Jau 2014. gada vidū Rīgā būs pieejami pirmie jaunie vilcieni, kā to paredz izstrādātais vilcienu piegādes grafiks, savā paziņojumā norāda Spānijas kompānija Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).
CAF norāda, ka, kopš Pasažieru vilciens (PV) atzina CAF par konkursa uzvarētāju, ir bijuši dažādi mēģinājumi mainīt iepirkuma procedūras rezultātus, lai atceltu lēmumu par tiesībām noslēgt līgumu, mēģinājumi pārtraukt iepirkuma procedūru un sākt jaunu iepirkumu, kā arī aizkavēt līguma noslēgšanu, lai nebūtu iespējams izpildīt piegādes grafiku, kā arī vispār nepieļaut līguma noslēgšanu. Gan Iepirkumu uzraudzības birojs, gan tiesa noraidīja līdz šim izskatītos pieteikumus kā nepamatotus. Līdz ar tiesas saņemto atļauju slēgt līgumu un līguma noslēgšanu, iepirkuma procedūra ir pabeigta, un ir uzsākts darbs pie līguma izpildes.
Iesniedzot 100% tehniskajām prasībām atbilstošu piedāvājumu, kas nepārsniedz iepirkumam paredzēto summu, noslēgtais līgums atspoguļo veiksmīgu pušu sarunu rezultātu, uzskata CAF pārstāvji. Atbildīgās amatpersonas jau iepriekš skaidri noteica un apstiprināja iepirkumam paredzēto summu, tādejādi šobrīd ir nekorekti vērtēt CAF vilcienus kā dārgus, jo CAF piedāvājums jauno vilcienu piegādē ļauj ietaupīt jau 3,6 miljonus eiro no iepirkumam paredzētās summas, teikts CAF izplatītajā paziņojumā.
Turklāt jaunie vilcieni Latvijas nodokļu maksātājiem un PV ļaušot ietaupīt 109,6 miljonus eiro (77,06 miljonus latu) vilcienu apkopei nākamo 30 gadu laikā, jo CAF piedāvājums ir par 3,65 miljoniem eiro (2,56 miljoniem latu) gadā lētāks nekā vilcienu uzturēšanas izmaksas pašlaik. Papildus PV tiks nodrošināta ar jaunu depo un jaunām vilcienu apkopes iekārtām. Jaunie vilcieni būs arī drošāki, ērtāki un ar lielāku energoefektivitāti nekā pašreizējie vilcieni, ļaujot ietaupīt līdz pat 25% no patērējamajiem energoresursiem.
CAF apliecina savu apņemšanos turpināt un attīstīt sadarbību ar Latvijas vilcienu ražotni, jauno vilcienu ražošanas procesā kā apakšuzņēmēju iesaistot AS Rīgas Vagonbūves rūpnīcu (RVR) un nodrošinot, ka jaunie vilcieni lielākoties tiks ražoti Latvijā. CAF nodrošinās tiešas investīcijas Latvijā, iespēju valstī atjaunot vilcienu ražošanas nozari, jaunas darba vietas, tehnoloģiju nodošanu un attiecīgu licences izsniegšanu, kas ļaus RVR ražot jaunus vilcienus PV vajadzībām un turpināt uzņēmējdarbību citu līgumu izpildē. CAF nodrošinās RVR iespēju ražot un pārdot savus vilcienus NVS valstīs, tādejādi nodrošinot vilcienu ražošanas industrijai augstvērtīgas tehnoloģiskās iespējas. Tāpēc CAF cer uz abpusēji godprātīgu noslēgtā līguma izpildi, sniedzot savu ieguldījumu modernu tehnoloģiju piegādē Rīgai kā vienai no Eiropas galvaspilsētām.
DB jau rakstīja, ka satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdeva jaunajam PV valdes priekšsēdētājam Artim Birkmanim šīs nedēļas laikā kopīgi ar CAF rast risinājumu risku mazināšanai Eiropas finansējuma saņemšanai jauno vilcienu iepirkumā. Iepriekš izskanēja informācija, ka Latvijas amatpersonu neviennozīmīgas attieksmes dēļ, kur daļa ir publiski norādījusi, ka vilcienu iepirkuma konkursā vērojami pārkāpumi, Latvija vilcienu iepirkumu konkursā varētu zaudēt 100 milj. latu lielo ES līdzfinansējumu. DB jau rakstīja, ka konfliktā par spāņu kompānijas CAF tiesībām piegādāt PV vilcienus iesaistījusies arī Spānijas vēstniecība, nosūtot attiecīgu vēstuli LR Ārlietu ministrijai.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā.