Mātes kompānijas uzticība īstenojas vēsturiski lielākajās investīcijās Volvo attīstībā un inovācijā, un ražošanas repatriācija uz Zviedriju notiek paralēli biznesa globalizācijai. Volvo Cars Group Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģiona importētāju vadītājs Hesus Fernandezs de Mesa (Jesus Fernandez de Mesa) sarunā ar db.lv arī droši apgalvo, ka autonomā braukšana ir netālā nākotnē.
Kā interpretēt Volvo atjaunoto autosalonu Rīgā – kā izplešanos, nostiprināšanos?
Mums gadiem ilgi Baltijā ir ļoti labi partneri, un šis mums ir tāds kā otrais medusmēnesis, jo Volvo patlaban visās darbības jomās investē tādā apjomā, kā nekad iepriekš. Bez nopietnas partnerības konkrētos tirgos tas nebūtu jēdzīgi un nenotiktu. Tas, ka šāda atjaunošanās Baltijā notiek, norāda uz to, ka mūsu partneri šeit ir ārkārtīgi labi sapratuši mūsu vēsti, un šīs investīcijas tiek liktas lietā.
Jāuzsver, ka tās nav investīcijas vienkārši fasādē. Jaunās telpas ir ļoti skaistas, tomēr lieliskākais ir iekšā, un tā ir klientu apkalpošana un klientu pieredze. Tas nozīmē personalizētās apkalpošanas (Volvo Personal Service jeb VPS) iedzīvināšanu arī Latvijā.
Saknes tam ir agrākajā pieredzē, ka klientiem nebija uzticības visam viņu automašīnu remonta ciklam. To nevar pārmest – tu atdod mašīnu kaut kur servisa dzīlēs, un neuzticēšanās sistēmai cilvēkiem ir dabiska.
Mēs piestrādājām, lai saprastu klientu vēlmes un vajadzības, un šī analīze ir VPS pamatā. Tas nozīmē, ka klientam ir tieša saikne ar konkrēto tehniķi, kurš veic vienu vai otru darbu ar jūsu auto. Tas nav vienkārši čalis, kas paceļ klausuli vai smaidīga meitene autosalonā; tas ir jūsu reālais mehāniķis, un viņš jums pateiks, kas ar jūsu auto notiek un kad jūs to dabūsit gatavu.
Cits jauninājums ir darbs komandās. Līdzīgi kā redzam Formula–1 komandās, tagad arī ar jūsu auto darbosies uzreiz komanda. Tas nozīmē sava veida konsīliju un augstāku sniegtā pakalpojuma ekspertīzi. Iznākums ir ātrāks un kvalitatīvāks pakalpojums un pozitīvākas attiecības ar klientu. Tas neizklausās sevišķi revolucionāri, tomēr tā ir svarīga pārmaiņa.
Es zinu cilvēkus, kas Latvijā arī savas ierobežotās rocības dēļ savulaik ir paļāvušies uz «Volvo uz mūžu» stāstu, bet ir spiesti to turēt nojumē, jo vecajiem modeļiem vienkārši nav it kā elementāru detaļu. Vai tas nozīmē, ka Volvo ilgmūžības stāsts patlaban tiek rediģēts?
Tas nav viegls jautājums, tomēr īsā atbilde ir – nē, ilgmūžības stāsts nemainās. Garajai atbildei ir divas daļas. Vispārīgā problēma ir situācijas sarežģītumā. Mūsu biznesa modelis un biznesa plāns darbojas mums pieejamo datu robežās. Sarežģījums ir tajā, ka mēs jau neesam vienīgie Volvo automašīnu importētāji – mūsu partneru mašīnas ir vien puse no tirgū un apritē esošajiem Volvo, un par tiem mums vienkārši nav datu. Par lietotajiem auto mēs pārsvarā nezinām, kas kur un cik vecs ir apritē. Par savām mašīnām mēs to zinām – kuras detaļas un kad paredzami būs tirgum nepieciešamas kā rezerves daļas, lai uzturētu Volvo ilgmūžību.
Paralēlās sistēmas sagādā mums plānošanas grūtības, un tas saprotami atsaucas plašākā Volvo lietotāju lokā. Risināt to var dažādi. Viens veids ir daļu piegādes loģistikas uzlabošana, bet tā efektivitātei atkal jau ir vajadzīgi dati. Tāpēc otrs veids ir paralēlajās sistēmās esošo Volvo lietotāju iekļaušana mūsu sistēmā. Es ļoti ieteiktu tiem Volvo braucējiem, kas savus auto uztur citos servisos, turpmāk izmantot mūsu zīmola servisus, kam arī ir domāta jauna klientu programma.
