Eiropas Komisija (EK) «Caur puķēm» liek saprast, ka briest jauns regulējums, kas būtiski ietekmēs kravu pārvadātājus ES. Komisijas mērķis – «atvieglot» Eiropas ražotājiem un autotransporta industrijai «aerodinamiskāku transportlīdzekļu ieviešanu», teikts EK informatīvā paziņojumā.
Transporta lietu komisāra Sīma Kallasa skaidrojošā apkārtrakstā «puķainums» nav mazāks. Tajā jau teikts, ka EK «plānotā pārskatīšana» ES ražotājiem «ļaus» ražot nākotnes vārda cienīgus smagos vilcējus. Uz DB jautājumu, kad tad līdz šim ražotājiem un industrijai to nav ļāvis, komisārs atbild, ka līdz šim likumiski noteikto gabarītu ietvaros «transporta industrijas vienīgais mērķis bija maksimizēt pārvadāto kravu». Tāpēc šoferu kabīnes Eiropas kravas auto patlaban ir «cik tik vien mazas var būt, un šoferi sēž virs motora». Attiecīgi nākas secināt, ka EK jauninājumu tehniskais mērķis ir likt mainīt līdz šim tradicionālo dizainu. Kravnesības pieauguma iespēju jaunajos modeļos EK noliedz.
Gala iznākumā gan nākotnes braucamie kļūs aerodinamiskāki, kas nozīmēs ietaupītu degvielu, un uzlabosies arī to drošība – divi aspekti, ko ražotāji un pārvadātāji līdzšinējās fokusēšanās uz maksimāli lielāku kravu dēļ atstājuši novārtā. Tas arī ir EK ierosinājuma politiskais mērķis. Vēl tiek piesaukta iespēja, ka šādi uz progresu spiestā industrija ar jaunajiem auto modeļiem kļūs par globālu standartu noteicēju un uzlabos savu eksportspēju, līdz ar to radot arī darbavietas.
Komisārs DB norāda, ka pret ražotājiem, kas turēsies pie līdzšinējā dizaina, sankcijas vērstas netiks, kā vien, ka «tirgus pats viņus noteikti notiesās». Ilgākas rakstiskas komunikācijas laikā DB neizdevās noskaidrot, kā tas īsti iet kopā ar uzstādījumu likt «ražotājiem izstrādāt noapaļotas kabīnes un kravas automašīnas beigās piestiprināt gaisa plūsmviržus», proti, kā var «likt», ja par neievērošanu nav noteiktas sankcijas.
Automašīnu aerodinamika ietekmē degvielas patēriņu un pie plūdlīnijām tiek strādāts arī bez EK direktīvām, atzīst DB aptaujāto kravas auto ražotāju pārstāvji. Arī transporta kompānijas pievērš uzmanību automašīnu aerodinamikai, lai samazinātu izdevumus degvielas iegādei. Mazāks degvielas patēriņš Scania dienas kārtībā ir jau vairāk nekā divdesmit gadus, norāda Scania Latvia vadītājs Aigars Pušinskis. Viņaprāt, ja ar auto ārējās formas izmaiņām var uzlabot degvielas patēriņa rādītājus, tad nekādu papildu spiedienu ar normatīvajiem aktiem izdarīt nav nepieciešams.
Bet Volvo pie aerodinamikas, drošības un degvielas ekonomijas jautājumiem strādā jau ilgstoši, tāpēc uzņēmums kravas automašīnas jau tagad veido tā, lai to aerodinamika sniegtu maksimāli iespējamo degvielas ekonomiju, norāda SIA Volvo Truck Latvia mārketinga vadītāja Dace Rostoka.