Otrs lielākais Latvijas zāļu ražotājs AS OlainFarm nākamgad plāno atvērt jaunas pārstāvniecības Vjetnamas lielākajā pilsētā Hošiminā un Serbijas galvaspilsētā Belgradā.
AS OlainFarm ir viens no lielākajiem gatavo zāļu un farmaceitisko pusproduktu ražotājiem Baltijā. AS OlainFarm nodarbojas ar gatavo zāļu formu, ķīmisko vielu un aktīvo farmaceitisko ingredientu ražošanu. AS OlainFarm koncerns šogad pirmajos deviņos mēnešos strādāja ar 15.27 milj. Ls apgrozījumu, kas ir par 10% vairāk nekā pērnā gada pirmajos deviņos mēnešos. Savukārt gada pirmajos deviņos mēnešos AS OlainFarm cieta 1.353 milj. Ls zaudējumus, kas ir pretēji peļņai gadu iepriekš, liecina Rīgas Fondu biržas dati. Ar kādu apgrozījumu AS OlainFarm plāno strādāt šogad, kas zāļu ražotājam ir padomā 2009. gadā, kā uzņēmumu ietekmē šā brīža ekonomiskā situācija, Db atbildes sniedz AS OlainFarm valdes priekšsēdētājs Valērijs Maligins.
Ar kādu apgrozījumu un peļņu AS OlainFarm plāno strādāt šogad?
Šogad plānojam sasniegt 21.5 – 22 milj. Ls apgrozījumu, kas būtu par aptuveni 20% vairāk nekā pērn. Kopumā šā gada pirmos trīs ceturkšņus strādājām ar 1.35 miljonu latu zaudējumiem, bet gada pēdējā ceturksnī ceram gūt peļņu.
Kādi ir galvenie AS OlainFarm šā gada uzdevumi? Vai tie ir sasniegti?
Viens no galvenajiem AS OlainFarm 2008. gada uzdevumiem bija mērķtiecīgi plānotās investīcijas un mārketinga aktivitāšu palielināšana Krievijas, Baltkrievijas, kā arī citu valstu tirgos. Jau šobrīd ir redzami rezultāti - AS OlainFarm produktu noieta pieaugumā, piemēram, medikamentiem - Neiromidin un Furamag.
Šogad pabeidzām arī AS OlainFarm nitrofurantoīnu atvasinājumu ražotnes rekonstrukciju. Tā ir atbilstoša Eiropas Labas ražošanas prakses prasībām. Ražotnē ir ieguldīti aptuveni 1.5 milj. Ls. Turklāt, cik man zināms, tā šobrīd ir mūsdienīgākā šāda veida ražotne Eiropā. Tas arī ir uzņēmuma pēdējais modernizētais ķīmisko vielu ražošanas cehs, kas AS OlainFarm palīdzēs ražot makrokristālisku medikamenta formu, paplašināt eksportu un piedāvāt produkciju Rietumu valstu tirgos.
Šogad iegādājāmies arī divus jaunus birojus ārvalstīs – paplašinājām pārstāvniecības Baltkrievijā un Uzbekistānā.
Vai ekonomiskā situācija ir koriģējusi AS OlainFarm attīstības plānus?
Ekonomiskā situācija ir ieviesusi nelielas korekcijas uzņēmuma plānos. Kopš augusta īstenojam pretkrīzes plānu – optimizējam darbību, samazinām rekonstrukcijas projektus un papildu iekārtu iegādi. Tomēr joprojām saglabājam nepieciešamos pirkumus. Korekcijas produktu realizācijā ir radījuši arī paši tirgi, jo iepriekš plānojām lielāku apgrozījuma pieaugumu.
Šobrīd sarežģīta situācija ir Ukrainā. Valstī ir slēgtas aptuveni 500 aptieku bet daļa ir pustukšas. Līdz ar to daudzi izplatītāji nesaprot, kas notiek ar kredītdevējiem, tādējādi arī mūsu produktu tirdzniecības aktivitātes Ukrainā ir apgrūtinātas.
Es domāju, ka arī Krievijā drīzumā būs jūtamas nestabilās ekonomiskās situācijas sekas, bet AS OlainFarm tam ir sagatavojies.
Kādus izaicinājumus AS OlainFarm jau pārvarējis? Vai uzņēmumam ir izdevies optimizēt izmaksas?
