Tirdzniecības centrs internetā 220.lv nācis klajā ar vērienīgu piedāvājumu pircējiem – bezmaksas piegādēm uz pakomātiem visā Latvijā. Līdz šim 220.lv Marketplace izdevies pulcēt ap 4000 Baltijas valstu un Somijas uzņēmēju, un tas vēl nav viss. 220.lv Marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols uzskata, ka Latvijas uzņēmēji kopā var turēties pretī globālo tirdzniecības milžu iespējām.
Ko uzņēmums pēdējo piecu gadu laikā, kopš attīstījis Marketplace, paveicis, šobrīd attīsta un darīs nākotnē, to stāsta 220.lv Marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols.
Pandēmijas periods no 2020.gada līdz 2022.gadam bija īpašs posms visā tiešsaistes pārdošanā, mainot iedzīvotāju paradumus, sekmējot strauju pieprasījuma pieaugumu, radot izaicinājumus piegādes ķēdēm. Kā pēc pandēmijas laika mainījies 220.lv darbs, un kādas atziņas un secinājumus uzņēmums guva šajā pandēmijas laikā?
Pandēmijas laika lielākais izaicinājums bija preču piegādes līdz gala pircējam. Īsā laika periodā strauji palielinājās pieprasījums un radās situācijas, kad prece ir noliktavā, tā ir pasūtīta, bet kurjers, kas varētu to piegādāt, ir rezervēts jau divas nedēļas uz priekšu. Tā bija sarežģīta situācija, ka ir prece, ir pircējs, bet nav, kas piegādā. Tobrīd mēs pieņēmām lēmumu skaitliski palielināt savu fizisko veikalu tīklu un preču saņemšanas punktus, kas bija vienīgais veids, kā veicināt, lai pircējiem ir iespēja preces saņemt viņiem ērtā laikā. Toreiz veikaliem bija liegumi, tāpēc, ievērojot visus drošības un higiēnas nosacījumus, garantējām preču saņemšanu klātienē, ko pircēji ļoti novērtēja konkrētajos apstākļos. Vienlaikus loģistikas uzņēmumi investēja savā attīstībā, tāpēc, beidzoties pandēmijai, loģistikas uzņēmumi bija veikuši tehnoloģisku lēcienu. Praktiski tas nozīmēja, ka paciņas patērētājs var saņemt krietni ātrāk un saņemšanas punktu skaits ir būtiski pieaudzis. Pakomātu skaits Latvijā pandēmijas laikā būtiski palielinājās, un mēs nonācām pie secinājuma, ka preču saņemšanas punktu nepieciešamība ir jāpārvērtē, jo pakomātu piegāžu izmaksas bija kļuvušas krietni izdevīgākas. Turklāt pēc pandēmijas bija bažas, ka interneta darījumu vai pirkumu skaits saruks, bet varu teikt, ka šīs bažas nav piepildījušās un pircēji turpina iepirkties internetā. Taču kopumā e-komercijā situācija ir kļuvusi saspringtāka un attīstības temps mērenāks. Mēs atšķiramies ar to, ka esam tirdzniecības platforma, kas apvieno daudzu uzņēmēju darbību, tādēļ ir mazliet vieglāk, bet vienam uzņēmējam - izaicinoši. Kopējais secinājums no pandēmijas laika ir nemitīgi uzraudzīt pircēju paradumu maiņu, kādas ir globālās tendences, un jācenšas aktīvi pielāgoties. Tie uzņēmumi, kuri to spēs, izdzīvos.
Globālie spēlētāji palaikam ienāk kādā no Eiropas pilsētām. E-komercijas tirgus Baltijas reģionā nav tik attīstīts kā globāli kopumā. Kā globālās tendences ir ietekmējušas nozari pie mums?
