Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumi pēdējo piecu gadu laikā mainījušies – izvēloties veikalu, priekšroku dodam ērtībai, bet pārtikas izvēlē skatāmies, ne tikai uz cenu, bet arī uz kvalitāti.

Kad «treknie» gadi Latvijā beidzās, pārtikas mazumtirgotāji bija vieni no pirmajiem, kas izjuta sekas – pircējiem vairs nebija svarīgi, kāda zīmola veikalā iepirkties, jo visu noteica cena. Veikalu tīkls IKI un pētījumu aģentūra Data Serviss izpētījuši pircēju uzvedību un atklājies, ka Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vērtības pēdējo piecu gadu laikā ir mainījušās. Pētījumā apkopoti dati par pircēju paradumiem laikā no 2006. līdz 2011. gadam, kad katru gadu aptaujāja 1500 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Secināts, ka veikalos vairāk iepērkas sievietes (53%), nevis vīrieši (47%), kā arī 46% pircēju ir precēti. Lielākajai daļai pircēju ir vidējā speciālā (30%) vai augstākā izglītība (24%), un viņi strādā algotu darbu (51%). 25% savus ienākumus vērtē kā vidējus – uz vienu ģimenes locekli 111 līdz 150 lati, kamēr 23% saka, ka ģimenes vidējie ienākumi ir augsti, jo uz vienu ģimenes locekli tie sasniedz 201 līdz 250 latus.

Aptaujā apstiprinājies, ka pircēji Latvijā ir ļoti racionāli un nepadodas spontānām iegribām. Arī laiks cilvēkiem ir dārgs, jo veikalā pircēji grib pavadīt pēc iespējas mazāk laika, lai gan pārtikas preču izvēle joprojām ir ļoti pārdomāta.

No aptaujātajiem, 85% saka, ka galvenais veikala izvēles kritērijs ir iespēja iepirkties tur, kur ērtāk – pa ceļam no mājām vai netālu no dzīvesvietas. Turklāt 72% uzskata, ka visu veikalu piedāvājumi lielā mērā ir vienādi, atšķiras tikai cenas, lai gan 70% pircēju veikala izvēli ietekmē arī atsevišķas preces, kuras citur nopirkt nevar.

Produktus pircējs izvēlas izvērtējot to cenu un kvalitāti (92%), un 90% grib būt droši par katru pirkumu. Racionāla preces izvēle ir būtisks kritērijs 85% aptaujāto, un 82% izsver visus «par» un «pret», pirms izdara galīgo izvēli, kamēr 80% uzskata, ka var ietaupīt, ja salīdzina vairāku preču cenas.

Secināts arī, ka veikala atrašanās vieta esot būtiska, ja veikti spontāni un nelieli pirkumi, kamēr, iepērkoties visai nedēļai, pircēji izvēlas sev iecienītāko zīmolu. Nozīmīgas šobrīd esot tieši akcijas un īpašie cenu piedāvājumi – tur parādoties, ka pircēji ir lojāli cenai, nevis veikalam.