Eiropas dzelzceļiem ir nepieciešama lielāka konkurence un mazāka birokrātija, ja vien tie vēlas novērst kritumu dzelzceļa pakalpojumu izmantošanā.
To Eiropas Parlamenta deputātiem sacīja Transporta komisārs Sīms Kallass, cenšoties panākt deputātu atbalstu jaunajam liberalizācijas plānam, raksta euractiv.com. Viņš prezentēja 4. dzelzceļa paketi Transporta komitejā, kuras locekļu uzksati krasi atšķīrās jautājumā par plānu sapurināt tradicionālos valsts monopolus un atvērt iekšzemes tirgus starptatauiskajai konkurencei.
«Konkurence uzlabos pasažieru dzelzceļa pārvadājumu efektivitāti, nodrošinās labāku publisko līdzekļu izlietojumu un veicinās inovācijas,» sacīja. S. Kallass, piebilstot, ka Eiropas Komisija (EK) rosina atvērt tirgus regulētā un progresīvā veidā. EK piedāvā atvērt pasažieru pārvadājumu tirgu divos veidos. Uzņēmumi varēs sniegt iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus visā Eiropas Savienībā (ES) vai nu piedāvājot konkurējošus komerciālus pakalpojumus, vai arī izmantojot konkursu par dzelzceļa sabiedrisko pakalpojumu līgumu, kas attiecas uz lielāko daļu (vairāk nekā 90 %) ES dzelzceļa pārvadājumu, un par tiem būs obligāts piedāvājumu konkurss.
Eiropas Dzelzceļa un infrastruktūras kompāniju apvienība (CER) gan atbalsta tirgus atvēršanu, taču ir pret obligātu konkursu organizēšanu. «Diskutējot par VAS Pasažieru vilciens stratēģiskajiem mērķiem 2013.-2020.gadam, esam ņēmuši vērā iespējamo dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumu tirgus «atvēršanu», tomēr pagaidām ir pāragri diskutēt par konkrētām EK piedāvāta dokumenta detaļām, norāda uzņēmuma pārstāve Jana Priedniece.
DB jau rakstīja, ka EK rosina noteikt infrastruktūras pārvaldītāja juridisko, organizacionālo, lemšanas un finansiālo neatkarību no pārvadājumu veicējiem. Cita starpā 4. dzelzceļa tiesību aktu pakete paredz attiecināt neatkarības prasības uz visām infrastruktūras pārvaldītāja funkcijām. Vertikāli integrēta struktūra gan varētu tikt saglabāta, ja tā ievieš stingrus «Ķīnas mūrus», kas nodrošina juridisku, finansiālu un darbības nošķiršanu: pilnīgi nošķirtas lēmumu pieņemšanas struktūras; atsevišķas finanšu plūsmas; atsevišķas IT sistēmas, lai izvairītos no konfidenciālu komerciālu datu nopludināšanas; stingri uzteikuma termiņi darbinieku pārcelšanai, lai novērstu lojalitātes konfliktus. Pakete arī paredz Eiropas Dzelzceļu aģentūru izveidot par «vienas pieturas Aģentūru», kas izdos ES atļaujas dzelzceļa ritošā sastāva laišanai tirgū, kā arī drošības sertifikātus operatoriem.