Pasažieru vilcienu remontiem līdz šim lielākoties izmantotas Krievijas un Baltkrievijas ražotāju detaļas, un šobrīd atsevišķos rezerves daļu segmentos situācija ir kritiska, stāstīja AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Runājot par Krievijas sāktā kara Ukrainā un Eiropas Savienības (ES) noteikto sankciju ietekmi, Grigulis teica, ka negatīvā ietekme viennozīmīgi ir tā, ka esošie uzņēmuma vilcieni ir ražoti Padomju Savienības laikā.
Jaunākais vilciens ir 1988.gada izlaiduma. Tas nozīmē, ka visas rezerves daļas un komponentes "Pasažieru vilciens" iepirka no bijušās padomju telpas. Grigulis teica, ka savulaik Latvijā bija "Rīgas vagonu rūpnīca", kas ražoja vilcienus, bet tagad tās vairs nav un līdz ar to nav arī nekādu iespēju sagādāt rezerves daļas uz vietas.
Lielākoties "Pasažieru vilciens" izmantoja Baltkrievijas un Krievijas ražotāju detaļas, un tagad pārorientācija ir jāveic ļoti strauji, norādīja uzņēmuma vadītājs.
"Esam bijuši Igaunijā un mēģinām nopirkt rezerves daļas, kas viņiem vēl ir noliktavās. Protams, ka ir jāmeklē kaut kādas alternatīvas, un mums bija tikšanās gan ar Itālijas, gan Polijas un Čehijas ražotājiem," stāstīja Grigulis, piebilstot, ka ražotājiem problēma pašlaik ir arī izejmateriāli, jo dzelzs, alumīnijs un daudzi citi izejmateriāli arī nāk no bijušās padomju telpas, kur tagad ir ierobežojumi. Viņš arī uzsvēra, ka turklāt visām rezerves daļām vilcienos ir jābūt sertificētām.
"Pasažieru vilciena" vadītājs stāstīja, ka rezerves daļu trūkums apdraud vilcienu kustību, tāpēc ir jāatrod alternatīvas.
"Tās mēs meklējam, kaut kādus risinājumus rodam un atsevišķos segmentos buferis ir izveidots. Taču ir segmenti, kuros situācija ir kritiska," teica Grigulis, kā piemēru minot jau kādu laiku pastāvošās problēmas ar jau iepriekš sankcijām pakļautās Krievijas rūpnīcas "Zvezda" dzinējiem, ar kuriem ir aprīkoti septiņi uzņēmuma dīzeļvilcieni.
Viņš uzsvēra, ka šī problēma pastāv jau vēsturiski un ātru risinājumu tai nav. Risinājums ir iegādāties jaunus vilcienus, teica "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs.
Grigulis uzsvēra, ka jāsaka paldies uzņēmuma meistariem, kuri brīžiem paveic brīnumus. Viņš stāstīja, ka vecākais vilciens ir ražots pagājušā gadsimta 60.-ajos gados un "ir nepieciešams virtuozs darbs, lai to uzturētu kārtībā".
Jautāts, ko darīs, ja kāds no esošajiem sastāviem izies no ierindas, Grigulis atbildēja, ka ir izstrādāti dažādi scenāriji un "Pasažieru vilciens" sagatavojies arī sliktākajam scenārijam.
"Ja no ierindas iziet viens vai divi vilcieni, mums ir rezerves. Vilcieniem ir plānveida remonti un apkopes darbi, ir neplānoti remonti un, ja mēs strādātu bez rezerves, tad kustība būtu apdraudēta jau uzreiz," stāstīja Grigulis, gan atzīstot, ka šīs rezerves nav neizsmeļamas.
Ja "Pasažieru vilciens" nonāks situācijā, kad rezerves vilcienu vairs nav, ikvienas problēmas var sākt ietekmēt kustību.