Tirdzniecība un pakalpojumi

Pēc desmit «nē» nedrīkst apstāties

Anna Novicka, Diena,11.03.2010

Jaunākais izdevums

Lai uzsāktu eksportu, nepietiek vien ar izdevīga cena piedāvājuma sagatavošanu, jāprot veidot attiecības, jāieklausās ārzemju partnera ieteikumos un galvenais – nedrīkst nolaist rokas, ja 15 reizes pēc kārtas tev atbildēja «nē», iesaka eksporta konsultāciju uzņēmuma GatewayBaltic direktore Inese Andersone.

Viņasprāt, Latvijas uzņēmumi pa maz uzmanības velta pārdošanai, taču tieši ar to, kā arī ar zemāku efektivitāti viņi zaudē Rietumeiropas konkurentiem.

Visi runā par to, kā Latvijas ekonomiku glābs eksports. Vai tā domā arī paši uzņēmēji?

Darba mums noteikti kļuva vairāk. Interese ir bijusi arī pirms tam, un tie, kas saprata, ka jāeksportē, to sāka darīt jau iepriekšējos gados – krīze viņus ir skārusi daudz mazāk. Tiem, kas tikai tagad sāk meklēt eksporta tirgus, iet daudz grūtāk, jo viņiem nav nekādas iestrādes – viņi visu laiku bija orientējušies uz Latvijas tirgu, strādāt uz eksportu – tas tomēr ir savādāk. Lai uzsāktu eksportu, uzņēmumam jāiziet cauri diezgan lielai transformācijai.

Kādi mēdz būt ceļi, pa kuriem var nonākt pie sadarbības partnera ārvalstīs?

Pirmām kārtām, ir jāizdara mājas darbs: jāsaprot, uz kuru pusi iet. Jāizanalizē potenciālie tirgi, kas tur notiek un kas ir jāizdara ar savu uzņēmumu, produktu vai pakalpojumu, lai varētu sevi piedāvāt. Plānošana ir pirmais solis. Taču daudzi uzņēmumi rūpīgi plāno un gatavojas, bet nesper to soli. Tiklīdz esi sapratis, kurp iet, jāsāk ar to tirgu strādāt, jāmeklē savi partneri, kas tālāk strādā ar gala klientiem. Partneru meklēšanā metodes ir dažādas: ņem telefonu un zvani, brauc uz izstādēm, rādi, cik esi labs, uzaicini uzņēmumus šeit. Un tad tā enerģija nāk atpakaļ. Jā, tas nenotiek vienas sarunas laikā, bet pamazām. Bet pirmais posms vienmēr ir aktīva pārdošana.

Cik apmēram ilgs ir šis pirmais posms?

Rezultātu nevar sagaidīt ātrāk kā sešos mēnešos. Notiek arī brīnumi, jo tomēr veiksmei arī ir loma.

Kā pareizi sevi pasniegt potenciālajiem partneriem? Vai iedarbojas arī kaut kādi netradicionāli sarunu paņēmieni?

Visiem īstenībā viss ir. Viņiem ir šokolāde, grīdas, būvniecības uzņēmumi. Un reti kad kāds noreaģēs tikai uz informāciju par cenu un piegādes nosacījumiem. «Re, kur cena, pērc» – tā nenotiek. Daļa no pārdošanas ir attiecību veidošana ar uzņēmumu. Mēs parasti stāstam tā: «Re, kur ļoti labs ekskluzīvs uzņēmums, kurš ražo šokolādi, viņš grib strādāt jūsu tirgū un vēlas atrast sadarbības partnerus!» Jo tā ir sadarbība – ja tu ej uz āru ar uzstādījumu, ka meklē sadarbības partnerus, tas uzreiz nozīmē abpusēju izdevību, nevis vienkārši pirkšanu–pārdošanu. Un tad cilvēki vieglāk iet uz kontaktu, ir vieglāk sarunāt tikšanos.

Piemēram, zvana cilvēks: «Man ir grīda, maksā 10 eiro kvadrātmetrā». Nu un kas? Viņiem varbūt ir grīda, kas maksā piecus eiro. Bet ja saruna ir par to, ko tavs uzņēmums ražo, ko tas var piedāvāt, kādas ir iespējas, kā viņi uz to skatās, tad tas ir pavisam cits.

Kādas ir galvenās kļūdas, ko uzņēmumi pieļauj, sperot pirmos soļus eksporta tirgu virzienā?

Kļūdas rodas no nezināšanas. Viena problēma ir tas, ka uzņēmums netiek skaidrībā ar to, uz kuru tirgu iet. Taču ne vienmēr ir nepieciešami dziļi pētījumi, dažreiz pietiek palūgt studentam, lai viņš sameklē informāciju par dažādām valstīm un kā tur patērē attiecīgo produktu. Tad vismaz ir nojaušams virziens. Otra problēma – uzņēmumi neapzinās, kas ir viņu potenciālie sadarbības partneri. Ja viņi pieraduši strādāt Latvijā un šeit strādā ar ķēdi, tad viņiem šķiet, ka arī ārvalstīs ķēde būs tā, kam pārdot. Bet tur tā piegādes shēma ir daudz sarežģītāka, tur ir lielāks tirgus, vairāk nišu uzņēmumu utt.

Ko darīt, ja uzņēmums visu ir rūpīgi izplānojis, izanalizējis, klauvē pie dažādām durvīm, bet nekas nesanāk? Kur var būt problēma?

Vienmēr lielākā daļa atbilžu ir «nē». Ar to arī mēs saskaramies. Apzvanot 20 uzņēmumus, vismaz puse teiks «nē, paldies» vai «mēs jau vienreiz esam uzkāpuši uz grābekļa ar Baltiju un vairs negribam». Jo mēs neesam ideāli piegādātāji, mums tikai tā liekas, ka esam profesionāļi. Mums ir ļoti īsa pieredze eksportā – reāli tie ir 6–7 gadi, kopš esam Eiropas Savienībā. Jā, ir pieredze darbā ar Krieviju, bet tā ir cita mentalitāte. Rietumeiropas tirgi eksportē jau 50–60 gadus. Tāpēc mēs vēl līdz galam neprotam to darīt. Bet, protams, arī jauni uzņēmumi var uzsākt eksportu, nav obligāti jābūt lielam un varenam. Taču jāpieiet profesionāli un pārdomāti. Ja mēs saskaramies ar «nē», vienmēr jautājam, ko tas nozīmē? Iespējams, uzņēmumam ar kādu piegādātāju ir līgums līdz gada beigām un pēc kāda laika pie šīs sarunas var atgriezties. Vai arī kāpēc «nē»? Vai tas ir dēļ produkta? Varbūt mēs kaut ko varam pamainīt? Nevar «nē» pieņemt tikai kā atbildi – runājot ar tiem uzņēmumiem, jāmēģina dabūt informācija. Bet nu ja tiešām neiet, tad jāskatās, kas ir ar to cilvēku, varbūt viņš nav pārdevējs?

Piemēram, pie mums atnāk grīdu ražotājs, kurš ražo masīvkoka grīdas. Runājam ar dažādiem vairumtirgotājiem, kas strādā ar grīdām, un visi saka «nē», jo viņiem nav masīvkoka grīdas tik lielos apjomos, vairāk ir lamināts. Tāda ir realitāte. Mums bija atlasīti 20 uzņēmumi un starp tiem 20 uzdūrāmies uz trim četriem, kuriem tas bija interesanti. Viens uzreiz aizbrauca uz ražotni un veica pasūtījumu. Tā tas arī notiek: 15 «nē», trīs pozitīvi, un viens «jā». Bet ja tas uzņēmums būtu saskaries ar 10 «nē» un nolēmis ka nav izredžu, tad to arī nebūtu.

Vai arī paši ārvalstu uzņēmumi meklē, no kā Latvijā var kaut ko nopirkt, jeb tomēr mūsējie aktīvāk meklē tos, kam pārdot?

Lielos uzņēmumos vienmēr ir tā sauktais sourcing manager, cilvēki, kas meklē, kur izdevīgi iepirkt. Bet bieži viņi paši nemeklē, pie viņam vēršas un tad viņi izvēlas. Sākumā viņi vēlas, lai pie viņiem atbrauc, iepazīstas, viņi apskatās, kas par cilvēkiem, kas par prezentāciju, kādas cenas. Tikai pēc tam viņi brauc uz šejieni un tad varbūt iztestē pirmo partiju. Kādreiz mums ienāk arī pieprasījumi no ārvalstīm, it īpaši no Norvēģijas, no organizācijas Innovations Norway, kas ir viņu investīciju un attīstības aģentūra. Viņi aizvēra savu biroju Latvijā, un mēs esam viņu tirgus konsultanti. Piemēram, meklēja lielus apjomus koksnes atkritumus. Bet latvietis nevar sēdēt un gaidīt, kad viņu atradīs.

Runājot par etiķeti: ja Latvijas uzņēmums brauc pie šāda iepirkumu menedžera, vai jāņem līdzi arī melnais balzams?

Jo uzņēmums ir lielāks, jo attieksme ir formālāka. Iesakām neņemt ne melno balzamu, ne suvenīrus. Var paņemt līdzi vienīgi kaut kādas korporatīvās lietiņas. Mūsu dāvināšanas kultūra viņiem visbiežāk nav pieņemama. Dāvanas ir tad, kad tu jau ar viņiem strādā. Ja pie mums no Zviedrijas atbrauc klienti, mēs uzsaucam viņiem vakariņas, apmaksājam viesnīcu vai aizsūtam uz Ziemassvētkiem melno balzamu. Bet tas jau ir tad, kad tev ir «čau» attiecības. Sākumā ir svarīgi radīt profesionālu iespaidu.

Cik svarīgi ir tas, ka pārdošanas cilvēks pārvalda tās valsts valodu, kur grib eksportēt? Varbūt pietiek ar angļu valodas zināšanām?

Ja uzņēmums iet uz Franciju, Vāciju vai Spāniju, uz lieliem tirgiem, tur var būt nepieciešamība pēc vietējas valodas. Skandināvijā un Austrumeiropā var iztikt ar angļu valodu. Bet ja tajā pusē, piemēram, Norvēģijā vai Zviedrijā, viņi nerunā angliski, tad mēs saprotam, ka viņi nespēs sastrādāties. Bet atgriežoties pie kļūdām – nemaz nav tā, ka visiem Latvijas uzņēmumiem ir tā angļu valoda. Atnāk uzņēmums, saka, ka grib eksportēt. Labi, bet kā ar angļu valodu? Nu, var saprast, lasīt. Bet komunikācija nav lasīšana, tā ir sarunāšanās. Vai tad skaties uz Krieviju, Baltkrieviju, Ukrainu.

Kādos tirgos jūs meklējat partnerus mūsu ražotājiem, un kāda ir katras valsts specifika un nianses, kas jāņem vērā?

Galvenie tirgi ir Somija, Zviedrija, Norvēģija, Dānija. Tagad jūtam, ka uzņēmumiem ir vajadzīga Vācija un skatāmies arī uz šo pusi. Mums ir projekti Čehijā, Slovākijā, Polijā, kas ir lieli tirgi – varbūt kādreiz nav vērts lauzties uz Skandināviju, bet iet uz tirgiem, kas ir līdzīgāki. Pakāpeniski paplašināsim darbību arī Krievijā, Ukrainā, Baltkrievijā.

Katrā tirgū pieeja ir savādāka. Austrumeiropa mūs vairāk redz kā savējos. Un man šķiet, ka šajā virzienā ir daudz neizmantoto iespēju. Ja paskatāmies tirdzniecības bilanci starp Čehiju un Latviju, mēs no turienes importējam piecreiz vairāk, nekā pārdodam viņiem. Viss austrumu bloks arī ļoti aktīvi mērķē uz Skandināviju, Vāciju. Tā nav, ka tikai mēs pie tām durvīm klauvējam, klauvē arī lietuvietis, polis un citi. Tā varbūt arī ir kļūda, ka latvieši domā, ka Norvēģija ir dārga valsts un tur varēs dārgi pārdot. Bet tur viņi konkurē nevis ar dārgo norvēģi, bet ar Lietuvu, Igauniju, Poliju, Ķīnu.

Saka, ka latvieši esot pieticīgi un netic saviem spēkiem. Vai mainās uzņēmēju attieksme pašiem pret sevi, vai viņi kļūst pašpārliecinātāki?

Pārliecība par sevi veidojas ar pieredzi. Cik pats uzņēmums vai tā vadītājs ir pārliecināts par sevi, tikpat pārliecināts viņš ir uz āru. Tiklīdz veidojas pieredze, piemēram, veikts kāds pasūtījums, tad uzreiz rodas apziņa, ka jā, mēs varam. Un ja zviedri pērk, tad arī somi un norvēģi var pirkt. Nesen mēs intervējām [uzņēmēju, ekonomistu] Jāni Ošleju, un viņš to procesu salīdzināja ar bērnu, kas stāv uz tiltiņa, lai ielēktu baseinā un nevar saņemties. Ar eksportu ir tāpat: uzņēmums stāv, runā, bet tad, kad tu lec, tu jau esi lidojumā un viss iet uz priekšu. Tā nav pieticība, bet bailes no nezināmā.

Ko tie paši skandināvi novērtē Latvijas uzņēmumos? Kādi viņu skatījumā ir mūsu trumpji?

Priekš Ziemeļvalstīm mēs parasti pozicionējam to, ka esam tuvu – gan ģeogrāfiski, gan biznesa kultūras ziņā. Mēs viens otru saprotam. Mēs esam joprojām konkurētspējīgi darba spēka izmaksās. Un mums ir ļoti labas idejas, kas nesīs abpusēju izdevīgumu. Piemēram, mēs strādājām ar Emīla Gustava Šokolādi, braucām uz Zviedriju. Bet partneri teica – jā, bet mūs interesētu produkts, kas būtu noformēts savādākā veidā, šokolādes tāfelīte. Uzņēmums, atbraucot atpakaļ, rada to produktu, kas beigās tiek tirgots gan Latvijā, gan Zviedrijā. To jaunu produktu viņi nekad nevarētu radīt, sēžot Latvijā un domājot, ko tie zviedri gribēs. Ideja rodas tikai komunikācijā ar cilvēkiem, kas ir tur un zina, ko viņiem vajag.

Vai pēdējais gads nav stipri sabojājis Latvijas pievilcību ārzemju partneru acīs?

Esam kļuvuši daudz zināmāki, jo viņiem katru otro trešo dienu Latviju rāda pa televizoru. Vienu brīdī klienti zvanīja no Zviedrijas un prasīja, vai viss ir kārtībā? Bet tas ir pārvarēts. Interese pamazām pieaug, jo viņiem tirgi arī atgūstas un tādu «nē» kļūst mazāk.

Vai varat minēt kādu piemēru, kad uzņēmums no nulles ir spējis veiksmīgi attīstīt eksporta virzienu?

Ir uzņēmums Znak, kas ražo dizaina tapetes. Kompānija bija radīta tikai ar mērķi eksportēt. Viņi ļoti mērķtiecīgi, profesionāli startēja pareizās izstādēs, meklēja kontaktus, runāja ar cilvēkiem, diskutēja. Un tiem cilvēkiem pirms tam nekāda eksporta nebija. Viss atkarīgs no vadības – ja tu pieej lietām stratēģiski, plāno, seko līdzi, analizē, tad ir arī rezultāts.

Un kāds pretējais piemērs nāk prātā?

Problēma ir, ka dažās situācijās latvieši domā īstermiņā. Piemēram, atrasts partneris, paraksta līgumu par piegādi. Tad paiet laiks un latvietis zviedram saka: zini, man lietuvieši solīja desmit eirocentus vairāk. Vienu reizi zviedri varbūt vairāk samaksās, jo no tā ir atkarīgas piegādes klientiem, bet vairāk nē. Tāda veida darbības arī esam novērojuši.

Kāda, pēc jūsu novērojumiem, ir principiāla atšķirība starp Latvijas un Rietumeiropas uzņēmēju?

Pirmais, protams, ir efektivitāte. Cilvēki tur maksā dārgi, bet viņu ir maz un viņi strādā efektīvi. Mēs joprojām bieži nevaram iedot labāku cenu, jo viņi ir efektīvāki. Otrais ir pārdošana. Viņi ir orientēti uz pārdošanu, saražot vairs nav māksla, māksla ir pārdot. Kā latvietis var pārdot, ja bieži uzņēmumos pat nav sava eksporta cilvēka? Trešā lieta ir ilgtermiņa redzējums – viņi plāno un neraustās, bet iet pa izvēlēto ceļu. Tāpēc lēmumu pieņemšana notiek ātrāk. Ja viņi redz, ka tirgus krīt, tad atlaiž cilvēkus ļoti ātri. Nevis kā Latvijā – visi mokas, saīsina darba dienu skaitu. Kas man liekas interesanti – ir krīze, darba ir mazāk un ražošanas uzņēmums samazina darba nedēļu. To es pieņēmu, bet esmu saskārusies ar to, ka arī vadība strādā mazāk. Vadībai šādā situācijā būtu jāstrādā nevis četras, bet septiņas dienas, lai dabūtu pasūtījumus. Laikam joprojām ir kāds tauku slānis, bet vienā brīdī arī tā vairs nebūs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

FM: Kopbudžetā ieņēmumi šogad par 465,6 miljoniem eiro vairāk nekā pērn

Rūta Lapiņa,30.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konsolidētajā kopbudžetā šā gada desmit mēnešos veidojies 261,8 milj. eiro pārpalikums un salīdzinājumā ar 2016.gada attiecīgo periodu palielinājās par 25,8 milj. eiro, informē Finanšu ministrija (FM).

Lielākā daļa no kopējā konsolidētā kopbudžeta pārpalikuma veidojās valsts budžetā. Raugoties pa budžeta veidiem - valsts pamatbudžetā pārpalikums bija 76,6 milj. eiro, savukārt valsts speciālajā budžetā 64,4 milj. eiro. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, valsts budžeta pārpalikums palielinājās par 57,1 milj. eiro, ko pamatā nodrošināja augstāki nodokļu ieņēmumi.

Pašvaldību budžetā šā gada desmit mēnešos bijis 84,8 milj. eiro pārpalikums, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, samazinoties par 21,0 milj. eiro. «Jāizceļ labie iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumi, kā arī transfertu pieaugums no pamatbudžeta, tiem būtiski kāpjot ES fondu projektu īstenošanai. Vienlaikus, līdz ar aktīvāku ES fondu projektu īstenošanu, vērojams izteikts kapitālo izdevumu kāpums, kā arī atalgojuma izdevumu pieaugums pašvaldībās, tādējādi ietekmējot pārpalikuma samazinājumu pārskata periodā. Jāatzīmē, ka pašvaldību budžetā pārskata periodā vērojams būtiskākais ieņēmumu un izdevumu palielinājums,» norāda ministrijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Zaķusalā notikušajā pasākumā par pareizu pirotehnikas lietošanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD), Valsts policijas (VP), kā arī pirotehnikas firmas Aldi pārstāvji aicināja iedzīvotājus būt īpaši apdomīgiem un uzmanīgiem, Vecgada vakarā rīkojot uguņošanu.

Pasākumā tika demonstrēti dažādas bīstamības pakāpes pirotehnikas izstrādājumi - gan raķetes uz kociņa, gan tā sauktās «romiešu sveces», gan «debesu laternas», gan arī lielākas un mazākas jaudas pirotehnikas baterijas.

Pirmkārt, pirotehniskie izstrādājumi ir jāiegādājas tikai uzņēmumos, kuriem izsniegta atbilstoša licence, bet nekādā gadījumā tos nedrīkst pirkt no privātpersonām, kas tirgo nezināmas izcelsmes nesertificētus izstrādājumus. Tāpat vajag pārliecināties, vai, pērkot pirotehniku, līdzi tiek dota tās lietošanas instrukcija.

«No rokas» vai nelegālajās tirdzniecības vietās iegādāta pirotehnika var būt nekvalitatīva un izraisīt nelaimi. Turpretim labā pirotehnikas veikalā pārdevējs spēs pastāstīt par konkrēto izstrādājumu un tā drošu lietošanu vairāk, nekā būs rakstīts lietošanas pamācībā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) šogad desmit mēnešos valsts budžetā iekasējis 8,141 miljardu eiro, kas ir par 43,57 miljoniem eiro jeb 0,5% vairāk, nekā plānots, liecina dienesta publiskotā informācija.

Savukārt salīdzinājumā ar 2018.gada desmit mēnešiem VID administrētie kopbudžeta ieņēmumi auguši par 353,23 miljoniem eiro jeb 4,5%. Ieņēmumu pieaugumu lielākoties nodrošināja darbaspēka nodokļi un pievienotās vērtības nodoklis. 2019.gada desmit mēnešos valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veiktas 2,889 miljardu eiro apmērā, kas ir par 3,2% vairāk, nekā plānots, savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi veidoja 1,535 miljardus eiro, kas ir par 10,1% vairāk, nekā plānots.

VID atzīmēja, ka šogad desmit mēnešos valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa kopējie ieņēmumi veidoja 4,424 miljardus eiro jeb 54,3% no VID administrētiem kopbudžeta ieņēmumiem. Salīdzinot ar 2018.gada desmit mēnešiem, visvairāk ir palielinājušies valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu ieņēmumi, - par 263,16 miljoniem eiro jeb 10%, savukārt iedzīvotāju ienākuma nodoklis iekasēts par 144,77 miljoniem eiro jeb 10,4% vairāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

FM: Nodokļu ieņēmumu izpilde tuvu plānotajam apjomam

Dienas Bizness,27.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada desmit mēnešos konsolidētajā kopbudžetā vērojams pārpalikums 201,7 miljonu eiro apmērā, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada janvāri – oktobri ir sarucis par 38,7 miljoniem eiro jeb 16,1%, informē Finanšu ministrija.

Kopbudžeta ieņēmumu pieaugums šajā periodā ir mazāks (3,9%) nekā izdevumu pieaugums (4,6%). Lai arī pašreiz konsolidētajā kopbudžetā ir pārpalikums, vēsturiski ir novērota situācija, kad izdevumi gada pēdējos mēnešos pieaug gandrīz divkārt straujāk nekā ieņēmumi, kā rezultātā sagaidāms, ka šogad vispārējās valdības budžeta deficīts sasniegs 1,4% no IKP.

Kopumā kopbudžeta ieņēmumu puse ir par 279,5 miljoniem eiro lielāka nekā pagājušā gada desmit mēnešos un sastāda 7 429,1 miljonus eiro. Neskatoties uz zemāku ekonomikas izaugsmi šogad nekā tika prognozēts, apstiprinot budžetu 2015.gadam, nodokļu ieņēmumu izpilde ir tuvu plānotajam līmenim.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

FM: Desmit mēnešos samazinājušies faktiski visu lielāko nodokļu ieņēmumi

Db.lv,27.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbilstoši Valsts kases publicētajai informācijai konsolidētajā kopbudžetā šā gada desmit mēnešos bijis 409,9 miljonu eiro deficīts, kamēr pērn attiecīgajā periodā kopbudžetā bija pārpalikums 444 miljonu eiro apmērā, informē Finanšu ministrija (FM).

Konsolidētā kopbudžeta ieņēmumos janvārī-oktobrī saņemti 9 324,7 miljoni eiro, bet izdevumi bija 9 734,6 miljoni eiro. Bilances pasliktināšanos ietekmēja par 117,8 miljoniem eiro jeb 1,2% zemāki ieņēmumi, kā arī izdevumu palielināšanās kopbudžetā par 736,1 miljonu eiro jeb 8,2%, salīdzinot ar 2019.gada janvāri-oktobri.

Atšķirīga situācija vērojama valsts un pašvaldību budžetu līmenī. Ja valsts budžetā šā gada desmit mēnešos bijis 498,4 miljonu eiro deficīts, bilancei pasliktinoties par 835 miljoniem eiro salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn, tad pašvaldību budžetā bija 88,5 miljonu eiro pārpalikums, bilancei pasliktinoties par 18,9 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu ieņēmumos šogad desmit mēnešos iekasēti 11,967 miljardi eiro, kas ir par 173,9 miljoniem eiro jeb 1,4% mazāk, nekā plānots, pavēstīja Finanšu ministrijas pārstāvji.

Vienlaikus nodokļu ieņēmumi 2024.gada desmit mēnešos bija par 764,7 miljoniem eiro jeb 6,8% lielāki nekā 2023.gada desmit mēnešos.

Valsts kopbudžetā nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos veidoja 11,268 miljardus eiro, kas ir par 182,4 miljoniem eiro jeb 1,6% mazāk, nekā plānots.

Tostarp valsts budžetā nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos veidoja 9,327 miljardus eiro, kas ir par 298,3 miljoniem eiro jeb 3,1% mazāk, nekā plānots, bet pašvaldību budžetā nodokļu ieņēmumi bija 1,941 miljarda eiro apmērā, kas ir par 115,9 miljoniem eiro jeb 6,4% vairāk, nekā plānots.

Savukārt valsts fondēto pensiju shēmā nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos bija 699,1 miljona eiro apmērā, kas ir par 8,5 miljoniem eiro jeb 1,2% vairāk, nekā plānots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Baiba Rubesa: Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts var apstāties

Db.lv,27.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts varētu apstāties uz līdzenas vietas, taču tikpat labi tas var arī neapstāties, tādēļ aicinu valdības, iedzīvotājus, uzņēmējus, kas šo objektu vēlas, sarosīties un nodrošināt, ka tas var notikt, preses konferencē sacīja līdzšinējā RB Rail vadītāja Baiba Rubesa.

«Ir bijuši neskaitāmi termiņi, pārcelšanas, taču vēl aizvien nav vienošanās par to, kā mēs strādāsim, kāds ir katras valsts budžets gan kopuzņēmumam, gan katram projektam. Es to nevaru pārvaldīt, tāpēc aizeju tagad,» sacīja B. Rubesa.