Pirmā un nozīmīgākā tendence globālā līmenī ir aizvien augošā konkurence e-komercijas nozarē. Pasaule kļūst globālāka, robežas izzūd, un to veicina tehnoloģiju un loģistikas attīstība, kas iet komplektā ar pircēju paradumu maiņu. Proti, pircēju gaidas ir citādas nekā pirms 10 gadiem. Piemēram, pircējam, kurš pabijis lielā hipermārketā, kurā redzējis tūkstošiem preču, pēc tam ir grūti apmierināt savas vēlmes kādā vietējā mikrorajona veikalā. Interneta tirdzniecībā ir tāpat. Ja vienreiz šī milzu izvēle ir ieraudzīta – vēlme iepirkties nelielos interneta veikalos noplok. Turklāt nozīmīgas ir arī cenas, kas lielākās vietnēs parasti ir zemākas un konkurētspējīgākas. Un arī mēs ar šādu praksi lepojamies. Iznākumā globālā konkurence patiesībā palīdz pircējam iegūt labāku piedāvājumu. Protams, mēs sekojam šīm globālajām tendencēm un tam, ko dara lielie spēlētāji. Arī mēs attīstāmies, esam no Baltijas reģiona aizsniegušies līdz Somijai, kas nozīmē, ka Latvijas uzņēmējiem ir iespēja tirgot preces arī šajā tirgū ar 11 miljoniem iedzīvotāju. Līdztekus mēs skatāmies uz loģistikas risinājumiem, jo situācija ir kardināli mainījusies, salīdzinot ar laiku pirms 10 gadiem, kad internetā iepirkās salīdzinoši maz cilvēku. Toreiz cilvēki pasūtīja preces par zemākām cenām un bija gatavi gaidīt preci kaut mēnesi. Šobrīd ir citādi - piegāde ir nepieciešama tūdaļ un vēlams - bez maksas. Tas ir virziens, kurā ejam.
Kāpēc e-komercijā visur pasaulē aizvien vairāk attīstās Marketplace koncepts? Ir arī 220.lv Marketplace. Ko tas nozīmē jums kā e-komercijas uzņēmumam, proti, kāds IT, noliktavas, klientu serviss jānodrošina, lai šāda līmeņa platforma funkcionētu? Pats vārds tā arī tulkojams – tirgus laukums?
Tieši tā – ideja ir par tirgus laukumu, kurā ir daudz uzņēmēju, kas vienviet piedāvā savas preces ar nolūku piesaistīt lielāku pircēju skaitu vienā vietā. Jo vairāk tirgotāju, jo vieta labāka, jo lielāka. Agrāk vairāk zemnieki brauca uz tirgus laukumiem un vārds bija labāk saprotams. Otrs paraugs, kas Latvijā parādījās, ir fiziskie lielveikali, kur ideja ir līdzīga. Proti, vienkopus koncentrējas daudz dažādu pārdevēju, kas nodrošina plašu preču klāstu un konkurenci, kas savukārt dabīgi samazina cenas. Šis faktu kopums arī mainījis pircējus, kuri apmeklē tieši šādas vietas. Pircēji saņem preci un labu cenu, bet pārdevēji - lielu pirkumu apjomu. Koncepts nav nekas jauns, tikai mēs to darām digitāli. Pasaules lielie Marketplace noteikti visiem ir zināmi.
Cik daudz pārdevēju šobrīd ir pievienojušies 220.lv? Kas ir galvenie faktori, kāpēc pārdevēji pievienojas uzņēmumam 220.lv Marketplace, un kādas ir priekšrocības, tirgojot preces pie jums?
220.lv Marketplace patlaban ir ap 4000 pārdevējiem no Baltijas un Somijas. Vairums no tiem ir mazie un vidējie uzņēmumi, bet ir arī lielie. Pirmkārt, izvēle ir pavisam vienkārša – tā ir iespēja gūt papildu pārdošanas apjomus un jaunus tirdzniecības kanālus. Otrkārt, tā ir iespēja sākt darbu, neatverot veikalu fiziski, kam ir nepieciešamas prāvas investīcijas. Treškārt, tas ir daudz lētāk, nekā rīkojoties ar savu e-veikalu. Proti, problēma nav atvērt savu e-veikalu, to var izdarīt pat ļoti neliels uzņēmums, izaicinājums ir atvest pircēju līdz šai vietnei internetā, tātad arī investīcijas reklāmā un mārketingā. Vēl sarežģītāk pie nelielas preču izvēles ir saglabāt klientu interesi ilgtermiņā. Tikmēr tirdzniecības platformas, kā 220.lv Marketplace, piedāvā infrastruktūru, maksājumu sistēmas, loģistiku, mārketingu, klientu atbalstu un preces pārdevējam. Nepieciešama tikai vēlme pārdot. Ir atsevišķa grupa uzņēmēju, kuri darbojas tikai mūsu tirdzniecības platformā, proti, viņiem nav savu tirdzniecības kanālu, piemēram, veikala vai e-veikala. Parasti tas ir mazais uzņēmējs, kas sākotnēji ir izvēlējies mūs kā papildienākumu avotu, un atsevišķos gadījumos tas kļūst par pamatdarbu. Lielākā priekšrocība mūsu gadījumā ir ātrums, kādā var sākt savu biznesu. Pēc būtības, ja ir labs piedāvājums – pirkumi sākas tajā pašā dienā.
