Latvijā vidējā bruto darba samaksa jeb darba samaksa pirms nodokļiem par pilnas slodzes darbu šogad otrajā ceturksnī bija 1671 eiro, kas ir par 9,6% jeb 146 eiro vairāk nekā 2023.gada attiecīgajā periodā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Tostarp privātajā sektorā vidējā bruto darba samaksa 2024.gada otrajā ceturksnī augusi par 8,3%, sasniedzot 1644 eiro, bet sabiedriskajā sektorā vidējā bruto darba samaksa palielinājusies par 12,4%, sasniedzot 1743 eiro.
Vispārējās valdības sektorā, kurā ietilpst valsts un pašvaldību iestādes, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, kā arī valsts un pašvaldību kontrolētas un finansētas kapitālsabiedrības, vidējā bruto darba samaksa šogad otrajā ceturksni bija 1684 eiro, kas ir pieaugums par 12,9% salīdzinājumā ar 2023.gada otro ceturksni.
Savukārt salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni - 2024.gada pirmo ceturksni - mēneša vidējā bruto darba samaksa pieaugusi par 2,9%. Tostarp vidējā darba samaksa privātajā sektorā pieaugusi par 1,8%, sabiedriskajā sektorā - par 5,2%, bet vispārējās valdības sektorā - par 4,8%.
Samaksa par vienu nostrādāto stundu pirms nodokļu nomaksas šogad otrajā ceturksnī bija 11,41 eiro, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada otro ceturksni ir pieaugums par 8,9%, bet salīdzinājumā ar pirmo ceturksni - par 7,2%.
Savukārt vidējā neto darba samaksa, kas aprēķināta, izmantojot darba vietā piemērojamos darba nodokļus, 2024.gada otrajā ceturksnī bija 1213 eiro jeb 72,6% no bruto algas, un gada laikā tā pieaugusi par 8,9%, apsteidzot patēriņa cenu kāpumu. Reālais neto algas pieaugums, ņemot vērā inflāciju, bija 8%.
Statistikas pārvaldes dati arī liecina, ka bruto darba samaksas mediāna par pilnas slodzes darbu 2024.gada otrajā ceturksnī bija 1350 eiro. Salīdzinot ar 2023.gada otro ceturksni, kad bruto darba samaksas mediāna par pilnas slodzes darbu bija 1215 eiro, tā pieaugusi par 135 eiro jeb 11,1%. Darba samaksas mediāna pēc darba nodokļu nomaksas (neto) šogad otrajā ceturksnī bija 991 eiro, kas gada laikā ir pieaugums par 11,6%.
Vidējās darba samaksas pārmaiņas ietekmē ne tikai darbinieku atalgojuma pieaugums vai samazinājums, bet arī darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma tendences un darba tirgus strukturālās izmaiņas. Minēto faktoru ietekme kopumā parādās darba samaksas fonda un pilnas slodzes darbinieku skaita, kuri tiek izmantoti vidējās darba samaksas aprēķiniem, pārmaiņās, atzīmē statistikas pārvaldē.
Aprēķinātās darba samaksas fonds 2024.gada otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar pagājušā gada otro ceturksni Latvijā kopumā pieauga par 8,5% jeb 290,2 miljoniem eiro, bet algoto darbinieku skaits, pārrēķināts pilnā slodzē, samazinājās par 7500 jeb 1%.
Gada laikā vidējā darba samaksa visstraujāk pieauga izglītības nozarē - par 19,6%, būtiski ietekmējot gada pieauguma tempu sabiedriskajā sektorā. Vidējais atalgojums strauji auga arī citu pakalpojumu nozarē, kas ietver sabiedrisko, politisko un citu organizāciju darbību, individuālās lietošanas priekšmetu un mājsaimniecības piederumu remontu, ķīmisko tīrītavu, frizieru, skaistumkopšanas, apbedīšanas un citus pakalpojumus, - par 15,6%, administratīvo un apkalpojošo dienestu darbības nozarē - par 14,4%, kā arī izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē - par 11,5%.
