VAS Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas kompānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) mediācijas sarunas par jaunu vilcienu iepirkumu noslēgušās, bet CAF vērsies tiesā ar līguma izpildes prasības pieteikumu pret PV.
Pagājušajā nedēļā, kas bija pēdējā nedēļa meditācijas procesā, kam bija jānoslēdzas 29. martā, PV esot pārstājis komunicēt ar CAF pārstāvjiem, kā arī nav pagarinājis mediācijas sarunas, DB norādīja CAF pārstāvis, advokāts Ivo Klotiņš. Tādēļ CAF pārstāvji secinājuši, ka mediācijas process ir noslēdzies. I. Klotiņš gan piebilda, ka spāņu CAF joprojām paliek atvērts sarunām un izlīguma iespējām.
Savukārt PV Jana Priedniece DB norādīja, ka mediācijas sarunas beigušās bez rezultāta, lai gan puses bijušas visai tuvu gala iznākumam. Diemžēl atsevišķos punktos nav izdevies panākt vienošanos, lai līgums atbilstu sākotnējam konkursa nolikumam. Tas savukārt neļautu saņemt ES finansējumu. Līdz ar to diemžēl sarunas ar spāņiem beigušās, taču PV gatavos citas iespējamās versijas, kā tikt pie jauniem vilcieniem. PV piekrīt Satiksmes ministrijai, ka līdz 2015. gadam jauniem vilcieniem Latvijā jābūt.
CAF izlēmis vērsties tiesā ar prasības pieteikumu pret PV, tostarp pret Latvijas valsti Satiksmes ministrijas personā, par 2012.gada 2.aprīlī starp PV un CAF noslēgtā vilcienu piegādes un uzturēšanas līguma izpildi. I. Klotiņš gan neprecizēja par kuras valsts un kuru tiesu ir runa. CAF vēlas aizsargāt savas intereses par šī līguma izpildi.
Jau vēstīts, ka pērn līgums tika noslēgts par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkšanu un uzturēšanu, kopumā par 403,9 milj. eiro, tostarp vilcienu kopējā cena bija 201,3 milj. eiro, bet to uzturēšana – 202 milj. eiro. Kopējā iepirkuma summa bija plānota 610,8 milj. eiro, tostarp papildus bija iespēja iegādāties 16 dīzeļvilcienus un veikt to uzturēšanu, ja tam būtu nepieciešamais finansējums – 105,9 milj. eiro.
DB jau rakstīja, ka zināmu juridisku aspektu dēļ valdība 12. martā nolēma jaunu vilcienu iepirkumam paredzētā līdzfinansējuma pārdali atlikt līdz plānotajām mediācijas procesa beigām 29. martā, pēc Ministru kabineta sēdes todien sacīja premjers Valdis Dombrovskis. Tai pašā laikā palika spēkā valdības uzstādījums, ka līgums starp PV vilciens un CAF ir parakstāms vienīgi tādā gadījumā, ja pilnībā atbilst konkursa nolikumam.
Savukārt 22.martā Ģenerālprokuratūra paziņoja, ka tās Personu un valsts tiesību aizsardzības departamentā izskatījis Satiksmes ministrijas 2012.gada 21.decembra iesniegums par pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu, izvērtēti iesniegumam pievienotie un pārbaudes gaitā saņemtie materiāli. Pārbaudes rezultātā konstatēts, ka PV valdes rīcībā, 2012.gada 3.oktobrī nosūtot CAF paziņojumu par 2012.gada 2.aprīļa pasažieru vilciena piegādes un uzturēšanas līgumu pārtraukšanu (nestāšanos spēkā), ir saskatāmas Krimināllikuma XXIV nodaļā «Noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā» paredzēto noziedzīgo nodarījumu grupas pazīmes, un 2013.gada 21.martā pieņemts lēmums par kriminālprocesa uzsākšanu, kurš pirmstiesas izmeklēšanas veikšanai nodots Valsts policijai.
Pēc DB aptaujāto juristu skaidrojuma, Ģenerālprokuratūras paziņojums nozīmē to, ka noziedzīga nodarījuma sastāvs ir saskatāms nevis paša līguma noslēgšanā, kā to medijiem vēlāk skaidroja Ģenerālprokuratūras preses sekretāre Aiga Šēnberga, bet gan paziņojumā, ka līgums pārtraukts. Tas savukārt nozīmē, ka noziedzīgu nodarījumu grupas pazīmes saskatāmas nevis bijušā PV vadītāja Nila Freivalda rīcībā, noslēdzot līgumu ar spāņiem, bet esošās valdes – tostarp tās vadītāja Arta Birkmaņa un valdes locekļa Aigara Štokenberga – rīcībā, 3. oktobrī nosūtot CAF paziņojumu, ka līgums nav spēkā.