Forevers piemērs izgaismo situāciju ar jaunās pārtikas regulas ievērošanu – uzņēmumi nogaida, bet PVD reaģē preventīvi
5–10% kritumu realizētajai produkcijai piedzīvojis viens no lielākajiem gaļas pārstrādes uzņēmumiem Latvijā Forevers. Pagājušā gada decembrī, beidzoties pārejas laikam jauno Eiropas Parlamenta un padomes prasību ieviešanai par pārtikas marķēšanu, Forevers cītīgi iznīcināja neiztērēto iepakojuma materiālu un etiķetes, lai ieviestu jaunas, papildinātas ar informāciju.
Precīzi sekojot regulas noteikumiem, Forevers ražotie produkti ieguva ne tikai plašāku informāciju par to sastāvu uz jaunajiem iepakojumiem pārskatāmā tabulā, bet mainījās arī to nosaukumi. Piemēram, desas nosaukumu uz iepakojuma papildina vārdi «ar sojas olbaltumvielām». Norādīt gaļas produktiem pievienoto olbaltumvielu saturu un izcelsmi produkta nosaukumā pieprasa regula – šīs norādes ir obligātas. «Kāpēc piena olbaltumvielas tik stipri bojā garšu?» iegādājies parasto desu jaunajā, ar informāciju papildinātajā iepakojumā, jautā pircējs uzņēmumam adresētā vēstulē, kuru DB rāda Forevers tirgzinības vadītāja Sanita Liepiņa. Produktu sastāvs ir tāds pats, kāds tas bijis pirms 13. decembra, kad beidzās trīs gadu pārejas laiks regulai par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem, uzsver S. Liepiņa. Taču līdz ar iepakojumu mainījusies pircēju attieksme, psiholoģiski jaunie un pamanāmie uzraksti līdzās nosaukumam atgrūž. Tādējādi uzņēmums nonācis mulsinošā situācijā, paļaudamies uz to, ka prasību izpilde būs priekšrocība tirgū.
Negatīvi jaunos iepakojumus uztvēruši ne tikai pircēji, bet arī mazie veikali, kas sākumā pat sūtījuši produkciju atpakaļ. Prasību neizpilde sniegusi nepamatotas priekšrocības citiem tirgus dalībniekiem, un tādu ir lielākā daļa, uzskata uzņēmuma direktors Andrejs Ždans. Tostarp pat lielākie gaļas pārstrādātāji nav bijuši tik skrupulozi regulas pildītāji, un par to katrs pircējs var pārliecināties, meklējot un neatrodot uz iepakojuma jaunajām prasībām precīzi atbilstošu informāciju. Tomēr PVD pārbaužu dati rāda daudz pozitīvāku ainu – tie liecina, ka pārtikas uzņēmumos neatbilstības marķējumā konstatē tikai 4–5% gadījumu.
«Svarīgi panākt, lai ražotājs un tirgotājs jūt atbildību pret patērētāju. Vieniem pietiek ar skaidrojumu, taču citiem sods ir iedarbīgākais līdzeklis,» norāda PVD sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Anna Joffe. Dienesta inspektori strādā pēc vienota plāna un vairāku gadu laikā ir secinājuši, ka ne vienmēr sods ir labākais līdzeklis, pamato A. Joffe.
Plašāk lasiet rakstā PVD dūres pārāk maigas otrdienas, 24. marta, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!