Vai uzņēmēji Latvijā apzinās e-komercijas iespējas, salīdzinoši ātrāk ieejot vairākos eksporta tirgos? Vai Latvijas bizness prot izmantot visas e-komercijas priekšrocības? Vai ir uzņēmēji, kuri izmanto jūs kā vienu no vairākām tirdzniecības platformām?
ar Latvijas uzņēmējiem ir dalīts viedoklis. Ir daudz uzņēmēju, kuri aktīvi izmanto iespējas, bet aktivitāte varētu būt lielāka. Tas, ko novērojam, ir, ka tirgū brīva vieta nepaliek - ja kaut kas netiek aizpildīts, tad kāds to ātri izdara. Pie mums šobrīd aktīvi vēršas Polijas uzņēmēji un meklē iespējas pārdot preces. Taču man negribētos šos pirkumus atdot citu valstu uzņēmējiem, tādēļ vietējiem ir jāsasparojas, jāmeklē brīvās nišas un tās kvalitatīvi jāaizpilda. Tirdzniecība vairākās platformās kopumā ir izplatīta. Jo vairāk tirdzniecības vietās tiek izvietota prece, jo vairāk to var pārdot.
Kuru preču pārdevēji ir visveiksmīgākie, proti, kuras preču grupas patērētāji visvairāk iegādājas? Kāpēc tā?
Ar pirktākajām precēm ir tā, ka priekšstatu par to nevar veidot no individuālas pieredzes vai skatu punkta. Proti, tas, ka pilsētnieki biežāk dod priekšroku kurpju pirkšanai klātienes veikalā, vēl nenozīmē, ka šāds pirkšanas paradums ir saglabājies arī laukos vai mazpilsētās, kur klātienes piedāvājums ir neliels. Tā, piemēram, apavu un apģērbu aksesuāri ir mūsu TOP5 pirktāko preču sarakstā. Teorētiski cilvēks varētu gribēt izmantot klātienes veikalu, bet mēs redzam, ka cilvēki labprāt šīs preces pērk internetā un, ja kaut kas neder, izmanto preces atgriešanas iespēju. Tas iznāk lētāk, nekā braukt uz klātienes veikalu. Kopumā jāatzīst, ka aug visu preču pārdošana. TOP5 sarakstā ir jau pieminētie apģērbu un apavu aksesuāri, rotaļlietas, mazā sadzīves tehnika, sporta, tūrisma un atpūtas preces, bet pirmajā vietā ir mēbeles.
Nespēju noticēt. Kāds, jūsuprāt, ir iemesls? Dīvānā tomēr gribas apsēsties un pamēģināt klātienē, ne tā?
Tāds ir priekšstats par pirkšanas paradumu preču grupā, bet, ja apdomājam reāli, tad ir jautājums – cik gultu un dīvānu var izvietot vienā klātienes veikalā? 220.lv var nopirkt vairāk nekā 55 tūkstošus dažādu gultu. Tas ir piedāvājums, kas neietilpst nevienā klātienes veikalā. Lielā izvēle nodrošina augstu konkurenci un līdz ar to zemas cenas. Pircējs ir ieguvējs, ja izvēlas tiešsaistes pirkumu, jo izvēle ir plašāka un cena - labāka. Ir, protams, iespēja darīt to klātienē, lai gultu vai dīvānu aptaustītu, tomēr tā arī ir izvēle maksāt vairāk. Šī noteikti ir arī atbilde uz jautājumu – kādēļ Marketplace koncepts ir tik veiksmīgs.
