Aplokšņu algas varot izskaust, motivējot uzņēmējus maksāt nodokļus. Tā paziņojis ekonomikas ministrs Artis Kampars, ar to saprotot svaigi ieviesto normu, kas paredz, ka valsts iepirkumos varēs piedalīties tikai tie uzņēmumi, kas saviem darbiniekiem maksā vismaz 70% no vidējās algas konkrētajā nozarē.
Šāda norma, protams, ir vismaz kaut kāds solis pretī tam, lai lielākās priekšrocības dažādos valsts un pašvaldību tenderos nebūtu tieši nodokļu nemaksātājiem. Ir taču dzirdēts pietiekami daudz stāstu par to, ka brīdī, kad uzņēmums tāmē iekļauj visus iespējamos nodokļus, viņa piedāvājums vairs nekādi nesanāk lētākais. Dažādu nodokļu nemaksāšanas shēmu piekritējiem, startējot konkursos, ir lielāka konkurētspēja, jo viņu piedāvātais pakalpojums sanāk lētāk. Tāpēc minētais solis varētu būt vērsts vismaz godīgas konkurences atjaunošanas virzienā. Turklāt likumdevējs šajā jomā varēja spert vēl radikālāku soli, nosakot, ka šim algas apmēram ir jābūt 100% apmērā no vidējā atalgojuma nozarē.
Tajā pašā laikā bažas ir par to, cik lielā mērā šī norma darbosies. Pirmkārt, jāatzīst, ka joprojām Latvijā liels spēks ir tādam jēdzienam kā «lētākais piedāvājums». Tas nozīmē, ka pasūtītājam, izvēloties konkursa uzvarētāju, kura darbinieku algas atbilst vidējam līmenim nozarē, bet kura piedāvājums nav lētākais, ir jābūt gatavam uz dažādām rezultātu pārsūdzībām Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB). Plus vēl pastāv iespēja konkursā uzvarēt godīgam nodokļu maksātājam, pēc tam attiecīgo pasūtījumu nododot pelēkā sektora pārstāvim. Otrkārt, nav izlēgts, ka organizācijas, kas regulāri veic dažādus pasūtījumus, rīkojot konkursus, dažādu iemeslu dēļ nespēs pietiekami efektīvi izsekot līdzi tam, kāds ir darba samaksas līmenis katrā konkrētajā uzņēmumā, kas ir iesniedzis savu pieteikumu. Arī šis aspekts varētu nozīmēt papildu darba apjomu IUB. Treškārt, var rasties problēmas ar objektīvu vidējās algas noteikšanu katrā konkrētajā nozarē. Viena vai divu mēnešu vecu statistikas datu izmantošana augšupejošas ekonomikas apstākļos vēl nebūtu nekas ārkārtējs. Taču pagaidām Latvijā joprojām ir novērojama ekonomikas lejupslīde, un dati par algu, kas ir iestrādāti pretendenta pieteikumā, var atšķirties no tiem, kas būs konkursa komisijas rīcībā, pieņemot lēmumu par konkursa uzvarētāju. Un tas jau var nākt par sliktu pretendentiem.
Par šo problēmu ir jārunā vēl no kāda aspekta. Proti, tikai domājot mehānismus, kā panākt, lai uzņēmēji samaksātu pēc iespējas vairāk, paralēli tam nerealizējot ekonomikas sildīšanas pasākumus un nepārstrukturizējot pašu nodokļu politiku, situāciju tautsaimniecībā diez vai ir iespējams efektīvi uzlabot. Jāņem vērā, ka daļa uzņēmēju ir devuši priekšroku aplokšņu algām nevis tāpēc, ka būtu dzimuši kriminālisti, kas to vien dara, kā perina dažādas shēmas, bet gan tādēļ, ka nodokļu likmes ir neatbilstošas pašreizējai ekonomiskajai situācijai un visu valsts pieprasīto naudu nereti nav iespējams samaksāt, pašam nebankrotējot. Līdz ar to ir skaidrs, ka pasākumiem šajā jomā jābūt kompleksiem, nevis atrautiem vienam no otra.