«Retoriski vaicāšu, kāpēc vajag 3-4 iestādes Latvijā, kas nodarbojas ar vienu un to pašu projektu. Par Satiksmes ministriju vēl ir saprotams, taču tai nav pietiekamas kompetences, ir daudz neatbildētu jautājumu pusotra gada garumā un nemitīgi kustamies uz riņķi. Ir arī uzņēmumi Eiropas Dzelzceļa līnijas, Latvijas Dzelzceļš, kas arī agri vai vēlu tiks projektam piesaistīts. Ir neekonomiski izdomāts veids, kā pārstāvēt zināmu interešu priekšroku kopīgai līnijai, un ministrs Uldis Augulis nav nodrošinājis kvalitatīvus un profesionālus darbiniekus, lai pieņemtu kompetentus lēmumus, tādēļ nemitīgi griežamies uz riņķi,» viņa sacīja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saistībā ar Lāčplēša dienas pasākumu norisi vairākās Rīgas ielās tiks ierobežota satiksme, tostarp, tiks slēgta transportlīdzekļu satiksme 11.novembra krastmalā, posmā no Akmens tilta līdz Muitas ielai, informēja Rīgas domē.

Krastmala šodien būs slēgta līdz pusnaktij, kā arī līdz plkst.11 būs aizliegta transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšana ielās starp Herdera laukumu un Doma laukumu abās pusēs, kā arī Herdera laukumā un Doma laukumā.

Līdz šodienas pusnaktij tiks arī aizliegts apstāties un stāvēt 11.novembra krastmalas abās pusēs, posmā no Akmens tilta līdz Vanšu tiltam un 11.novembra krastmalai paralēlajā ielā, kā arī būs liegts apstāties un stāvēt arī Aspazijas bulvāra labajā pusē, posmā no Teātra ielas līdz Kaļķu ielai (parka pusē), un Zigfrīda Annas Meierovica bulvāra labajā pusē, posmā no Kaļķu ielas līdz Smilšu ielai (parka pusē).

Tāpat apstāties un stāvēt šodien no plkst.6 līdz 13.30 būs liegts Aizsaules ielas abās pusēs, Varoņu ielas abās pusēs, posmā no Aizsaules ielas līdz ēkai Varoņu ielā 3A (pie Rīgas Brāļu kapiem) un autostāvvietā pie I Meža kapiem Aizsaules ielā. Bet no plkst.8 līdz 24 šis ierobežojums būs spēkā Valguma ielas posmā no Uzvaras bulvāra līdz Akmeņu ielai un Bāriņu ielas labajā pusē, posmā un virzienā no Uzvaras bulvāra līdz Hermaņa ielai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

FOTO: Latvijas Bonsai parks ļauj aizbēgt no steidzīgās ikdienas

Ilze Žaime,05.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Inčukalna pagasta Krustiņos atrodas Latvijā vienīgais Bonsai parks, kurā ir iespējams aizbēgt no steidzīgās ikdienas, veldzējoties tējas ceremonijā un ļaujoties Japānas sajūtām. Parka dibinātāji ir Inga un Valdis Valteri, kuri ar bonsai audzēšanu kā hobiju sāka nodarboties jau pirms vairāk nekā desmit gadiem.

Bonsai ir mākslas forma, kas nāk no Āzijas un ir sevišķi izplatīta Japānā. Tā nozīmē kociņu audzēšanu podos, pielietojot kultivēšanas metodes, ar kuru palīdzību koka vai krūma izskats tiek veidots kā miniatūra kopija liela izmēra kokiem.

Iedvesma sākt nodarboties ar kaut ko tik specifisku radās pēc V. Valtera ceļojuma uz Ķīnu, kur viņš smēlās iedvesmu pēc Ķīnas tradīcijām veidotajos dārzos. Sākotnēji tā bija tikai aizraušanās un vēlme pašiem radīt un baudīt šo skaistumu.

I. Valtere atceras: «Meklējām, mācījāmies, kļūdījāmies, zaudējām utt., tas viss, protams, notiek joprojām.»

Paralēli dārza iekārtošanai, Valteru pāris sāka iepazīties ar citiem bonsai meistariem no Lietuvas, Polijas, Vācijas un galu galā arī pašas Japānas. Pamazām uz parku sāka ierasties viesi un tālāka attīstība noritēja pati par sevi. I. Valtere saka, ka tas viss notika bez striktiem nosacījumiem un konkrēta biznesa plāna. Parks tika radīts pašu saimnieku dzīvesvietā un daži šodien tajā redzamie kociņi sākti veidoti jau 2006.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēji: Latvijas vieta ekonomiskās brīvības indeksā liecina par atvērtību globālajai tirdzniecībai

LETA,17.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas vieta ekonomiskās brīvās indeksā liecina par uzņēmējdarbības vides regulējuma kvalitātes uzlabošanos, relatīvi augstu ekonomiskās brīvības līmeni, kā arī ekonomikas atvērtību globālajai tirdzniecībai un investīcijām, taču Latvija nedrīkst apstāties pie sasniegtā, atzina aptaujātajās uzņēmēju organizācijās.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes locekle Katrīna Zariņa sacīja, ka ekonomiskās brīvības indeksā iegūto punktu skaita pieaugums liecina, ka Latvijā uzlabojusies gan uzņēmējdarbības vides regulējuma kvalitāte, gan arī publiskās pārvaldes efektivitāte un tirgus atvērtība. Taču Latvija nedrīkst apstāties pie sasniegtā un valstij ir jāturpina mērķtiecīgi sāktās reformas gan publiskajā pārvaldē, gan jāveic nepārtraukts darbs pie administratīvo šķēršļu samazināšanas komersantiem.

«Nepieciešams mazināt valsts dalību ekonomikā, novēršot negodprātīgu konkurenci starp privāto un publisko sektoru, kas nereti tiek veicināta radot labvēlīgāku regulējumu uzņēmumiem, kas pieder pašvaldībām un valstij,» sacīja LTRK valdes locekle, piebilstot, ja šāda tendence turpināsies, Latvija labo sniegumu šajā indeksā var zaudēt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Pēc Lieldienām varētu mīkstināt ierobežojumus izglītībā, bet tirdzniecību atvērt daļēji

LETA,26.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets piektdien panāca vienošanos par ierobežojumu atvieglošanu izglītības procesa organizēšanā, savukārt ierobežojumus tirdzniecībā plānots atvieglot daļēji, ļaujot strādāt tikai mazajiem veikaliem.