Runājot par pircējiem, kādas šobrīd ir klientu vēlmes attiecībā uz iepirkšanās pieredzi? Vai pieaug interneta pircēju skaits Latvijā un Baltijā kopumā?
Pircēju gaidas vienā vārdā varētu raksturot ar vārdu izcilība. Pircēji sagaida izcilību no pārdevēja un kļūdas nepiedod.
Ko nozīmē izcilība e-komercijas gadījumā?
Tā ir ātra un ērta piegāde. Zemas cenas, liela izvēle un izcils klientu serviss. Ja agrāk cilvēki bija gatavi gaidīt, tad šobrīd tā vairs nav. Uzreiz ir gatavi vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, rakstīt sūdzības, kas biznesa videi ir jāpieņem. Tas, protams, mudina investēt izcilā klientu pieredzē. Ir vajadzīga gan ērta interneta vietne, gan aplikācija, ja tas iespējams, bet mazajiem uzņēmējiem individuāli to nodrošināt ir sarežģīti. Izmaksas pret pārdoto daudzumu mazā uzņēmuma gadījumā veido lielu naudu.Pēc mūsu aplēsēm pircēju skaits e-komercijā pieaug, jo to aizvien vairāk izmanto jaunieši, cilvēki, kuru dzīve paiet pie datora ekrāna, neizbēgami pievēršas pirkumiem internetā. Tajā pašā laikā līdz ar augošu konkurenci situācija tirgū ir gana sarežģīta, jo patērētājiem naudas nav kļuvis vairāk. Mums kā tirdzniecības platformai ir apgrozījuma pieaugums, tomēr daudziem tradicionāliem e-komersantiem klājas grūti. Nākas cīnīties par katru klientu. Tieši tādēļ izcilība ir vajadzīga, jo klients ātri var atrast citu vietni saviem tēriņiem.
Vai strādājat arī pie īpašiem preču parametru noteikšanas algoritmiem, kas atvieglotu nekļūdīgu izvēli? Piemēram, apavu izvēlē ir svarīgi noteikt pareizo izmēru, bet klients neprot pareizi izmērīt pēdas parametrus.
Mēs strādājam pie šādiem rīkiem, tomēr efektīvi tas ir iespējams mazos nišas veikalos. Mums kopumā ir vairāk nekā 3,5 miljoni preču nosaukumu, un biežāk iznāk, ka klients atdod nepareizi izvēlēto un preci izvēlas atkārtoti, jau precizējis savu vēlmi. Pircējam noteikti vajadzētu lietot uzticamas, pārbaudītas vietnes pirkumiem, tas mazinās kļūdu un pārpratumu iespējas.
Īsāk, ja izdodas nopirkt ķīniešu kurpes vienu reizi, tad arī nākotnē izdosies to izdarīt?
Par Eiropas precēm tā varētu teikt, par ķīniešu, visticamāk, nē. Vienas un tās pašas preces ar identisku nosaukumu, pat svītrkodu – ražotājs vienubrīd var būt viens uzņēmums, bet kādā citā momentā – cits. Ir gadījies, ka preces nosaukums, cena, svītrkods sakrīt, bet kvalitāte nopietni atšķiras. Tas viņiem ir raksturīgi atšķirībā no Eiropas. Mēs savā praksē šādus gadījumus ļoti vērojam.
Vai tirgotāju konkurētspēju e-komercijā nosaka cena vai piegādes ātrums un precizitāte?
