Zaļo zemnieku pārvaldītā Satiksmes ministrija iecerējusi «lētās» aviokompānijas pārcelt uz privātu lidlauku Tukumā, jo lidosta nolēmusi atgriezties pie klasisko, lielo aviokompāniju apkalpošanas, vēsta TV3 raidījums Nekā Personīga.
Līdz 2004.gadam Rīgas lidosta apkalpoja Eiropas aviācijas milžus – SAS, British Airways, KLM un Lufthansa. Taču tad toreizējais Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers piedāvāja lielākajai Eiropas zemo cenu aviokompānijai Ryanair nedzirdēti izdevīgus nosacījumus – 1 eiro par lidmašīnas apkalpošanu. Tikmēr lielās, dārgās aviokompānijas neizturēja konkurenci un no Rīgas pamazām pazuda, atstājot lidostā tikai divus spēlētājus – airBaltic un Ryanair.
Pret A.Šlesera aviācijas politiku iebilda Konkurences padome - piešķirtās atlaides neatbilst godīgas konkurences principiem. Cīņu ar Konkurences padomi Šlesers zaudēja un kopš 2009.gada zemo cenu aviokompānija maksā vidēji 130 eiro par vienas lidmašīnas apkalpošanu plus vēl 2,5 eiro par katru pasažieri.
Jaunā lidostas vadība secinājusi, ka Ryanair darbība tai ir neizdevīga. Ne tikai zemo nomas maksu dēļ, bet arī tādēļ, ka lētās kompānijas klienti neizmanto lidostas restorānus un veikalus. Turklāt vecās kompānijas neaug tik strauji kā lētās aviolīnijas, kuru dēļ Rīgā būtu jābūvē jauns terminālis.
Arnis Luhse, lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs (ZZS): «Ideāls variants būtu, ka lidosta Rīga apkalpo pārējās aviokompānijas, nevis tā saucamās lētās aviokompānijas. Un tikai nepieciešamības gadījumā apkalpo zemo cenu.»
Rīgas lidosta nākamnedēļ valdībā prezentēs savu attīstības plānu, kurā vairs nav vietas zemo cenu lidotājiem. Lidosta pati par 17 miljoniem izbūvēs piebūvi esošajam terminālim, kur būs ērti piebraukt klasisko aviokompāniju lidmašīnām. Ryanair sagaida vieta lidostas nomalē un necils angārs pasažieriem. Vienkārši atteikties no sadarbības Rīgas lidostas nevar. O’Līrija līgums paredz, ka kompānija varēs strādāt līdz 2015.gadam. Ja līgumu grib lauzt, tad jāmaksā 15 miljonu latu soda nauda. Tādēļ ministrija pret kompāniju sākusi ekonomisko spiedienu. Pēkšņi atcerējusies, ka aviolīnija kavē maksājumus par dispečeru pakalpojumiem un tūlīt pieprasījusi samaksāt 430 000 latu.
Tukuma lidostā izlūkos bijis gan Augulis, gan viņa ministrijas parlamentārā sekretāre Dana Reizniece. Lai gan lidlauks atrodas Engures novadā, tajā nav iespējams nosēsties, nelidojot pāri Tukumam. Bez pilsētas atļaujas nevar lidostu sertificēt. Tukums šo procesu bremzē. Lidostas lūgumu atļaut pārlidojumus pašvaldību politiķi izvērtē jau pusotru gadu. Par Tukuma pašvaldības vilcināšanos sašutuši ir Tukuma lidostas saimnieki. Viņu vidū arī Engures pašvaldība. Viņi uzskata, ka Tukuma domnieki nekā nesaprotot no aviācijas. Tukuma lidostas īpašnieki lidlauka labiekārtošanā ieguldījusi četrus miljonus latu. Gatava apkalpot 30 lidmašīnas dienā.
Ryanair menedžments savās atbildēs par plāniem Latvijā ir izvairīgs. Ryanair veic pārrunas ar daudzām lidostām Eiropā un nekomentē baumas un spekulācijas, par ko un ar ko viņi runā vai nerunā. Ja būs kādi jaunumi, par tiem mēs ziņosim, kad tam būs pienācis laiks.
Ministrija līgumu ar Ryanair nelauzīs, bet skrupulozi skatīsies, kā kompānija pilda līguma nosacījumus Rīgā. Tas var beigties ar to, ka lētā aviolīnija aiziet nevis uz Tukuma lidostu, bet no Latvijas vispār.