Visās minētājās nozarēs, izņemot izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozari, vidējā atalgojuma straujo kāpumu ietekmēja ne tikai darba samaksas pieaugums, bet arī darbinieku skaita samazinājums gada laikā.
2024.gada otrajā ceturksnī vidējā darba samaksa mēnesī par pilnas slodzes darbu lielāka par vidējo valstī bija finanšu un apdrošināšanas darbībās - 2847 eiro, informācijas un komunikācijas pakalpojumos - 2661 eiro, enerģētikā - 2217 eiro, profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu nozarē - 2102 eiro, valsts pārvaldē - 1959 eiro, ieguves rūpniecībā un karjeru izstrādē - 1824 eiro, veselības un sociālajā aprūpē - 1754 eiro, kā arī ūdens apgādes, notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošanas un sanācijas nozarē - 1747 eiro.
Zemākā vidēja darba samaksa par pilnas slodzes darbu bija izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē - 1094 eiro pirms nodokļu nomaksas.
2024.gada otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar 2023.gada otro ceturksni vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas visstraujāk pieaugusi Zemgalē - par 12%, Latgalē - par 11,6% un Vidzemē - par 10,9%.
Lielākā vidējā bruto darba samaksa par pilnas slodzes darbu bija Rīgā - 1842 eiro, savukārt zemākā - Latgalē, kur tā bija 1194 eiro, kas ir par 35% mazāk nekā galvaspilsētā. Vidējā atalgojuma plaisa starp Rīgu un reģioniem gada laikā ir nedaudz samazinājusies visos reģionos, izņemot Kurzemi. Lielākais samazinājums bija vērojams Zemgalē - par 2,1 procentpunktu.
Vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ietver gan darba samaksu, gan citus ar darbaspēku saistītos darba devēja izdevumus, gada laikā pieaugusi no 13,12 eiro līdz 14,3 eiro jeb par 9%, ko ietekmēja kopējo darbaspēka izmaksu kāpums par 8,5% un nostrādāto stundu samazinājums par 0,4% gada laikā.
Statistikas pārvaldē arī norāda, ka kopš 2023.gada otrā ceturkšņa vidējā atalgojuma gada pieauguma temps visās Baltijas valstīs samazinās. Igaunijā 2024.gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 2023.gada otro ceturksni, vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas pieauga par 7,2%, bet Lietuvā pieaugums bija par 9,8%.
Latvijas Bankas ekonomists Andrejs Migunovs norāda, ka, neskatoties uz algu kāpuma palēninājumu, tas Latvijā joprojām saglabājas salīdzinoši straujš. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2024. gada 2. ceturksnī algas pieauga par 9.6 % pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu.
"Iedzīvotāju pirktspēja turpina pieaugt straujā algu kāpuma un zemās inflācijas dēļ. Vājā ekonomiskā aktivitāte šī gada 2. ceturksnī var palēnināt algu pieaugumu turpmāk, taču zemās inflācijas apstākļos iedzīvotāju pirktspējas pieaugums saglabāsies. Turklāt zems bezdarba līmenis un nepietiekams darbaspēka piedāvājums ir šķērslis uzņēmējiem atrast jaunus darbiniekus. Par darbaspēku ir jākonkurē, un viens no veidiem ir piedāvāt augstāku algu," komentē A.Migunovs.
Viņš akcentē, ka salīdzinoši straujāks 2. ceturksnī bija algu pieaugums sabiedriskajā sektorā, kurā arī vidējās algas vērtība jau veselu gadu pārsniedz vidējo algu privātajā sektorā. Straujš algu kāpums sabiedriskajā sektorā rada bažas arī valdībai, kura sākusi diskusijas par publiskā sektora algu kāpuma ierobežošanu. Pārāk straujš algu kāpums rada riskus valsts konkurētspējai arī tad, ja sabiedriskajā sektorā algas pieaug straujāk nekā privātajā. Agri vai vēlu sabiedriskā sektora algu pieaugums sāks ietekmēt arī privāto sektoru, kurš ir ieinteresēts saglabāt konkurētspējīgas algas Latvijas darba tirgū, lai nodrošinātu sevi ar darbaspēku. Taču tā kā produktivitāte joprojām nepieaug tik strauji kā algas, uzņēmumiem palielinās izmaksas, kuras tie nespēj nosegt ar augstāku izlaidi un produkcijas realizēšanu.
