Spriedums Šveices kompānijas Stadler Bussnang (Stadler) prasībā pret pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas kompānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) 2012.gada 2.aprīļa noslēgtā iepirkuma līguma grozījumu atzīšanu par būtiskiem Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā būs pieejams 30.decembrī, aģentūra BNS uzzināja tiesā.
Tiesas sēdē ceturtdien tika pabeigta lietas izskatīšana pēc būtības un sāktas tiesas debates.
Stadler pārstāvis zvērināts advokāts Māris Brizgo sēdē ceturtdien tiesai norādīja, ka uztur spēkā prasības pieteikumu par PV un CAF noslēgtā līguma par vilcienu piegādi grozījumu atzīšanu par būtiskiem.
Viņš uzsvēra, ka CAF un PV noslēgtais līgums būtu jāatzīst par spēkā neesošu, jo iepirkuma procedūra ir pārtraukta.
Arī atbildētāja PV pārstāvis Aivis Ronis norādīja, ka noslēgto iepirkuma līgumu tādā redakcijā, kādā tas ir parakstīts, nevar atzīt par spēkā esošu, jo bija jārīko jauna iepirkuma procedūra.
Savukārt attiecībā uz ārvalstu investoru aizsardzību, viņš atzīmēja, ka CAF ar iepirkuma līguma parakstīšanu, kas ir pretlikumīgs, nav ieguvis tiesisko paļāvību.
Ronis minēja, ka CAF kā Eiropas Savienības dalībvalsts komersantam bija jārēķinās, ka šie iepirkuma procesi visās Eiropas Savienības valstīs ir kopīgi, un patiesībā nekādu tiesisko paļāvību ar šādu te pretlikumīga līguma parakstīšanu viņi nav ieguvuši.
Savukārt CAF pārstāvis zvērināts advokāts Ivo Klotiņš pauda pārliecību, ka noslēgto iepirkuma līgumu nevar atzīt par spēkā neesošu tikai pēc līguma satura izvērtējuma.
Pēc Klotiņa teiktā, ja viss būtu noritējis tā, kā tas bija plānots, tad šogad decembrī jau būtu piegādāts 15.elektrovilciens, bet nākamajā gadā tiktu piegādāti dīzeļvilcieni.
Viņš arī vērsa tiesas uzmanību uz 9.decembrī Ministru kabinetā iesniegto Satiksmes ministrijas ziņojumu par PV finansiālo stāvokli. «9.decembrī (..) valdības sēdē Ministru kabinetā tika iesniegts Satiksmes ministrijas ziņojums par to, ka 2014.gadā uzņēmums [PV] ir faktiski maksātnespējīgs, tam ir maksātnespējas draudi un esot jālemj par uzņēmuma reorganizāciju, likvidāciju vai arī tiesiskās aizsardzības procesu. (..) Faktiski tas norāda uz iespēju, ka līdz ar šī [PV un CAF] līguma atzīšanu par spēkā neesošu, Latvijai, visticamāk, vairāk nekad pasažieru vilcieni nebūs. Visticamāk, viņi ir tāda finansiālā stāvoklī. (..) Eiropas Savienības nauda veiksmīgi pārdalīta citiem projektiem, un, lai, cik tas paradoksāli nebūtu - peronu rekonstrukcijai,» teica Klotiņš.
Pēc viņa teiktā, šāda veida vilcienus vairāk nebūs iespējams iegādāties un noslēgtais iepirkuma līgums līgums ir pēdējā iespēja atjaunot PV ritošo sastāvu, lai varētu turpināt dzelzceļu pārvadājumus.
Spriedumu no tā pieejamības dienas - 30.decembra - viena mēneša laikā kasācijas kārtībā varēs pārsūdzēt Augstākajā tiesā.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka sākotnēji PV konkursā par jaunu vilcienu iegādi uzvarēja CAF, taču puses nespēja panākt vienošanos par grozījumiem pasūtījuma līgumā un PV izsludināja jaunu iepirkumu.
Tāpat ziņots, ka Stadler, kurš bija viens no zaudējušiem pretendentiem pirmajā konkursā, 2012.gada oktobra sākumā vērsās Administratīvajā rajona tiesā ar prasību atzīt par spēkā neesošu PV un CAF parakstīto līgumu, balstoties uz plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju par to, ka 2012.gada 2.aprīlī PV un CAF parakstītajā līgumā grozīti vairāki punkti un tie vairs neatbilst konkursa noteikumiem. Administratīvā apgabaltiesa Stadler iesniegumu nepieņēma, tomēr AT Senāts vēlāk šo lēmumu atcēla, liekot tiesai Stadler pieteikumu izvērtēt atkārtoti. Administratīvā apgabaltiesa, vēlreiz izskatot Stadler sūdzību, uz laiku aizliedza pildīt PV un CAF līgumu.
Savukārt 2014.gada 26.maijā saņemts trešās personas CAF lūgums pieaicināt lietā kā trešo personu bez patstāvīgiem prasījumiem atbildētāja pusē arī CAF Latvia, ko tiesa noraidīja.
Jaunajā PV konkursā par elektrovilcienu nomu šogad par uzvarētāju atzina Stadler.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas Latvijas Dzelzceļš veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija Latvijas Dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.