Patlaban plānots, ka izmaiņas varētu stāties spēkā uzreiz pēc Lieldienām, tomēr par konkrētu datumu valdība lems nākamnedēļ līdz ar konkrētu tiesību aktu izskatīšanu. Ierobežojumu mīkstināšanas termiņa noteikšanā tiks ņemta vērā aktuālā epidemioloģiskā situācija.

Lai arī sākotnēji Operatīvā vadības grupa rosināja no 7.aprīļa atvieglot ierobežojumus tirdzniecībā, tomēr valdība vienojās ierobežojumus šajā nozarē mīkstināt mērenāk, proti, atļaujot darboties visiem mazajiem veikaliem, bet tirdzniecības vietu ar platību virs 7000 kvadrātmetriem darbība joprojām būtu ierobežota.

Precīzi tirdzniecības nosacījumi vēl tiks izstrādāti, bet paredzams, ka darboties varēs veikali ar atsevišķu ieeju. Lai arī tirdzniecības centri nevarēs darboties, tomēr tajos, tāpat kā līdz šim, varēs darboties veikali, kuru darbība netiek ierobežota, piemēram, grāmatveikali un pārtikas veikali. Tāpat paredzams, ka darboties varēs āra tirdzniecība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Olainfarm provizoriskie konsolidētie 2017. gada oktobra rezultāti liecina, ka realizācija ir sasniegusi 12,78 miljonu eiro, kas ir 34% pieaugums pret pagājušā gada oktobri.

Arī desmit mēnešu griezumā Olainfarm grupas pārdošanas ir augušas par 7%, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, un sasniegušas 101,8 miljonus eiro. Šī gada desmit mēnešos Olainfarm koncerns realizējis produkciju 52 tirgos.

Oktobra konsolidētie pārdošanas dati liecina, ka straujākā izaugsme atzīmēta Kazahstānā, Indijā un Baltkrievijā, kur apgrozījums attiecīgi audzis par 447%, 330% un 189%. 2018. gada oktobrī Olainfarm koncerna lielākie noieta tirgi bija Krievija, Latvija un Baltkrievija. Šī gada oktobrī AS Olainfarm produkti tika realizēti 35 valstīs.

2018. gada desmit mēnešos provizoriskais konsolidētais AS Olainfarm realizācijas apjoms ir sasniedzis 101,8 miljonus eiro, kas ir par 7% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2017. gadā. Visstraujākais realizācijas pieaugums šī gada desmit mēnešos ir atzīmēts Baltkrievijā, kur pārdošanas augušas par 52%, Uzbekistānā, kur sasniegts 45% pieaugums un Tadžikistānā – pieaugums par 43%. Neliels, 5% kritums pret pērno gadu, šajā periodā atzīmēts Krievijā. Olainfarm koncerna lielākie noieta tirgi 2018. gada desmit mēnešos bija Krievija, Latvija, Baltkrievija un Ukraina.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets trešdien skatīs Operatīvās vadības grupas izstrādātos priekšlikumus Covid-19 izplatību ierobežojošo pasākumu pārskatīšanai, kas paredz no 7.aprīļa atļaut darboties visiem tirgotājiem.

Operatīvā vadības grupa rosina turpināt pamata ierobežojošos pasākumus, proti, sejas masku lietošanu, distancēšanos, roku mazgāšanu un dezinfekciju, jo šie pasākumi atzīti kā efektīvi.

Vienlaikus grupa atzīst, ka jebkuri atvieglojoši pasākumi ir riskanti, tāpēc jābūt gataviem tos jebkurā brīdī atcelt vai ieviest stingrus pasākumus, ja saslimšana strauji pieaug.

Vadības grupa piedāvā ierobežojumu atcelšanu pa posmiem, trīs nedēļu cikla ietvaros. Mainoties epidemioloģiskajai situācijai, tiktu arī pārskatīti pasākumu ieviešanas soļi. Plānots, ka visi pasākumi būs īstenojami tikai ar drošiem protokoliem, nodrošinot reālu to ievērošanas kontroli un uzraudzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

AS «Olainfarm» lielākie noieta tirgi - Krievija, Latvija, Ukraina un Baltkrievija

Žanete Hāka,15.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS «Olainfarm» provizoriskie konsolidētie 2017. gada oktobra rezultāti liecina, ka produktu realizācija ir sasniegusi 9,51 miljonu eiro, kas ir par 7% mazāk nekā šajā periodā pērn, informē uzņēmums.

Lielākais realizācijas pieaugums vērojams Polijā, kur tā ir palielinājusies par 623%, un Moldovā - par 180%. 2017. gada oktobrī AS «Olainfarm» veica būtiskas piegādes uz Tadžikistānu. AS «Olainfarm» koncerna lielākie noieta tirgi oktobrī bija Krievija, Latvija un Ukraina.

AS «Olainfarm» piederošā aptieku tīkla SIA «Latvijas aptieka» realizācija 2017. gada oktobrī veidoja 2,02 miljonus eiro, kas ir par 25% vairāk nekā šajā periodā pērn. Šajā laikā darbojās 69 aptiekas. SIA «Silvanols» apgrozījums 2017. gada oktobrī bija 0,40 miljoni eiro, kas ir par 25% mazāk nekā šajā periodā pērn. SIA «Silvanols» 2017. gada oktobrī realizēja produkciju sešās Eiropas valstīs. Elastīgo medicīnisko izstrādājumu ražotāja SIA «Tonus Elast» realizācija 2017. gada oktobrī veidoja 0,62 miljonus eiro, kas ir par 29% mazāk nekā šajā periodā pērn, produkti tika realizēti 15 valstīs trīs kontinentos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu ieņēmumos šogad desmit mēnešos iekasēti 11,202 miljardi eiro, kas ir par 369,9 miljoniem eiro jeb 3,4% vairāk, nekā plānots, informē Finanšu ministrijas pārstāvji.

Vienlaikus salīdzinājumā ar 2022.gada desmit mēnešiem nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos pieauguši par 1,1 miljardu eiro jeb 10,9%.

Valsts kopbudžetā nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos veidoja 10,563 miljardus eiro, kas ir par 362,5 miljoniem eiro jeb 3,6% vairāk, nekā plānots.

Tostarp valsts budžetā nodokļu ieņēmumi veidoja 8,82 miljardus eiro, kas ir par 275,5 miljoniem eiro jeb 3,2% vairāk, nekā plānots, bet pašvaldību budžetā nodokļu ieņēmumi bija 1,743 miljardu eiro apmērā, kas ir par 87 miljoniem eiro jeb 5,3% vairāk, nekā plānots.

