir apdraudēta ES Kohēzijas fonda līdzekļu saņemšana, turklāt uzņēmums, iespējams, apzināti rīkojoties viena pretendenta interesēs. M. Greste ar iesniegumiem vēršas KNAB, IUB, Ģenerālprokuratūrā un Valsts kontrolē.
01.09.2011.
Stadler Bussnang AG iesniegusi sūdzību IUB par a/s Pasažieru vilciens rīkoto jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu. Stadler sūdzībā apgalvots, ka Spāņu uzņēmuma CAF piedāvājums būtiski pārkāpj konkursa prasību attiecībā uz vilcienā noteikto minimālo sēdvietu un saliekamo sēdekļu skaitu. Stadler arī uzskata, ka konkursa rīkotājs nav atvēlējis pietiekami daudz laika pēc 2011.gada 11.maijā veiktajām izmaiņām konkursa nolikuma jēdzienā «vienota platforma elektriskajam un dīzeļvilcienam», kas krasi un būtiski atšķiras no iepriekšējā nolikuma, lai konkursa dalībnieki varētu pienācīgi tam sagatavoties. Šo pārkāpumu dēļ Stadler lūdz IUB atcelt konkursa rīkotāja lēmumu pasludināt CAF par konkursa uzvarētāju, aizliegt parakstīt līgumu, kā arī uzdot PV pārtraukt konkursu.
21.09.2011.
IUB komisija skata Stadler sūdzību.
24.10.2011.
IUB atļauj a/s Pasažieru vilciens slēgt līgumu ar CAF.
#1/9
AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdis Nils Freivalds piedalās AS "Pasažieru vilciens" rīkotajā preses konferencē Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā uz perona, kurā informē par jauno vilcienu iegādes tālāko gaitu.
#2/9
AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdis Nils Freivalds piedalās AS "Pasažieru vilciens" rīkotajā preses konferencē Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā uz perona, kurā informē par jauno vilcienu iegādes tālāko gaitu.
#3/9
AS "Pasažieru vilciens" valdes loceklis un vilcienu iepirkuma komisijas priekšsēdētājs Mārtiņš Jirgens (no kreisās) un AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdis Nils Freivalds piedalās AS "Pasažieru vilciens" rīkotajā preses konferencē Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā uz perona, kurā informē par jauno vilcienu iegādes tālāko gaitu.