Autotransporta direkcija grib skaidrību līdz rudenim; pārvadājumus var atdot autobusiem
To sarunā ar Dienas Biznesu norāda valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Fragments no intervijas:
Lai ATD piedāvātā sabiedriskā transporta koncepcija īstenotos, jātiek skaidrībā par dzelzceļa pārvadājumiem. Valdība atkal izdomāja, ka vēl jāpadomā. Ko un kad ATD ir svarīgi zināt par vilcienu iepirkumu, lai kādā brīdī nebūtu jādomā jauna stratēģija, jāmaina konkursa noteikumi?
Mums ir jāzina, būs vai nebūs jauni elektrovilces sastāvi. Ja būs, tad jāzina piegādes grafiks pa gadiem. Tas mums ir jāzina līdz šī gada rudenim, pats vēlākais novembrī. No tā ir atkarīgs maršrutu tīklu kilometru apjoms, un vairāk paliek autobusiem, ja vilcienu sastāvs netiek atjaunots. Ar esošo resursu VAS Pasažieru vilciens (PV) palielināt apjomu vairāk nevar. Ja ir jauni vielcieni, tad turpinām plānošanu sadarbībā ar PV, ņemot vērā, ka vilcieni ir pārvadājumu mugurkauls. Gan ne visā Latvijā, bet Pierīgā, elektrozonā un līdz Siguldai dīzeļvilcieni, kur kopumā ir 95% pasažieru. Tur daļa kilometru tiek pārlikta no autobusiem uz vilcieniem, un Jūrmalas, Ogres, Aizkraukles virzienā ir potenciāls izmantot efektīvāk vilcienus – taču tikai gadījumā, ja ir jauni sastāvi. Manā rīcībā esošajā plānā minēts, ka pirmie vilcieni parādās ar 2019. g. Lai tas notiktu, ir pēdējais laiks izsludināt konkursu.
Ja politiķi līdz rudenim atkal neko neizlems, ko darīs ATD, gaidīs kā PV vadība?
Noteikti nesēdēsim un negaidīsim, jo mūsu plānu nevar atlikt. Ja ATD koncepcijas ieviešanu atliek, tad turpināsies pasažieru skaita kritums. Ja nebūs jaunu vilcienu, attiecīgo kilometru apjomu liksim uz autobusiem. No 2021. g. būs kvalitatīvi autobusi, ar ko varēsim piesaistīt cilvēkus. Pat ja vilcieni būs gadu vēlāk, varam kilometrus koriģēt, atrunājot to līgumos (ar autobusu kompānijām), taču mums ir jāzina, vai vilcieni būs vai nebūs. 2018. g. janvārī liksim paziņojumu ES oficiālajā vēstnesī, ka pēc gada būs konkurss, ka mūsu tīkla daļa tiek sadalīta apmēram 20 daļās jeb lotēs, kurām tiek noteikts konkrēts kilometru apjoms.
Visu interviju Vilcienus ilgi vairs negaidīs lasiet 12. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.