2025. gadā tiek plānota arī minimālās algas reforma. Lai gan likumprojekts joprojām ir saskaņošanā Ministru kabinetā un tika izvirzīti vairāki piedāvājumi minimālās algas aprēķināšanas kārtībai, minimālā alga, visticamāk, tiks palielināta arī nākamgad. Minimālā alga, visticamāk, tiks piesaistīta pie vidējās algas kā procentuālā daļa, tāpēc, pieaugot vidējai algai valstī, roku rokā mainīsies arī minimālā alga. Šāda metodoloģija nodrošina godīgāku atalgojumu mazāk pelnošiem darbiniekiem, kā arī padara minimālo algu salīdzināmu ar citām Eiropas valstīm, kur arī stāsies spēkā šī reforma.
SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis norāda - lai arī ekonomikas izaugsme gada beigās pakāpeniski nostiprināsies un nākamgad paātrināsies, atalgojuma kāpuma tempi palēnināsies, visticamāk balansējot pie 7-8% līmeņa: "Viens no galvenajiem nosacījumiem ir inflācijas vides stabilizēšanās. Noteiktos segmentos, īpaši pakalpojumos, atalgojuma kāpums saglabāsies paaugstināts ilgstošāk, uzturot arī atbilstošu spiedienu uz cenu līmeni. Nākamgad atalgojuma pieauguma tendences palēnināšanos pastiprinās valsts plāni ierobežot algu fonda pieaugumu sabiedriskajā sektorā. Tomēr izaugsmes atgūšanās un saspīlētā situācija darba tirgū uzturēs spiedienu turpināt celt darbinieku darba samaksu. Šāda atalgojuma pieauguma normalizēšanās ir vēlama, jo zemie kapitāla tēriņi un niecīgais produktivitātes pieaugums rada potenciālos konkurētspējas riskus. Tādēļ ir būtiski, ka līdz ar ekonomikas perspektīvu uzlabošanos uzņēmēji aktīvāk pievērstos investīcijām produktivitātes celšanā, kas ir galvenā darbinieka ilgtspējīgas labklājības pieauguma iespēja".
Luminor ekonomists Pēteris Strautiņš komentē, ka Latvijā šobrīd virmo diskusija par to, kā savienot vēlmi celt labklājību ar iespējām - jo īpaši tiem, kuru algas maksā no valsts maka. Ekonomisti jau gada sākumā teica, ka sabiedriskajā sektorā algu kāpums ir jābremzē, un tagad to atzīst lēmumu pieņēmēji. Jaunākie algu dati dod papildus vielu pārdomām par šo tēmu.
Algu pieauguma temps samazinās, kas ir neizbēgami, jo ekonomikas izaugsme ir apstājusies un inflācija ir niecīga. 2. ceturksnī algu kāpums gada griezumā bija 9,6% pretstatā 11% 1. ceturksnī. Tāpat ir samazinājusies sabiedriskā un privātā sektora algu kāpuma plaisa, kas 1. ceturksnī paplašinājās līdz 8,2 procentpunktiem. 2.ceturksnī algu pieaugums sabiedriskajā un privātajā sektorā bija attiecīgi 12,4% un 8,3%.
Nozaru starpā straujākais algu kāpums joprojām ir izglītībā jeb 19,6%. Savukārt lēnākais kāpums ir lauksaimniecībā un mežsaimniecībā (+3,7%), kas pērn bija algu kāpuma rekordiste (+18,2%). Algu līmenis tajā ir noslīdējis atpakaļ zem vidējā. Pandēmijas laika īpaši straujā kāpuma atbalss joprojām redzamas medicīnas un sociālās aprūpes algu mērenajā dinamikā (+5,6%). 2021. gadā medicīnā strādājošo algas auga par 31,2%.