Šos klientus, par kuriem jūs sakāt, mēs uzskatām pat par visuzticamākajiem Volvo zīmolam. Ja viņi ir uzticējušies Volvo 25 gadus, vai tas nav tam pierādījums? Tāpēc mums ir jāparūpējas arī par viņu braucamajiem. Šā iemesla dēļ mēs jaunajā stratēģijā pievēršamies arī lietoto Volvo tirdzniecībai, apkopei un apritē esošo lietoto Volvo iekļaušanai vienotā sistēmā. Citādi mums nebūs datu un nebūs jaudu. Tie cilvēki, kas patlaban ir ārpus mūsu redzesloka, mums ir ļoti svarīgi, bet, lai viņiem sniegtu pakalpojumus, mums par viņiem vispirms ir jāzina.
Jūs pats braucat ar Volvo?
Protams, un esmu par to ļoti laimīgs. Un pat ne tāpēc, ka man patīk šī mašīna, bet tā dēļ, ko Volvo nozīmē. Man personīgi tas nozīmē daudz, jo pirms dažiem gadiem mums paplašinātajā ģimenē bija smags ceļu satiksmes negadījums – svaines auto frontāli saskrējās ar citu auto. Es zināju, ka viņai ir Volvo, bet mūsu ceļā uz slimnīcu un tālāk es cietu klusu, jo situācija bija nopietna, un mēs nezinājām, ko gaidīt. Tur bija viss mūsu radu pulks, un pļāpām nebija vietas.
Un tad dakteris teica: jums ir jābūt ļoti pateicīgiem Volvo, jo tas viņai izglāba dzīvību. Tad atnāca policisti un teica to pašu – ka ugunsdzēsēji, kuriem manu svaini nācās izgriezt un izcelt no tā auto vraka, ir slavējuši šo mašīnu. Man tas pārdzīvojums bija tāds, ka es nodomāju – es negribu strādāt neviena cita labā, jo šeit rūpējas par manu ģimeni. Tāpēc es to izvēlos arī ceļojot, kad man ir jānomā auto.
Jūsu jau skārāt VPS kā iekšējo procesu inovāciju, tomēr – vai ir kādas jomas, kurās Volvo ir tiešām industrijas avangardā? Mūsdienās šķiet, ka visi nozīmīgākie zīmoli ir inovācijas avangardā un ļoti līdzīgās pozīcijās.
Mēs esam priekšējās pozīcijās vairāk, nekā jebkad agrāk, sākot ar uzstādījumu, ka līdz ar 2020. gadu neviens Volvo automašīnā neies bojā un netiks smagi savainots.
Tas ir ambiciozi. Monitorings tam ir skaidrs, bet kā jūs to panāksiet?
Tāda naudas apjoma, kāds pašlaik ir Volvo investīcijās, nav bijis nekad. Mēs nestrādājam tikai pie pašu automašīnu, bet arī pie produktivitātes un sistēmu uzlabošanas, kas mums ļaus šo mērķi sasniegt.
Daudz tiek ieguldīts autonomajā braukšanā, un mēs esam ļoti tuvu mērķim, lai izlaistu apritē itin daudz šādu mašīnu. Šogad sākām Drive Me autonomās braukšanas programmu, kas ir novērtēta kā ambiciozākā pasaulē, un pavisam drīz autonomās mašīnas būs, piemēram, Gēteborgas, ielās.
Tā nav sevišķi pieblīvēta pilsēta.
Ar kaut ko ir jāsāk.
Nāciet uz Rīgu!
Ziniet, jūsu pilsētas satiksme jau nu arī ir luksuss. Esmu dzīvojis Meksikā – lūk, tas nozīmē, ka ir piebāzti! Bet mēs sāksim Drive Me pašmājās, un tad arī tiešām biezi apdzīvotās pilsētās. Tas jau notiek; tā ir realitāte.
Daudz esam ieguldījuši arī datu savākšanā un apstrādē par Volvo un savienojamībā. Tas ir svarīgi, jo, atsevišķi ņemot, ir grūti izanalizēt, kāpēc tieši tik tiek investēts vienā vai otrā virzienā. Ja visus datus savāc un analizē kopā, tad ir redzama jēga.
