«Mēs ļoti aktīvi strādājam paši un ar saviem partneriem, lai Latvijas transporta un loģistikas uzņēmumiem atvērtu durvis gan uz jauniem tirgiem, gan jauniem partneriem,» intervijā DB stāsta SIA LDz Loģistika valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis
Fragments no intervijas:
Šonedēļ izskanēja Reuters ziņa, ka Krievijas dzelzceļš atteicies saskaņot vairākus pieprasījumus kravu pārvadājumiem uz Latvijas ostām. Kādas iespējas ir saglabāt Krievijas kravas, kamēr tiek attīstīti jauni darbības virzieni?
Izteikumi medijos nav gluži precīzi. Latvijas dzelzceļa aktuālie dati par maiju liecina, ka dzelzceļa kravas bijušas aptuveni tādā pašā apmērā kā pērn maijā. Līdz 22. maijam pārvadāti 2,64 milj. tonnu kravu, nevis tikai daži desmiti tūkstoši, kā rakstīja Reuters. Mēs strādājam pie tā, lai Krievijas kravas saglabātu, un nozarē visiem ir ļoti liela neapmierinātība ar to, kāda ir politika. Taču tāda ir politiskā situācija. Mums ar Krievijas dzelzceļu un kravu īpašniekiem ir ļoti labas biznesa attiecības. Cenšamies izdarīt to, ko mēs varam, un Krievijas dzelzceļš palīdz tik, cik var. Bet ir lietas, kuras arī Krievijas dzelzceļš nevar iespaidot. Pagaidām mēs Krievijas kravu plūsmu, cik varam, noturam, kas būs nākotnē, to neviens nevar prognozēt. Ir kravas, kuras neapstiprina uz Latviju, to īpašniekiem saka, lai brauc uz Krievijas ostām, bet reāli tur nav kur to visu izkraut, – arī infrastruktūra Krievijas ostām vēl nav tiktāl attīstīta, lai visu kravu apjomu vestu tikai turp.
Kā ir kopumā – notiek kravu pieaugums vai samazinājums?
Salīdzinājumā ar pagājušā gada sākumu, LDz Loģistikas apgrozījums ir audzis līdz 7,76 milj. eiro, kas ir par 5,3 milj. eiro vairāk nekā 2016. gada pirmajā ceturksnī, un tas liecina, ka aktivitāte notiek. Īpaši gribu uzsvērt konteinerkravu segmentu. Pirmajā ceturksnī mums ir turpat 30% pieaugums konteineru kravām. Šī gada pirmajos trīs mēnešos LDz Loģistika kopumā pārvadāja 3302 konteinerus, kas ir par 29% vairāk nekā pērn šajā laikā. Ir pienācis tāds brīdis, ka reģionā kravu ir tik daudz, ka ir radies platformu deficīts, kuru nepietiek, lai nodrošinātu pārvadājumus visos virzienos. Jautājums ir saasinājies tiktāl, ka no dzelzceļa ir paņemtas nomā sešdesmit pēdu platformas, kuras agrāk vispār nebija pieprasītas. Ņemiet vērā, ka konteineru kravas ir nākotnes produkts, kurš ļoti lielā apjomā pieaugs visā pasaulē. Konteineru kravas ir ar augstu pievienoto vērtību.
Pēdējā laikā daudz tiek runāts par transporta virzienu diversifikāciju, jauniem virzieniem. Kādi ir panākumi?
Esam noorganizējuši kravu plūsmu no Vācijas ostas Duisburgas uz Ķīnu caur Rīgu, atvedot to pa jūru – šonedēļ aizgājis jau otrais vilciens no Rīgas uz Ķīnu. Duisburga ir pasaulē lielākā iekšzemes osta. Tas ir ļoti labs signāls Ķīnas pusei, kas liecina, ka mēs šeit Latvijā varam strādāt abos virzienos. Pašlaik plānojam palaist kārtējo Ķīnas vilcienu. Arī uz Eiropu pa jūru. Protams, ķīniešiem ir saslēgti ilgtermiņa līgumi pārvadājumiem caur Brestas–Malaševičas pāreju starp Baltkrieviju un Poliju. Izmaiņas viņi vērtē, raugoties no potenciālajiem riskiem pārvadājumu laika un servisa ziņā.
Visu interviju Atvērt Latvijas durvis kravu īpašniekiem lasiet 26. maija laikrakstā Dienas Bizness.