Pircēja lojalitāte internetā ir zema, un viss ir atkarīgs no tā, vai viņš pieņems izšķirošo lēmumu tieši tajā brīdī. Uz klātienes veikaliem cilvēki iet patstāvīgi, un svārstības ir daudz mazākas. Mūsu gadījumā pircējs bieži salīdzina piedāvājumus. Tajā pašā laikā jāatzīst, ka mums ir izdevies kļūt par platformu, kas kalpo kā salīdzināšanas vietne, jo preču klāsts ir ļoti liels. Pirmais izvēlē ir cena, bet, līdzko ir slikta pieredze, nekas netraucē mainīt veikalu, un pircēji to arī dara. Nereti cilvēki ilgstoši iepērkas vienā vietnē, un tad parādās problēmas ar garantijas realizēšanu, un vietne uzreiz zaudē klientu, turklāt uz neatgriešanos. Tad arī meklē uzticamus e-veikalus. Kopumā pircēji sagaida zemāko cenu, piegādi jau tās pašas dienas vakarā un lielāko preču izvēli.
Kā ir mainījusies kopējā piegādes ķēde no ražotāja līdz klientam Latvijā? Kā panākat, ka preces tiek piegādātas laikā?
Jāteic, ka šobrīd ar piegādēm problēmu nav, jo loģistikas uzņēmumi ir spēcīgi attīstījušies un visas pandēmijas laika ķibeles ir likvidētas. Pēdējais lielais satricinājums bija pilna mēroga kara sākums Ukrainā, bet, tā kā mūsu lielākais piegādātāju daudzums ir no Eiropas valstīm, piegādēs izmaiņas šajā laikā nejutām. Tie ir gan ražotāji, gan citas Marketplace platformas, gan mūsu partneri, kas importē preces no Āzijas.Kopumā gan jāatzīmē, ka, neraugoties uz to, ka šobrīd piegādes norit raiti, jebkuram interneta veikalam tas ir izaicinājums, jo loģistikas ķēdē ir ļoti daudz iesaistīto. Pastāv iespēja, ka kļūdās e-veikala noliktavas darbinieks, var gadīties, ka Marketplace partneris laikā nepiegādā preci, var arī gadīties, ka kurjers neatrod vietu pakomātā, jo tas ir pilns. Ir virkne iemeslu, kādēļ kaut kas var neizdoties, kā plānots, un pircējam šie iemesli neinteresē. Viņa interese ir saņemt preci laikā! Tieši tādēļ 220.lv fokusā ir izcilās iepirkšanās pieredzes sniegšana. Ieguldām daudz laika, lai disciplinētu savus pārdevējus, arī mūsu loģistikas partneri cenšas sasniegt izcilu servisu. Mums Ziemassvētku laikā visā Baltijā ir ap 40 tūkstošiem pirkumu dienā, tur pietiek 10 reizes kļūdīties, un tas būs nepatīkami, tāpēc manis minētajai sadarbībai un disciplīnai ir liela nozīme.
Gan 220.lv, gan 220.lv Marketplace tirgo preces internetā. Vai šis veikals ir kaut kā prātā jānodala?
No pircēja puses nekāda nodalīšana nav vajadzīga. Ir 3,8 miljoni preču nosaukumu. Daļu no tām pārdod pats uzņēmums – 220.lv, bet daļu 220.lv Marketplace. Pie katras preces ir rakstīts, kas ir pārdevējs. Jāņem vērā, ka garantiju gadījumos pircējam tie jārisina ar pašu pārdevēju, kas Marketplace gadījumā nav 220.lv. Citādi esam platformu veidojuši tā, lai pircējs neredzētu atšķirības, lai būtu šī izcilā iepirkšanās pieredze.
Kā turpmāk esat nolēmuši stiprināt uzņēmuma attīstību?
Attīstība ir nepieciešama vienmēr. Tas, kas neattīstās, jau ir bankrotējis. Ja ne šodien, tad rīt! Mums šobrīd ir liels jaunums. Sākam piedāvāt bezmaksas piegādes pircējiem uz vairāk nekā 1000 preču saņemšanas vietām Latvijā. Tie ir Smartpost Itella, DPD, Omniva un Latvijas Pasta pakomāti un pasta nodaļas. Bezmaksas piegādi nodrošinām pirkumiem virs 20 eiro. Tas ir diezgan revolucionārs solis Latvijā. Uz to mūs iedvesmoja Igaunijas pieredze, kur šāds piedāvājums bija jau pirms vairākiem mēnešiem. Mēs redzam, ka pircējiem tas patīk. Ja agrāk bija vēlme braukt pēc internetā pasūtītajām precēm uz 220.lv veikaliem klātienē, tad šobrīd tas mazinās. Kādēļ gan braukt, ja visās apdzīvotās vietās ir pakomāts? Paredzam, ka tas dos nopietnu grūdienu arī Marketplace sadarbības partneriem. Proti, viņu preces pircējiem kļūs vēl pieejamākas. Bez šī lielā attīstības stāsta ir mūsu iekšējo procesu efektivizācija. Uzņēmums ir strauji izpleties, un procesi ik pa laikam ir jāpārskata. Veicam ieguldījumus gan IT risinājumos, gan loģistikā. Tās ir tās lietas, kuras pircējs ikdienā neredz, tikai ar laiku secina, ka pakalpojums ir kļuvis labāks.