Viens no iznākumiem ir jau pirms vairākiem gadiem ieviestā City Safety sistēma Volvo mašīnās, kas fiksē, ja jūs nepievēršat uzmanību acīmredzamai gaidāmajai sadursmei, un pārņem vadību. Tāda pati sistēma ieslēdzas uz ceļiem, ja tiek fiksēts, ka vadītājs ir zaudējis kontroli. Šī semiautonomā braukšana, kas jau ir mūsu automašīnās, tiek attīstīta, un tā ļaus sasniegt arī ambiciozo drošības mērķi.
Patlaban mēs strādājam pie savienojamības ar mašīnām, lai saprastu, gan kāds ir to pašu, gan ceļu stāvoklis. Kad visus šos datus savieno, tad jau runa ir vairs ne tikai par braukšanu, bet plašu saistīto sistēmu. Mums jau uz ceļiem ir semiautonomās sistēmas, par kādām pirms dažiem gadiem varēja tikai sapņot, un autonomā braukšana ir netāla nākotne.
Volvo kļūst paternālisks.
Tas jau ir noticis. Burtiski paternāliska ir Red Key atslēga, ar kuru, piemēram, vecāki kā attiecīgā auto īpašnieki, var uzlikt savam braucamajam dažādus tehniskos ierobežojumus, nododot to lietošanā bērniem.
Jums tiesa – drošībā iegulda visi, tomēr mēs esam unikāli ar ciešo monitoringu un analīzi par jebkuru negadījumu, kas ar Volvo ir noticis konkrēti Zviedrijā daudzu gadu garumā. Ja Volvo Zviedrijā notiek jebkāds negadījums, mēs tūdaļ pārņemam visu ar to saistīto aprūpi, tāpēc mēs piekļūstam arī pilnīgi visiem saistītajiem datiem.
Svarīgi ir tas, ka tie ir reālu dzīves situāciju dati, kas ir daudz kvalitatīvāki par vienkāršiem drošības testiem. Jo dzīvē nav divu vienādu negadījumu – tas nav iespējams. Ir citas temperatūras, laika apstākļi, mašīnas stāvoklis, ātrums, ceļa seguma stāvoklis un kas tik vēl ne. Citi tajā nav investējuši, bet mums jau ir šāda analīze.
Kā jūs tiekat tiem datiem klāt? Vispār jau tie ir apdrošinātāju un kā tik vēl ne dati.
Nē, mēs uzņemamies rūpes par visu. Tiklīdz Zviedrijā tiek izsaukta policija, ātrā palīdzība un ugunsdzēsēji jebkādā šo dienestu kombinācijā uz negadījumu, kurā ir iesaistīts Volvo, mēs pārņemam rūpes par visu un analizējam datus. Mēs to mašīnu ņemam, transportējam, analizējam un tāpat visus pārējos apstākļus. Tā ir ārkārtīgi vērtīga informācija, kā arī piņķerīgs darbs, un es nezinu nevienu, izņemot mūs, kas to darītu tik konsekventi.
Jūsu sinerģija ar mātes kompāniju Ķīnā Geely ir ar nepārprotamu biznesa atdevi. Bet kā saistība ar ķīniešiem ir ietekmējusi Volvo zīmolu?
Atskatoties uz neseniem dažiem gadiem vien, ir redzams, ka šī sinerģija zīmola attīstībā ir bijusi ārkārtīgi laba. Ilgus gadus mēs savā darbā esam daudz paļāvušies uz trešajām pusēm, bet tagad mēs daudzas šādas svarīgas funkcijas esam paņēmuši atpakaļ sev. Vienlaikus mēs pamatīgi ieguldām visā pasaulē, sākot ar Ķīnu un ASV. Šie attīstības aspekti kopā mūs ved uz mērķi kļūt par patiesi globālu kompāniju ar spēcīgu zīmolu.
Redzot, kā mēs attīstāmies, starptautiskā uzticība mūsu zīmolam pasaules tirgos ir tikai nostiprinājusies. Nevienam nav šaubu, kas mēs esam un kurp mēs virzāmies. Ļoti ilgus gadus nav tā bijis, ka Volvo būtu 100% būvēts Zviedrijā. Tagad XC90.
Sava veida paradokss – ķīnieši Volvo ir atkal padarījuši par zviedru.
Jā, es saku, ka mēs esam globāla zviedru kompānija, un Geely tādu iespēju mums dod. Ar mātes kompānijas atbalstu mēs esam izpildījuši visus savus plānus un solījumus, tāpēc nav šaubu, ka tā būs arī ar nākotnes plāniem. Mēs dabūjam tik daudz naudu investīcijām, cik vien prasām, jo šī sistēma mums uzticas.