Savukārt valsts fondēto pensiju shēmā nodokļu ieņēmumi šogad desmit mēnešos bija 639,5 miljonu eiro apmērā, kas ir par 7,9 miljoniem eiro jeb 1,3% vairāk, nekā plānots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Ar īpašumtiesību ierobežojumiem vēlas mazināt vertikālo integrāciju

Sanita Igaune,07.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības aprūpes jomā ar īpašumtiesību ierobežojumiem vēlas mazināt vertikālo integrāciju; nozarē viedokļi dalās,

Farmācijas nozarē aktuālas diskusijas ir saistībā ar Veselības ministrijas (VM) plāniem vertikālās integrācijas ierobežošanā, kas paredzēti kā grozījumi Farmācijas likumā. Proti, izmaiņas, kuras paredz noteikt, ka aptiekām vai to īpašniekiem nedrīkst tiešā vai netiešā veidā piederēt īpašuma tiesības zāļu lieltirgotavās un ārstniecības iestādēs, kā arī ārstniecības iestādēm vai to īpašniekiem nedrīkst tiešā vai netiešā veidā piederēt īpašumtiesības aptiekās.

Tāpat ir vēlme noteikt, ka zāļu lieltirgotavām vai to īpašniekiem nedrīkst tiešā vai netiešā veidā piederēt īpašuma tiesības aptiekās un ārstniecības iestādēs, kā arī ārstniecības iestādēm vai to īpašniekiem nedrīkst tiešā vai netiešā veidā piederēt īpašumtiesības zāļu lieltirgotavās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepriekšējās nedēļas noslēgumā Rīgā, Dzirciema ielā uzstādītas ceļazīmes Apstāties aizliegts, kas arī apkārt esošo daudzstāvu māju iedzīvotājiem liedz novietot savas automašīnas uz šīs ielas. Tas izraisījis ne vien iedzīvotāju neapmierinātību, jo viņiem nav, kur turēt savus spēkratus, bet radījis arī iespēju iekasēt soda naudas, jo cilvēki šajās vietās automašīnas turējuši gadiem ilgi un jaunuzstādītās ceļazīmes uzreiz nepamana.

Kā portālam db.lv stāstīja Rīgas Domes Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola, ierosinājums par satiksmes organizācijas izmaiņām Dzirciema ielā tika izskatīts Departamenta konsultatīvās padomes Par satiksmes koordināciju Rīgā 2012. gada 13. jūlija sēdē, kurā piedalījās pārstāvji no Valsts Policijas, VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija, VAS Latvijas Valsts ceļi, SIA Rīgas Satiksme u.c. iestādēm. Padomes dalībnieki atbalstīja ceļa zīmju Nr. 326 Apstāties aizliegts ar papildzīmēm Nr.822 Darbības laiks (7:00-22:00) uzstādīšanu Dzirciema ielas posmā no Buļļu ielas līdz Vaidelotes ielai, no Mazās Stacijas ielas līdz Purvu ielai un no Vaidelotes ielas līdz Slokas ielai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar pasaules centrālās organizācijas naudas atmazgāšanas apkarošanai Finanšu darījuma darba grupas (FATF) lēmumu neiekļaut Latviju tā dēvētajā "pelēkajā sarakstā" finanšu nozarē riski ir mazināti, tomēr pie sasniegtā nevar apstāties, atzina banku vadītāji.

Bankas "Citadele" valdes priekšsēdētājs Guntis Beļavskis uzsvēra, ka Latvija viennozīmīgi ir pelnījusi nebūt "pelēkajā sarakstā", jo izdarīts ir ļoti daudz.

"Banku sistēmā risks, lai arī pilnībā nav izzudis, un tā arī nevar būt, bet ir būtiski samazināts, tai pat laikā neradot būtiskus satricinājumus. Jāizdara pareizie secinājumi par visu notikušo, bet arī jānovērtē, vai šur tur neesam pārcentušies un pārspīlējuši. Visiem ir skaidrs, ka Latvijas banku sistēma vairs nekad nebūs tāda, kā pirms trim gadiem," sacīja "Citadeles" vadītājs.

Viņš piebilda, ka lielās bankas ir spēcīgas un stabilas, turklāt pēc FATF lēmuma bankas attīstīs savu darbību Latvijā un ekonomikai pienesumu dos arī pamazām pieaugošās tiešās ārvalstu investīcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai bizness augtu un attīstītos, uzņēmējiem nevajadzētu fokusēties uz slikto, bet tā vietā jāmēģina būt optimistiem un katrā krīzē saskatīt iespējas, nevis tikai izaicinājumus, domā Brigita Rībena, SIA Averto valdes locekle.

Katrai situācijai ir savs risinājums, ir tikai nepieciešams laiks un vēlēšanās to atrast, spriež B. Rībena. Viņa neslēpj, ka pēdējos gados piedzīvotās krīzes uzņēmumam Averto ļāvušas būtiski audzēt apgrozījumu, pērn pārsniedzot jau četru miljonu eiro atzīmi. Uzņēmējam ir jābūvē nevis kastītes, bet gan tilti, nepārtraukti vērtējot, kas konkrētajā situācijā strādā un kas ne, teic B. Rībena, piebilstot, ka ļoti svarīgi ir arī sekot savai vīzijai. Es uzskatu, ka ceļā uz saviem mērķiem nekad nevajadzētu apstāties, jo neviens ārējais faktors, manuprāt, nav pietiekami liels iemesls, lai to darītu. Ārējie faktori var mūs izaicināt un likt pārbaudīt pašiem sevi, taču tas noteikti nav iemesls, lai apstātos, norāda Averto valdes locekle.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Tallinas šosejas (A1) Saulkrastu apvedceļa posmā ir mainīta satiksmes organizācija un pārtrauktā asfaltētās nomales līnija ir pārkrāsota par nepārtraukto.

Iepriekš tas jau bija izdarīts no Tallinas šosejas sākuma līdz Baltezeram un no benzīntanka ceļa 17. km līdz Saulkrastu apvedceļa sākumam, informē VAS "Latvijas Valsts ceļi".

Posmā no Saulkrastu apvedceļa sākuma līdz pagriezienam uz Zvejniekciema dzelzceļa staciju patlaban tiek veikta ceļa seguma virskārtas atjaunošana. Šajā posmā satiksmes organizācijā līdz šim bija pretruna – vairākos Saulkrastu apvedceļa posmos bija uzstādīta ceļa zīme Nr. 326 "Apstāties aizliegts", lai gan vienlaikus ceļa asfaltēto nomali atdalīja pārtrauktā līnija. Atjaunojot ceļa horizontālo marķējumu, pretruna satiksmes organizācijā ir novērsta, uzkrāsojot nepārtrauktu līniju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Olainfarm provizoriskie konsolidētie 2016. gada oktobra rezultāti liecina, ka produktu realizācija ir sasniegusi 10,18 miljonus eiro, kas ir par 22% vairāk nekā šajā periodā pērn, liecina kompānijas paziņojums Nasdaq Riga.

