Pasažieru vilciens (PV) pārstāvji pirms dažām dienām devās uz Ukrainu, lai vētītu šajā valstī piegādātos viena no Latvijas vilcienu konkursa dalībnieku Hyundai Rotem vilcienus. Hyundai pauda bažas, ka PV meklē ieganstus uzņēmuma diskvalifikācijai un Stadler lobēšanai.
PV pārstāvji 19. maijā viesojās Ukrainā, lai klātienē aplūkotu Hyundai Rotem ražotos vilcienus. Db.lv jau informēja, ka šogad pavasarī saistībā ar Dienvidkorejas ražotāja defektīvajiem vilcieniem Ukrainā uzsākts kriminālprocess. Hyundai Rotem vilcienu tehniskās nepilnības radījušas draudus pasažieru drošībai. Vilcienu ekspluatēšanas laikā tos regulāri piemeklējušas tehniskas ķibeles, un situācija pasliktinājās ziemā, laikapstākļiem kļūstot bargākiem. Daži no pasažieriem, kas nebija apmierināti ar pasažieru pārvadātāja nodrošinātajiem pakalpojumiem, vērsās tiesā.
Hyundai pārstāvji Db.lv uzsvēra, ka ikviens ražotājs ik pa laikam piedzīvo problēmas, taču svarīgi ir tas, kā problēmas tiek risinātas un novērsta to atkārtošanās nākotnē. «Līdzko Hyundai Rotem uzzināja par situāciju Ukrainā, uz turieni situācijas izvērtēšanai tika nosūtīta uzņēmuma tehnisko ekspertu komanda, uzņēmums novērš nepilnības par saviem līdzekļiem,» Db.lv uzsvēra uzņēmuma pārstāve Tija Ezeriņa.
DB jau vēstīja (28.03.2014.), ka arī Stadler vilcieniem sākotnēji nav klājies labāk un arī tos piemeklējušas dažādas tehniskas nedienas. Piemēram, Somijā pirms diviem gadiem šveiciešu ražotie FLIRT tipa vilcieni uz laiku tika izņemti no ekspluatācijas ar elektrību saistītu problēmu dēļ, rakstīja Helsingin Sanomat tīmekļa versija. Līdzīgas īssavienojumu problēmas esot pieredzējuši arī Stadler vilcieni Minskā. FLIRT sākotnēji saskārās ar tehniskām problēmām arī Igaunijā, kad pērnā gada augustā baterijas darbības traucējumu dēļ tas aizdegās, ziņoja Igaunijas raidsabiedrības portāls Err.ee.
Hyundai Rotem pārstāvji Latvijā uzsver - bažas rada tas, ka PV pārstāvji savai vizītei esot izvēlējušies tieši Ukrainu, jo kā kvalifikācijas apliecinājums kalpo arī «ražotāja pozitīvā pieredze citviet pasaulē un Eiropā, tostarp, piemēram, Īrijā».
Hyundai Rotem pārstāvji pauduši bažas, ka tiek meklēti iegansti, lai diskvalificētu dienvidkorejiešus no konkursa un lobētu citu konkursa dalībnieku – Stadler.
«Mēs ceram, ka [..] lemjot par uzvarētāju, tiks ņemti vērā konkrētā ilgtermiņa nomas konkursa izvirzītie kritēriji, nevis personiski apsvērumi. Ceram arī, ka šāda PV rīcība nav traktējama kā mēģinājumi atrast ieganstus Hyundai Rotem diskvalifikācijai,» pauda Dienvidkorejas dzelzceļa transporta ražotāja Hyundai Rotem pārstāvis Hvans Džī.
Tāpat ražotāja pārstāvis acinājis PV izsludināto elektrisko vilcienu nomas iepirkuma procedūru padarīt pēc iespējas caurskatāmāku, lai nodrošinātu, ka pasūtītājs elektriskos vilcienus iznomā ar visizdevīgākajiem nosacījumiem.
Latvijas pasažieru pārvadātāja Pasažieru vilciens izsludinātajā konkursā par jaunu vilcienu piegādi piedāvājumus iesniedza trīs uzņēmumi - PESA, Hyundai Rotem Company un Stadler Bussnang AG. Pirmais no pretendenetiem - Polijas uzņēmums PESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) - konkursā nebija iesniedzis vajadzīgo finanšu nodrošinājumu un tādējādi konkursā nepiedalās.
Hyundai Rotem piedāvā vienu vienību vidēji iznomāt par 35 tūkstošiem eiro mēnesī, bet konkurents Stadler – par 50 tūkstošiem eiro mēnesī. Hyundai Rotem pārstāvis Latvijā Māris Gavars iepriekš pauda, ka dienvidkorejiešu piedāvājums Latvijai ir par 143 miljoniem eiro izdevīgāks nekā Stadler. Hyundai Rotem pārstāvis Hvans Džī (Hwan Jee) jau iepriekš pauda izbrīnu par abu sāncenšu ievērojamo cenu starpību, norādot, ka pēc publiski pieejamās informācijas var lēst, ka Stadler piedāvātie vilcieni Latvijai ir par 30% dārgāki nekā Igaunijā.
Hyundai Rotem gadā saražo aptuveni 1100 dzelzceļa transporta vienību. Hyundai Rotem vilcieni kursē Īrijā, Grieķijas galvaspilsētā Atēnās, ASV, Turcijā, Kanādā, Brazīlijā, Indijā, Ķīnā un Dienvidkorejā.