Beļģijas pilsēta Haselta, pēc kuras parauga Igaunijas galvaspilsēta Tallina šogad ieviesa bezmaksas sabiedrisko transportu, šo praksi ir atmetusi, atsaucoties uz laikrakstu Eesti Päevaleht, ziņo nacionālā raidsabiedrība ERR.
Haseltā, kur mājo 75 tūkstoši iedzīvotāju, bezmaksas sabiedriskais transports bijis pēdējos 16 gadus, bet nu pilsēta nolēmusi no tā atteikties. Tiesa, transporta tīkla klientu skaits šajos gados ir audzis 12 reizes, kas ir viens no Tallinas eksperimenta mērķiem – celt sava sabiedriskā transporta popularitāti. Tomēr augušas šo gadu laikā ir arī Haseltas transporta izmaksas – par sešām reizēm, un tas pilsētai licis mainīt līdzšinējo politiku.
Par spīti procentuālajiem pieauguma rādītājiem, kopumā bezmaksas transporta ietekme uz iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem Haseltā nemaz nav bijusi tik ievērojama, ziņo laikraksts. No saviem privātajiem auto uz sabiedrisko transportu ilggadējā eksperimenta laikā pārsēdušies vien 16% autovadītāju. To izdarījuši arī 12% no tiem, kas pirms tam priekšroku deva velosipēdiem, un 9% to, kas devuši priekšroku staigāt ar kājām. Pilsētā aizvien vairāk nekā 90% ģimeņu ir privātās automašīnas, un 73% iedzīvotāju uz darbu dodas tieši ar tām.
Tallinas apņēmību gan tas nav mainījis, un, kā db.lv rakstīja iepriekš (19. augusts, Bezmaksas publiskais transports tā lietojumu Tallinā būtiski neceļ), pilsēta cer izdevumus par sabiedrisko transportu kompensēt uz pilsētai pievilināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa rēķina.
Tallinas eksperiments ir arī pārējās Eiropas uzmanības lokā. ES transporta komisārs igaunis Sīms Kallass saka, ka tā gaitai Eiropā cieši sekojot daudzi. «Mēs zinām, ka šādus projektus ir sākušas daudzas pilsētas, un daudzas tos ir arī slēgušas. Galvenais jautājums šeit ir, kā uzturēt [šāda pakalpojuma] pievilcīgumu, ko varētu raksturot ar diviem rādītājiem – ātrums un servisa biežums,» Tallinas universitātes konferencē par bezmaksas sabiedrisko transportu sacījis S. Kallass.
Piektdienas (23. augusts) konferencē piedalījās arī Tallinas mērs un pilsētas bezmaksas sabiedriskā transporta ieviesējs Edgars Savisārs. Par bezmaksas pakalpojumu lietderīgumu viņš sacīja, ka sabiedriskais transports parasti tiek 60% līdz 70% subsidēts jebkurā gadījumā, un ka tam nav jēgas, ja kādi iedzīvotāji iznākumā to tik un tā nevar atļauties.