Principā darām visu, lai samazinātu izdevumus. Esam optimizējuši cilvēkresursus, atsakoties no uzņēmuma iekšējās celtniecības brigādes, uzlabojuši tehnoloģiskos procesus, efektīvi apvienojot struktūru atbildību, kā arī samazinājuši medicīnisko pārstāvju skaitu Latvijā.
Citas ievērojamas darbinieku skaita samazināšanas neplānojam. Protams, ja ekonomiskā situācija pasliktināsies vairākos tirgos, pastāv iespēja vēl samazināt izmaksas.
Kā ekonomiskā situācija ietekmē farmācijas nozari Latvijā?
Latvijā pieauguma pagaidām nav, tomēr kritums pamata zāļu grupā arī nav. Samazinājies ir pieprasījums pēc bezrecepšu medikamentiem un uztura bagātinātājiem.
Kāda situācija ir citur pasaulē?
Visur ir aptuveni līdzīgas tendences – dinamiskās izaugsmes palēnināšanās. Piemēram, valstīs, kur tirgus pieaugums bija 15%, šobrīd tas ir 5%. Savukārt tirgū pie iepriekšējā 5% pieauguma palielinājums ir labi ja 1%.
Kopumā jāatzīst, ka farmācijas tirgus nav sašaurinājies. Drīzāk ir jūtams kritums bezrecepšu un uztura bagātinātāju pārdošanā.
Kuros AS OlainFarm apgūtajos tirgos situācija ir vissliktākā, bet kuros vislabākā?
Tirgos, kuros strādājam,vissliktākā ekonomiskā situācija ir Ukrainā. Pat Gruzijā nav tik slikti. Es domāju, ka Krievijā nebūs tik traki kā Ukrainā, jo valsts izmantos visas stabilizācijas fonda iespējas, lai situāciju valstī normalizētu.
AS OlainFarm visos apgūtajos tirgos iet salīdzinoši labi. Savukārt visievērojamākais pieaugums ir Krievijā, Ukrainā un Baltkrievijā. Arī Ukrainā ar visu tās sarežģīto situāciju. Turpmāk plānojam gana dinamisku izaugsmi visos savos tirgos.
Kuros tirgos AS OlainFarm plāno nostiprināties?
Gribam nostiprināties visos uzņēmuma tradicionālajos tirgos – Krievijā un Baltkrievijā. Saredzam lielu pieauguma potenciālu Kazahstānā, kur mūsu produktu portfeļa ietvaros tirgus var palielināties pat trīs reizes. Plānojam nostiprināties arī Baltijas valstīs.
Reģistrējam jaunus produktus arī Rumānijā, kas pozitīvi ietekmēs AS OlainFarm pozīcijas šajā tirgū.
Vai AS OlainFarm izskata iespēju pamest kādu no esošajiem tirgiem?
Mēs negribam iet projām. Tieši pretēji - AS OlainFarm atklāj arvien jaunus tirgus. Nākamgad mēs plānojam atvērt savas pārstāvniecības Hošiminā Vjetnamā un Belgradā Serbijā.
Esam parakstījuši līgumu arī ar Ķīnas-Itālijas kompāniju par AS OlainFarm produktu reģistrāciju Ķīnā. Pirms neilga laika ar vienu no lielākajām šī reģiona kompānijām parakstījām līgumu par produktu reģistrāciju un izplatīšanu Indonēzijā, Malaizijā, Taizemē un citās Āzijas valstīs. Krīze ir īstais laiks, lai strādātu pie tirgus pārdales, un tieši to mēs darām.
Vasarā AS OlainFarm pārdeva meitas uzņēmumu Baltfarm. Kāpēc tas tika darīts?
Mēs jau sen vēlējāmies pārdot šo meitas kompāniju. Tas darīts tādēļ, ka tika radīta nevienlīdzīga konkurence ar citiem mūsu izplatītājiem Krievijā. Baltfarm bija nepieciešams produktu portfeļa ieviešanas procesā, kas bija smags un sīkumains darbs. Uzņēmums savu funkciju izpildīja, līdz ar to mums vairs nebija aktuāli uzturēt Baltfarm. Turklāt mēs esam atraduši lielisku partneri mārketinga veicināšanai Krievijā. Par iemeslu pārdot šo meitasuzņēmumu bija arī tas, ka AS OlainFarm nevēlas veikt saimniecisku darbību svešā teritorijā, bet konkrētajos tirgos grib uzturēt savas pārstāvniecības.
