Klaipēdas ostas kravu apgrozījums pērn bijis 47,7 miljoni tonnu, bet Latvijas lielajās ostās pārkrauto kravu apgrozījums bija 43,2 miljoni tonnu. 2020. gads bija pirmais, kad Klaipēdā pārkrāva vairāk kravu nekā visās Latvijas ostās kopumā.
Tendence turpinās arī šā gada pirmajā ceturksnī, liecina ostu provizoriskie dati.
Lietuvas sabiedriskais medijs lrt.lv vēstī, ka šā gada pirmajos trīs mēnešos Klaipēdā pārkrauti 11,3 miljoni tonnu kravu. Latvijā, pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, visās ostās, ieskaitot arī mazās ostas, kopumā pārkrauti 11,15 miljoni tonnu kravu. Latvijas un Lietuvas CSP metodikas nedaudz atšķiras, tomēr novirzes nav tik būtiskas, lai šos skaitļus nevarētu salīdzināt aptuveni, jo kopējā tendence ir novērojama arī iepriekšējos gados.
Vai iemesli ir krīze un Krievijas ostas?
Jau piecu gadu periodā ir vērojams pamatīgs kravu apgrozījuma kritums visās Latvijas ostās, kas faktiski sākās 2010. gadā, kad darbu sāka Krievijas noteiktā valsts politika par savu kravu pārvadāšanu caur savām ostām. Tomēr 2015. gadu var uzlūkot kā savstarpējas sacensības starta punktu starp Rīgu un Klaipēdu, jo gan politiskie uzstādījumi no Krievijas puses, gan Latvijas un Lietuvas nostāja pret procesiem austrumos bija līdzīgi, un būtu muļķīgi apgalvot, ka lietuvieši vairāk kravu spēj akumulēt tādēļ, ka mazāk stingri raudzītos uz procesiem Ukrainā vai Baltkrievijā.
Tajā pašā laikā Klaipēdas ostas kravu apgrozījums ir nepārprotami audzis, summāri piecos gados aptuveni par piektdaļu, tostarp pieaugums ir arī 2020. gadā par 1,4 miljoniem tonnu kravu. Rīgas un Ventspils ostās kravu apgrozījuma kritums ir vienmērīgs un tomēr saprotams līdz 2019. gada beigām. Vienīgā no Latvijas ostām, kas spēj audzēt apjomu, ir Liepāja, bet 2020. gadā kravu pārvadājumi caur Liepājas ostu nokritušies 2017. gada līmenī, ko pieļaujami skaidrot ar krīzes ietekmi. Secinājums, ko neglābjami parāda skaitļi, ir – Rīgas un Ventspils ostās notiek process, kas izraisījis kravu pārvadājumu sarukumu 2020. gadā un kura pamatā nav Krievijas ekonomiskā politika vai Covid-19 krīzes ierobežojumi visā pasaulē. Rīgā kritums ir gandrīz 30%, bet Ventspilī – gandrīz 40%.
Datus par laika periodu no 2010. līdz 2020. gadam apkopojis Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu daļas eksperts Jānis Hermanis, un viņš secina: “Manā skatījumā, problēma ir saistīta ar kravu portfeļa izkliedi, ko ļoti labi var redzētu uz LV ostu piemēra, – ja Rīga un Ventspils ilgstoši strādājusi ar ogļu un naftas kravām un tām nav izdevies dažādot esošos kravu veidus, tad Liepājai tas ir izdevies salīdzinoši veiksmīgāk. Šajos pārmaiņu apstākļos labāk veicas tiem, kuri prot atrast un piesaistīt sev jaunus kravu veidus, – īpaši tas attiecas uz Klaipēdas ostu.”
Visu rakstu lasiet 18.maija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!