Lielākais realizācijas pieaugums ir vērojams Uzbekistānā, kur tā ir palielinājusies par 220%, Krievijā - par 94%, un Kirgizstānā - par 71%. 2016. gada oktobrī AS Olainfarm veica nozīmīgas piegādes uz Nīderlandi, Vāciju un Gruziju. Lielākie noieta tirgi oktobrī bija Krievija, Latvija un Ukraina.

AS Olainfarm piederošā aptieku tīkla SIA Latvijas aptieka realizācija 2016. gada oktobrī veidoja 1,62 miljonus eiro, kas ir par 1% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Šajā laikā darbojās 64 aptiekas. Latvijas zaļās farmācijas uzņēmuma SIA Silvanols apgrozījums 2016. gada oktobrī bija 0,53 miljoni eiro, kas ir par 36% vairāk nekā šajā periodā pērn. SIA Silvanols 2016. gada oktobrī realizēja produktus astoņās Eiropas valstīs, ar AS Olainfarm starpniecību arī Krievijā, Kazahstānā un Azerbaidžānā. Elastīgo medicīnisko izstrādājumu ražotāja SIA Tonus Elast realizācija 2016. gada oktobrī veidoja 0,87 miljonus eiro, produkti tika realizēti 16 valstīs trīs kontinentos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieradumus mainīt ir grūti, tie mainās lēni – šajā procesā var palīdzēt ekonomiskais pamatojums

Tā teic vides eksperte un Ekodizaina kompetences centra vadītāja Jana Simanovska.

Lai dzīvotu videi draudzīgāk, viņa iesaka sākt ar mazumiņu – uz veikalu iet ar savu maisiņu, plastmasas pudelēs pildīta ūdens vietā dzert krāna ūdeni, kā arī vismaz kādu no pārtikas produktiem izvēlēties bioloģiski sertificētu. Viņa iestājas pret zaļmaldināšanu un iesaka ražotājiem un arī tirgotājiem būt atbildīgākiem savos apgalvojumos un neizmantot zaļo krāsu kā pircēju pievilinātāju. Vairāk par to, kā iespējams būt videi draudzīgākiem, viņa stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas, kas publicēta 22. marta laikrakstā Dienas Bizness:

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Riepu garāža atgādina: vissezonas riepas, kas marķētas tikai ar M+S, nedrīkst izmantot ziemā

Reklāmraksts,17.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Pexels.com / Chris Peeters

No 2024. gada 1. decembra automašīnu vadītājiem jāņem vērā kāda būtiska nianse – satiksmē drīkstēs izmantot tikai tādus auto, kas aprīkoti ar riepām, uz kurām redzams “kalns un sniegpārsliņa” simbols. Saistībā ar šo tēmu radušās daudzas neskaidrības, tāpēc šī raksta ietvaros Riepu garāža speciālisti kliedēs izplatītākos mītus un izstāstīs, kādas ziemas un vissezonas riepas turpmāk drīkstēs izmantot ziemas periodā!

Izmantot drīkst tikai ziemas un vissezonas riepas ar “kalns un sniegpārsliņa” simbolu

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

EK: «Airbnb» cenu atspoguļošanas prakse neatbilst patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem

LETA,16.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija un Eiropas Savienības (ES) patērētāju tiesību aizsardzības iestādes pirmdien aicinājušas naktsmītņu rezervēšanas uzņēmumu «Airbnb» saskaņot savu pakalpojumu sniegšanas noteikumus ar ES patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem un nodrošināt pārredzamību savu cenu atspoguļošanā, teikts EK paziņojumā.

Tieslietu, patērētāju un dzimumu līdztiesības komisāre Vera Jourova teica: «Arvien vairāk patērētāju naktsmītni savām brīvdienām rezervē internetā, un šī nozare atpūtniekiem ir pavērusi daudzas jaunas iespējas. Tomēr popularitāte nevar būt attaisnojums ES patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu neievērošanai. Patērētājiem ir nepieciešama viegli saprotama informācija par to, cik viņi maksās par konkrētiem pakalpojumiem, un taisnīgi noteikumi, piemēram, attiecībā uz gadījumiem, kad naktsmītnes īpašnieks atceļ rezervāciju. Sagaidu, ka »Airbnb« drīzumā ierosinās pareizos risinājumus.»

«Airbnb» pašreizējā cenu atspoguļošanas prakse un vairāki noteikumi neatbilst Negodīgas komercprakses direktīvai, Negodīgu līguma noteikumu direktīvai un regulai par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās. Tādēļ Eiropas patērētāju tiesību aizsardzības iestādes un EK ir pieprasījušas, lai «Airbnb» veiktu vairākas izmaiņas. Līdz augusta beigām tam ir jāiesniedz savi priekšlikumi. Tiklīdz «Airbnb» ierosinās risinājumus šo nepilnību novēršanai, Komisija un ES patērētāju tiesību aizsardzības iestādes izskatīs ierosinātās izmaiņas. Ja tās nebūs apmierinošas, attiecībā pret «Airbnb» varētu tikt veikti izpildes nodrošināšanas pasākumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) šogad desmit mēnešos valsts budžetā iekasējis 8,102 miljardus eiro, kas ir par 584,461 miljonu eiro jeb 6,7% mazāk, nekā plānots, liecina dienesta publiskotā informācija.

Savukārt salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu VID administrētie kopbudžeta ieņēmumi samazinājušies par 39,386 miljoniem eiro jeb 0,5%.

VID skaidroja, ka ieņēmumu samazinājums galvenokārt saistīts ar ārkārtējo situāciju šogad pavasarī un tās laikā noteiktajiem uzņēmējdarbības ierobežojumiem, lai ierobežotu COVID-19 izplatību.

Tostarp VID pārstāvji atzīmēja, ka lielākais ieņēmumu samazinājums bija 2020.gada maijā, kad salīdzinājumā ar 2019.gada maiju VID administrētie kopbudžeta ieņēmumi samazinājās par 184,26 miljoniem eiro jeb 18,5%. Kopumā no 2020.gada marta līdz jūnijam VID administrētie kopbudžeta ieņēmumi, salīdzinot ar 2019.gada attiecīgo periodu, sarukuši par 201,74 miljoniem eiro jeb 6,1%.

Komentāri

Pievienot komentāru