Kā turpmāk tiks pilnveidots piegādes serviss Latvijā? Pasūtīto paku skaits, visticamāk, augs.
Piegādes servisu nodrošina četri mūsu loģistikas partneri. Viņi pandēmijas laikā ir ieguvuši augstas elastības spējas. Nesen runāju ar vienu no partneruzņēmumu vadītājiem, un viņš apstiprināja, ka pēkšņa paku pieplūduma gadījumā var organizēt otru darba maiņu, lai nodrošinātu straujāku paku apriti. Pircēji aizvien vairāk izvēlas pakomātus. Turklāt Liepājā un Daugavpilī 220.lv nodrošina arī bezmaksas piegādes uz mājām vai uz darba vietu ar kurjera starpniecību. Pakām bezmaksas piegāde ar kurjeru ir pieejama, ja pirkums sver vismaz 30 kg un/vai tā garākā mala ir 1,5 metri un vairāk, kā arī preces vērtība ir vismaz 20 eiro. Tirdzniecības platformas Marketplace pārdevēji, kuri uzreiz preces piegādā pircējam, turpinās darboties bez izmaiņām.
Kāpēc tieši preču piegādes uz pakomātiem un preču termināļiem ir e-komercijas piegāžu stūrakmens? Lētāk?
Pakomāti ir lētāki nekā kurjers līdz mājas durvīm. Proti, ir atrasts izdevīgākais risinājums, un tas ir klientam pieņemams. Tā kā pircējs ikdienā mēro ceļu uz tuvējo veikalu vai dzīvesvietas centru, viņš var izvēlēties izdevīgāko preču saņemšanas vietu jeb pakomātu. Tā tiek ekonomēts cilvēku laiks. Vienīgais izņēmums, ko veiksim, ir Liepāja un Daugavpils – tur nodrošināsim arī bezmaksas piegādes ar kurjeru uz mājām vai darbu precēm virs 20 eiro noteiktā izmērā. Te gan jāņem vērā, ka turpmāk ne Liepājā, ne Daugavpilī vairs neuzturēsim savus klātienes preču izņemšanas punktus. Atgriežoties pie pakomātiem, tieši darbaspēka izmaksas ir galvenais faktors, kāpēc Baltijā tā ir piegādes izvēle numur viens. Turklāt arī pārklājums ir pietiekami blīvs, preces saņemšanas laika diapazons - daudz brīvāks, kamēr kurjers ir jāsastop konkrētā stundā.
Vai pakomātu uzvara nozīmē, ka Rīgā slēgsiet klātienes veikalus?
Rīgā mums ir divi veikali, kas turpina strādāt, - Krasta ielā 52 un t/c Akropole Riga. Krasta ielā mums ir centrālais veikals un preču saņemšanas punkts, kas vienlaikus kalpo kā uzņēmuma nozīmīgākā noliktava un loģistikas centrs Latvijā.
220.lv Marketplace šogad atzīmē piecu gadu jubileju. Kādi ir galvenie platformas sasniegumi un izaicinājumi?