Šobrīd AS OlainFarm ir meitas uzņēmums Reinolds, kam pieder patenti, tehnoloģijas, tirdzniecības zīmes – intelektuālais kapitāls. Patlaban šajā meitas uzņēmumā nekādas izmaiņas nav plānotas.
Kādus jaunus produktus AS OlainFarm šogad tirgū ir ieviesis?
Esam ieviesuši ampulēto Fenkarolu, pabeiguši darbu pie Vazonāta izstrādes. Vēl notiek Olvazola klīniskie pētījumi. Jau šogad veiksim pirmās ģenēriskā meldonija piegādes Gruzijai un nākamgad plānojam šo medikamentu ieviest vēl vismaz četros tirgos.
Kopumā produktu ieviešana iet pēc plāna, kas, protams, AS OlainFarm dos diezgan ievērojamu apgrozījuma pieaugumu. Strādājam arī pie pēcpatentu medikamentu reģistrācijas Baltijas valstīs un gatavojam memantīna reģistrācijas dokumentāciju savstarpējās atzīšanas procedūras (MRP) uzsākšanai. Gatavojam arī šī produkta reģistrāciju Āzijas valstīs.
Kādus medikamentus paredzēts tirgū ieviest turpmāk?
Turpinām darbu pie optiskajiem izomēriem. Strādājam pie R-Fenotropila, makrokristaliskā nitrofurantoīna tehnoloģijas apgūšanas un dažiem citiem produktiem, kas domāti esošo produktu, piemēram, Neiromidīna, pilnveidošanai.
Šobrīd AS OlainFarm savu produkciju eksportē uz vairāk nekā 30 valstu tirgiem. Kuru valstu tirgi AS OlainFarm liekas visperspektīvākie?
Ļoti perspektīvs, dinamiskā attīstībā esošs tirgus ar tehnogēnām kultūrām ir Āzijas tirgus. Šajā reģionā saredzam milzīgas attīstības iespējas.
Kuros tirgos ir vislielākais pieprasījums pēc AS OlainFarm produkcijas?
Vislielākais pieprasījums pēc mūsu produkcijas ir Krievijas, Ukrainas, Latvijas, Baltkrievijas un Kazahstānas tirgos. Vislielākā tirgus daļa mums ir Latvijā. Turklāt skatīsimies, kādas sekmes būs darbībai jaunajos tirgos.
Kuri valstu tirgi ir visaugošākie un uzņēmumam nes vislielākos ienākumus?
Krievijas, Latvijas, Ukrainas un Baltkrievijas tirgi. Pagaidām gan Krievijā un Baltkrievijā veicam diezgan būtiskus ieguldījumus produktu noieta veicināšanā, kas arī noēd visu mūsu peļņu, taču realizācijas apjomi šajos tirgos pieaug gana strauji.
Kurus AS OlainFarm medikamentus iedzīvotāji un uzņēmumi visbiežāk pērk? (Kuri medikamenti tiek pārdoti visvairāk?)
Vadošais OlainFarm produkts ir Neiromidīns, kura pārdošana šogad vien jau ir 5.5 miljonu eiro apjomā, savukārt Latvijā vislielākais pieprasījums ir pēc pretčūlas līdzekļa Omeprazols, probiotiskā preparāta Jogurt, antibakteriāliem līdzekļiem Furagīns un Furamags, adaptogēnā preparāta Adaptols un visiem labi zināmā un efektīvā Remantadīna.
Kādi AS OlainFarm produkti šogad tika izslēgti no produktu portfeļa? Kāpēc?
