Sekojot modes tendencēm, zviedru Volvo ir radījis pilnīgi jaunu dzinēju paaudzi, kas jau ir pieejama gandrīz visos modeļos, izņemot pašreizējo XC90.
Svarīgi ir piebilst, ka turpmākajos gados jaunie motori būs neatņemama visu Volvo modeļu sastāvdaļa, kuri tiks būvēti uz jaunās t.s. SPA platformas.
Pašu spēkiem radītās motoru paaudzes dīzeļmotori un benzīnmotori tiek veidoti, balstoties uz divu litru tilpuma četrcilindru agregātu bāzes. Tos apkarinot ar dažāda izmēra turbīnām un/vai kompresoriem, tiks panākta motoru jaudu daudzveidība. Sāksim ar to, ka tie ir pilnīgi jaunas paaudzes motori, kuros plaši izmantots alumīnijs un citi modernie materiāli, ļaujot spēka dzelzim nomest 30 līdz 50 kilogramus liekā svara. Volvo jauno motoru unifikācijas plāns paredz plašu pielietojumu, sākot no pašiem mazākajiem Volvo priekšpiedziņas auto un beidzot ar lielāko un prestižāko SUV modeli XC 90.
Pārbaudīta draudzība ar japāņu automātu
Neapšaubāmi viens no jauno motoru galvenajiem balstiem ir japāņu kompānijas Aisin astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba, kuras mērķis ir maksimāli izspiest visu sulu no motoriem, kas nepieciešama auto virzīšanai uz priekšu, vienlaikus pedantiski cīnoties par katru patērētās degvielas pilienu. Būtībā tā ir labi pazīstamā Aisin sešpakāpju automāta, kas līdz šim plaši un veiksmīgi izmantots Volvo modeļos, nākamā attīstības fāze. Pats galvenais, ka praksē jaunās tehnikas tandēms darbojas nevainojami, nodrošinot labāku veiktspējas un patērētās degvielas efektivitātes attiecību.
Pagaidām tikai ar priekšpiedziņu
Vismaz pagaidām jauno D4 dīzeli ar sešpakāpju mehānisko vai Aisin astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu varēs iegūt tikai kombinācijā ar priekšpiedziņas auto. T5 245 ZS jaudīgo benzīna motoru ir iespējams iegādāties tikai un vienīgi apvienojumā ar automātisko ātrumkārbu. Paredzamā nākotnē jauno motoru gammu papildinās T6 306 ZS benzīnmotors, kas arī tiks salaulāts ar Aisin astoņpakāpju pārnesumkārbu. Tiem, kuri vēlēsies jauno motoru un automātu ieraudzīt uz pilnpiedziņas auto, vajadzēs gaidīt vismaz līdz šī gada beigām, kad uz Parīzes autoizstādes dēļiem debitēs pilnīgi jaunais XC90 SUV modelis. Vēlāk jaunais auto ar nepacietību tiks gaidīts arī Latvijas Volvo tirdzniecības vietās. Pirmo no jaunākās paaudzes motoriem, proti, 181 ZS jaudīgo četrcilindru D4 motoru un Aisin jaunā automāta savienību šo rindu autoram izdevās notestēt uz Volvo S60. Pirmie novērojumi apliecina, ka jaunais dīzelis salīdzinājumā ar pieccilindru 163 ZS dīzeli ir kļuvis klusāks un motora vibrāciju jau miera stāvoklī ir ievērojami mazāk. Pats svarīgākais atskaites punkts ir tas, ka motors ir taupīgāks un videi draudzīgāks. Pēc papīriem jaunais dīzelis pret piecilindru 163 ZS dīzeli ir par 14% ekonomiskāks, proti, kombinētajā ciklā uz 100 kilometriem patērēs 4,2 litrus – par 0,6 litriem mazāk. Ņemot vērā, ka aiz testētā S60 muguras nebija pat 1000 nobrauktu kilometru, vidējais degvielas patēriņš svārstījās robežās starp 6 un 6,5 litriem. Tas nozīmē, ka ideālos braukšanos apstākļos pieci litri ir reāli sasniedzams lielums. Vēl iespaidīgāki ekonomijas rādītāji tiek solīti 245 ZS jaudīgajam T5 un 306 ZS jaudīgajam T6 benzīnmotoram, piemēram, degvielas taupības ziņā pret vecās paaudzes motoriem tie būšot pat par 40% ekonomiskāki. Atgriežoties pie testētā dīzeļmotora, var secināt, ka pie zemiem un vidējiem motora apgriezieniem pārnesumkārbas slēgšanās ir akadēmiski precīza un paklausīga. Jāpiebilst, ka motoram ir divas dažāda izmēra turbīnas. Mazākā no tām pildīs kompresora funkcijas, maksimālo darbu uzņemoties pie maziem un vidējiem motora apriezieniem, lai pilnībā izskaustu t.s. turbobedres efektu, savukārt pie augstiem motora apgriezieniem stafeti pārņems lielākā turbīna. Nav jau tā, ka pārnesumu pārslēgšanās brīži ir pilnīgi nemanāmi, tos ar muguras smadzenēm var gan sajust, taču tie ir premium klases auto zibenīgi ātri un baudāmi.
Taupība pārākajā pakāpē
Jaunā dīzeļa un Aisin transmisijas savienība pēc definīcas ir radīta, lai, audzējot jaudas rādītājus, samazinātu degvielas patēriņu, kā arī kaitīgo CO2 izmešu daudzumu. Šo misiju daudz uzstājīgāk spēsiet izpildīt, ja uz vadības paneļa aktivizēsiet ECO+ pogu. Tajā brīdī akseleratora pedālim tiks uzlikti neredzami žņaugi, neļaujot parādīt motora maksimālās spējas, bet pārnesumi tiks pārslēgti savlaicīgāk jeb pie zemākiem apgriezieniem. Visbeidzot start/stop sistēma atslēgs dzinēju jau tad, kad auto tikai vēl ripos pie krustojuma, kurā luksoforā deg sarkanā gaisma. Pēc papīriem ECO+ režīmā motors tiks izslēgts brīdī, kad auto ātrums būs zemāks par 7 km/h. Volvo eksperti gan uzsver, ka drošības nolūkos, elektronika pirms tam būs rūpīgi izanalizējusi visus riska faktorus, lai pārlieku lielā taupība nekaitētu elementārai drošībai. Jāatzīst godīgi, ka parastā start/stop sistēmas pašrocīgā motora izslēgšana un ieslēgšana apstāšanās brīžos pie intensīvas vizināšanās pa pilsētu jau ir kaitinoša, toties motora izslēgšanās gaitā ir vēl dīvaināks un biedējošāks pasākums, mulsinot stūrēs vīru, ka ar auto ir atgadījies kaut kas nelāgs.