Galvenais sasniegums noteikti ir tas, ka mums ir izdevies apvienot lielu skaitu pārdevēju, skaits ir mērāms tūkstošos. Redzu, ka dodam savu artavu uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā. Mūsu misija savā ziņā ir būt mazo un vidējo uzņēmēju mugurkaulam, radot e-vidi un infrastruktūru, kurā uzsākt un turpināt savu biznesu. Fakts, ka esam apvienojuši skaitliski ap 4000 pārdevēju, ir sasniegums, jo mums ir jābūt gataviem brīdim, kad Latvijā ienāks kāds no lielajiem, globālajiem spēlētājiem. Ja tirgotāji ir katrs par sevi, pa vienam, tad globālais milzis mazos komersantus viegli izstums no tirgus. Pircējam būs grūti atrast motivāciju atbalstīt vietējo uzņēmēju, jo lielo tirdzniecības platformu gadījumā preču klāsts ir lielāks, cenas zemākas un piedāvājums plašāks. Proti, visi kopā Latvijas e-komersanti var turēties pretī šādam milzim, un mūsu Marketplace ar lielo preču skaitu ir atbilde šai globālajai tendencei.
Ikdienā daudz strādājam pie kvalitatīva servisa nodrošināšanas. Arī pārdevēju izpratne un pieredze par to atšķiras, bet mūsu uzdevums ir to vienādot un padarīt par izcilu. Otrs globālāks izaicinājums ir vēl straujākas izaugsmes nodrošināšana. Ir dažādi ceļi, kā to darīt, bet mans mērķis šajā virzienā ir stiprināt Latvijas uzņēmējus, tādēļ mudinu darboties, pārdot Baltijā, un ar mūsu palīdzību to var darīt arī Somijā. Mēs diversificējam pārdošanas kanālus, sadarbojamies, jo saprotam, ka, jo vairāk pārdosim, jo labākas cenas saņemsim no ražotājiem. Ir jāiet uz lielumu, bet tiem, kuri to nevēlas, ir skaidri jāatrod sava niša tirgū.
Izplatīts ir uzskats, ka vietējie e-komercijas uzņēmumi nevar konkurēt ar ārvalstu milžiem. Skats no otras puses - kāpēc vietējiem pircējiem ir svarīgs vietējais e-veikals?
Neapšaubāmi lielu lomu tomēr spēlē paradums un uzticība vietējam servisam. Piemēram, ja ir bijusi laba iepirkšanās pieredze, pircējs atgriežas. Liela loma ir arī uzticamībai, piemēram, cilvēki var piezvanīt 220.lv operatoriem, un viņiem tiek sniegtas atbildes vietējā valodā. Tāpat vietējam komersantam varam nodrošināt ērtākus norēķinu veidus, kamēr ārvalstu uzņēmumi var nodrošināt tikai un vienīgi karšu maksājumus. Tās ir pircēju ērtības, kuras vietējais var nodrošināt, bet globālais vai ārvalstu uzņēmējs nespēs dot. Jau šobrīd Marketplace koncepts mums ir ļāvis nodrošināt tirgū zemākās preču cenas. Tas piemērs, uz ko tiecamies, ir Nīderlandes platforma Bol. Viņi bija savākuši tik daudz vietējo uzņēmēju, ka brīdī, kad Amazon ienāca Nīderlandē, milzim nekas neizdevās. Tirgus līderis vēl aizvien ir Bol. Es pieļauju, ka mūsu piecu gadu ilgās aktivitātes, visticamāk, ir tikpat konkurētspējīgas.
Nākotnes vīzija – cik lielā mērā nākotnē mazumtirdzniecība būs e-vidē? Proti, krējumu noteikti pirksim tuvējā veikalā, vai arī pārtikas preces e-komercija izkonkurēs?
Pasaule ir ārkārtīgi mainīga un neparedzama, tādēļ tālāk par dažiem gadiem neprognozēšu. 220.lv ir tuvu tam, ka tajā var nopirkt visu. Tiesa, vēlmes tirgot krējumu mums nav. To atstāsim pārtikas tirgotāju rokās. Protams, ja parādīsies pieprasījums un redzēsim, ka to iespējams darīt, tad attālākā nākotnē var arī tas notikt. Katram Latvijas uzņēmējam ir jābūt rīcības plānam, tas visiem spēkiem jācenšas realizēt, vislabāk to paveicot kopā ar citiem. Raugoties nākotnē, es mudinu katru uzņēmēju pārdomāt, kas ir unikālā lieta – kādēļ pircējam pie viņa ir jāiet.