(Papildināta ar 1. 2. un 3. rindkopu)
Pasažieru vilciena vadībai ziņojums par sarunu iznākumu jāprezentē 12. martā.
«Turpinām mediācijas procesu, un 12. martā būsim valdībā ar ziņojumu par šī procesa rezultātiem. Mūsu uzdevums ir pabeigt šīs sarunas par medeiāciajs dokumentu līdz 8. martam,» pēc valdības sēdes slēgtās daļas sacīja VAS valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
PV vadībai izdevies pārliecināt valdību šodien vēl nelemt par 100 milj. Ls pārdali citiem trasnporta infrastruktūras projektiem.
Satiksmes ministrs Aivis Ronis pirms sēdes uz DB jautājumu, vai rosinās jau šodien pārdalīt VAS Pasažieru vilciens paredzēto Kohēzijas fondu līdzfinansējumu 100 milj. Ls apmērā, neatbildēja. Savukārt Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Anrijs Matīss norādīja, ka valdībai piedāvās to pašu, ko piedāvā jau kopš pērnā gada oktobra – iespējamos naudas pārdales virzienus. Arī viņš neatklāja, vai SM pati piedāvās naudu pārdalīt jau šodien vai tomēr ierosinās vēl gaidīt uz mediācijas procesa beigām.
Atkārtoti vaicāts, vai ministrijai ir sava nostāja jautājumā par to, vai naudu jāpārdala jau šodien, viņš sacīja: «Jautājums ir par to, cik ilgi mēs varam gaidīt, jo ar katru dienu paliek mazākas iespājas, ka šis finansējums varētu tikt apgūts. Un mēs gribam zināt, kādas ir PV iespējas un vai valdība ir gatava gaidīt šo laika periodu, kas nepieciešams PV, lai noslēgtu mediācijas procesu.» Vaicāts, vai ministrija ir gatava gaidīt, viņš sacīja, ka ministrijai svarīgākais ir, lai nauda tiktu apgūta. «Protams, ja ir iespējams, ka šie vilcieni tiek piegādāti, realizējot fondu naudu, tas būtu ļoti labi. Ja tas nav iespējams, tad būtu svarīgi realizēt kādus citus dzelceļa infrastruktūras projektus,» sacīja A. Matīss.
Ša gada 29. marts gan ir galatermiņš, kad jānoslēdzas VAS Pasažieru vilciens (PV) un spāņu uzņēmuma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) mediācijas sarunām, taču mēs rīkosimies saskaņā ar veselā saprāta principiem, norādīja VAS Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis pirms valdības sēdes slēgtās daļas, kurā valdībai bija jālemj par iespējamo naudas pārdali citiem transporta infrastruktūras projektiem. PV neinteresē gaidīt šī termiņa beigas, bet gan galarezultāts, proti, grozījumi un tāda mierzlīguma versija, kas atbilstu sākotnējā konkursa nolikuma garam, lai PV varētu saņemt Eiropas naudu jaunu vilcienu iegādei. «Tiklīdz redzēsim, ka rezultāts ir pozitīvs, tā procesu garumā nevilksim, bet kad tas būs, es nevaru atbildēt,» sacīja PV vadītājs. Viņaprāt, par 29.martu sarunas ilgāk ievilkties nevar, jo mediaori ir noteikuši šo termiņu, bet puses var šo procesu izbeigt ātrāk, savstarpēji vienojoties.
Jau vēstīts, ka SM piedāvāto projektu sarakstā ir dzelzceļa pieturu modernizēšana, Šķirotavas stacijas modernizācija, Liepājas stacijas signalizācijas sistēmas modernizācija un sliežu paplašināšana, sliežu ceļa atjaunošana Austrumu-Rietumu transporta koridorā, sliežu pārmiju nomaiņa Rail Baltica un Austrumu-Rietumu koridorā, kā arī Austrumu-Rietumu koridora galvenā datu pārraides tīkla modernizācija.
DB jau vairākkārt rakstījis par par 610 milj. eiro vērto jauno pasažieru vilcienu iepirkumu un 30 gadu uzturēšanas līgumu un ar to saistītajām peripetijām. Šobrīd mediācijas noslēpumainības plīvurs liedzot skaidrību par to, kā šis process varētu beigties – bez rezultāta, kas, visticamāk, nozīmētu tiesvedību ar jauno pasažieru vilcienu konkursā uzvarējušo CAF, vai arī tomēr starptautiskais mediators panāk kādu vienošanos, kas abām pusēm ir pieņemama. Lai arī šobrīd 100% ticamas informācijas par reālo lietu stāvokli nav, tomēr pastāv vairāki iespējamie risinājuma varianti. Proti, viss paliek pa vecam (pēc sākotnējā līguma, kas bija, izsludinot šo apjomīgāko iepirkumu konkursu Latvijas vēsturē), CAF piegādā (vairums vilcienu tiek montēti (ražoti) Rīgas vagonbūves rūpnīcā) 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus, kā arī no- drošina to uzturēšanu 30 gadus, turklāt iepirkums notiek ar ES līdzfinansējumu. Otra iespēja, ka Latvija no CAF pērk jaunos vilcienus un izmanto ES līdzfinansējumu to iegādē, taču vairs nenodarbojas ar to uzturēšanu. Lai arī tiesības uz dzīvi ir vēl trešajai versijai, kur pasažieru pārvadāšanai ritošais sastāvs tiek pirkts no CAF citādāk, tomēr šādas iespējas realizāciju apdraudētu CAF konkurenti, jo īpaši, visticamāk, Stadler (kurš pēdējai konkursa kārtai savu piedāvājumu neiesniedza, bet aktīvi centās panākt, lai pasūtījumu nesaņemtu CAF).