Produktu izslēgšana pārsvarā notika Latvijā, kur mums ir visplašākais produktu portfelis. Kopumā pēdējos divos gados no produktu portfeļa Latvijā ir izslēgti aptuveni 20 medikamenti. Iemesli tam ir dažādi. No dažiem nācās atteikties, jo neredzējām tirgus perspektīvu, citu dzīves cikls tuvojās noslēgumam. Savukārt vēl no dažu produktu ražošanas esam atteikušies, jo, stājoties spēkā stingrākām Eiropas Savienības prasībām produktu kvalitātei un reģistrācijas dosjē saturam, aktīvo vielu piegādātāju atbilstībai Labas ražošanas praksei, nespējām pietiekami īsā laikā atrast piemērotus piegādātājus. Šobrīd turpinām aktīvi meklēt iepriekšējo piegādātāju aizstājējus tiem pēcpatenta produktiem, kas joprojām ir aktuāli Latvijas farmācijas tirgū. Tas nav vienkāršs uzdevums. No vienas puses, piegādātājiem tiek noteiktas pietiekoši augstas Eiropas prasības pret ražošanas procesu un produkta dokumentāciju, bet no otras puses, mēs esam ieinteresēti saglabāt konkurētspējīgu produkta cenu. Esmu pārliecināts, ka pēc pāris gadiem varēsim piedāvāt Latvijas tirgū aktuālus pēcpatenta produktus.
Kā kompāniju ietekmē AS OlainFarm akciju vērtības kritums?
Būtībā jau viss biržas indekss ir nokrities, kā arī mūsu finanšu rādītāji šogad mūs nav īpaši iepriecinājuši. Domāju, ka pēc tam, kad ceturajā ceturksnī nostrādāsim ar peļņu, arī akciju vērtība pieaugs. Kaut gan jārēķinās, ka biržā ir iestājies kūtrums, darījumu skaits ir ļoti sarucis. Akciju vērtības kritums uzņēmuma tiešo darbību neietekmē, tomēr uzskatu, ka AS OlainFarm ir nepietiekami novērtēts. Šajā brīdī ļoti pozitīvi, pat varētu teikt unikāli ir tas, ka var iegādāties daudzu uzņēmumu, tostarp mūsu akcijas par ļoti pievilcīgu cenu. Šāda izdevība negadās bieži.
Kā jūs vērtējat Latvijas šā brīža ekonomisko situāciju?
Ziniet, kad runā ar baņķieriem, kļūst ļoti skumji. Man jau liekas, ka situācija nav tik slikta, lai pārāk dramatizētu. Nepieciešams rūpīgi plānot, ko un kā darīt. Nepieciešams veidot dialogu ar sabiedrību un samazināt sekas, ko šī lejupslīde atstāj uz cilvēkiem.
Visskumjākais scenārijs varētu būt lata devalvācija - lai arī no tā iegūtu eksporta uzņēmumi, mājsaimniecības un cilvēki būtu zaudētāji. Ļoti ceram, ka lata devalvācija nenotiks, lai arī pēc pasaules piemēriem redzam, ka ir gadījumi, kad ekonomikas stabilizēšana notiek ar valūtas devalvācijas palīdzību.
Kas Latvijas valdībai no savas puses šobrīd būtu jādara, lai uzlabotu esošo ekonomisko situāciju?
Man liekas, ka visiem ir aptuveni skaidrs, ko vajag darīt, bet neviens īsti nezina, vai tas tiks izdarīts. Recepte ir viena – samazināt budžeta izdevumus, veicināt lata stabilitāti. Tomēr pats galvenais ir samazināt milzīgās administratīvās izmaksas, kas ir padomju laika sekas. Tās paņem sev ļoti daudz ne vien līdzekļus, bet arī kvalitatīvu darbaspēku, kas citādāk izmantots, varētu veicināt reālās ekonomikas attīstību. Ļoti būtiski ir samazināt pieaugošo bezdarbu, sākot īstenot jaunus nacionāla līmeņa projektus, tādējādi neļaujot darbaspēka aizplūšanu no valsts.
Savukārt kādus objektus būvēt, to labāk zinās valdība un politiskās partijas. Iespējams, ka labāk būtu īstenot infrastruktūras projektus, kas nav tik plaša mēroga. Vēl Latvijai ir vairāki neprivatizēti uzņēmumi, kuros investīcijas diemžēl ir jāiegulda nevis investoram, bet cilvēkiem, apmaksājot tos ar paaugstinātiem tarifiem. Iespējams, ka efektīvāk būtu, ja šīm vajadzībām laikus tiktu piesaistīti investori, nevis liekot šo nastu uz iedzīvotāju pleciem. Protams, nepieciešams veicināt eksportu izmantojot Eiropas Savienības struktūrfondu programmu sniegtās priekšrocības jaunu produktu attīstīšanai.