Visu Aināra Šlesera (LPP/LC) satiksmes ministrēšanas laiku īru zemo cenu aviokompānija Ryanair ir atbalstīta no valsts puses, kā bijis reti kuram biznesa modelim Latvijā.
«Un, ja vēl tad šī aviokompānija dziļā pateicībā neveido bāzi, tad Šlesera kungam vaina nav jāmeklē citos, bet gan jāskatās, kur pats ir pārrēķinājies,» tā portālam Diena.lv A.Šlesera pārmetumus Konkurences padomei (KP) par Ryanair lēmumu bāzi veidot Kauņā, nevis Rīgā komentēja KP vadītāja Ieva Jaunzeme.
Jau ziņots, ka pēc Ryanair paziņojuma par plāniem veidot bāzi Kauņā A.Šlesers pauda viedokli, ka kompānija izlēmusi veidot to kaimiņvalstī, jo KP «izmisīgi cīnījās», lai atceltu aviokompānijām noteiktās atlaides.
Tās KP 2006.gada novembrī lika atcelt, jo tās bijušas pretrunā Eiropas Savienības dibināšanas līgumā noteiktajam. Cenu politika paredzēja, ka aviokompānijām atlaides tiek piešķirtas atkarībā no pārvadāto pasažieru skaita - lidostas nodevas samazinājums bija lielāks aviokompānijām, kas garantēja lielāku pārvadāto pasažieru skaitu. Atlaide bija robežās no 10% līdz 80%.
I. Jaunzeme atgādināja, ka A.Šlesera satiksmes nozares kūrēšanas laikā Ryanair bijuši «īpaši labvēlīgi nosacījumi», ko šobrīd pētot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Jaunās lidostas nodevas bez pretrunīgi vērtētajām atlaidēm ir spēkā no pagājušā gada novembra. Tās ir būtiski mazākas tām aviokompānijām, kuras iepriekš nesaņēma nekādas atlaides, bet minimāli pieaugušas tām, kam bija šīs atlaides, skaidroja I.Jaunzeme.
Viņa uzskata: lai uzceltu bāzi, ir vajadzīgi cilvēkresursi un infrastruktūra, un ar nodevām un atlaidēm «tam nav nekāda sakara». «Dīvaini, ka Ryanair neveidoja savu bāzi Rīgā, kad pie varas bija Šlesers un zemās nodevas,» noteica KP vadītāja.
Pēc viņas teiktā, Lietuva atšķirībā no Latvijas rīkojās tālredzīgi, attīstot divas lidostas – vienu galvaspilsētā, bet otru – Kauņā. Visur Eiropā zemo cenu kompānija bāzējas un regulārus lidojumus veic uz nelielām pilsētām, kur izmaksas ir mazākas. Šo ceļu gāja arī Lietuva. Viņa gan zināja teikt, ka Lietuva nedomā ieviest tādu pašu nodevu atlaižu sistēmu kā Latvijā, kā sacījis A.Šlesers, bet gan atbalstīt reisus, kas Eiropā nav aizliegts.
«Cik daudz vēl būtu jāinvestē [Ryanair], lai tā šeit izveidotu bāzi,» sacīja I.Jaunzeme, norādot, ka visu laiku kopš A.Šlesers ieņēma satiksmes ministra krēslu, Ryanair ne par ko nemaksāja un gana daudz nopelnīja ar tobrīd esošo nodevu atlaižu politiku. «Es domāju, ka ir citi iemesli, kāpēc izdarīta izvēle par labu Kauņai, nevis Rīgai.»