Lai saņemtu nākamo naudas pārkaitījumu no SVF un pārējiem starptautiskajiem aizdevējiem, Latvijai ir jāveic strukturālās reformas, pretējā gadījumā — naudas nebūs. Tieši tik skopa informācija līdz šim ir bijusi pieejama par finanšu ministra Einara Repšes vizīti SVF rīkotajā pavasara sanāksmēs Vašingtonā.
Tomēr šī informācija ir ļoti pareiza un izsmeļoša. Īsajā variantā varētu teikt tā: katrs kredītņēmējs, saņemot naudu, apņemas pildīt noteiktas saistības, bet, kolīdz tās netieks pildītas spēkā stājas virkne dažādu sankciju. Un Latvija ir tieši tāds kredītņēmējs, kurš saistības nepilda, tāpēc nevajag apvainoties, ka kredītdevēji neizrāda īpašu degsmi attiecībā uz turpmāku naudas aizdošanu — tie mums vairs neuzticas un, taisnību sakot, pareizi dara.
Paanalizējot šo jautājumu plašāk, paveras vēl nepievilcīgāka aina. Jau pērn toreizējais premjers Ivars Godmanis (LPP/LC) runāja par nepieciešamību veikt strukturālās reformas, taču tālāk par algu apcirpšanu un pāris valdības sekretariātu rindu patīrīšanu tā arī netika. Arī pašreizējais premjers Valdis Dombrovskis (JL) visu laiku sola šīs reformas, bet tālāk par čiku diez ko vēl nav ticis. Mēs visu laiku kaut ko spriežam, vērtējam, domājam… Tiesa, teikt, ka valdības nedara neko, arī nevar — ir skaidri pateikts, ka skolotājiem, mediķiem un policistiem būs mazākas algas, regulāri atskan draudi par skolu un slimnīcu likvidēšanu, kā arī pamatīgi noņemta nauda investīcijām.
Tajā pašā laikā visas valdības ārkārtīgi saudzīgi ir izturējušās pret mežonīgi uz-blīdušo valsts aparātu, ko veido neskaitāmi departamenti, nodaļas un valsts aģentūras. Viens no intersantākajiem stāstiem ir saistībā ar Ivara Eglīša (TP) vadīto veselības sektoru… Salīdzinoši nesen Eglītis intervijā Db (26.09.2008), atbildot uz jautājumu, uz kā rēķina viņa vadītajā sektorā tiks samazinātas algas par 10 %, teica: «Uz funkciju optimizācijas, uz birokrātijas samazināšanas rēķina, bet ne matemātiski griežot nost pa dzīviem cilvēkiem.» Tālāk sekoja piebilde, ka jau esot zināmas trīs aģentūras, kuru funkcijas var nodot citām institūcijām. Dzīvē gan sanācis kaut kā pilnīgi pretēji — neviena aģentūra likvidēta nav! Tāpat esam dzirdējuši, ka viena skolnieka izmaksas Latvijā esot otras lielākās pasaulē. Varbūt arī šajā sakarā būtu vērts atzīt, ka nevis skolēni un skolotāji Latvijā dzīvo pārāk «trekni», bet gan tam visam pa virsu ir liels birokrātiskais aparāts. Arī Latvenergo, Latvijas Valsts mežu un Lattelecom padomes izrādījās tik «valstiski svarīgas», ka tās nekādi nevarot likvidēt, kaut gan pat daļa valstsvīru atzīst — to atstāšana ir politiskā kompromisa, nevis praktiskās nepieciešamības rezultāts.
Taču «kronis» visam bija Finanšu ministrijas aizmirstie 300 miljoni latu saruņās ar SVF. Te varētu būt divi iemesli — vai nu runa ir par attiecīgo darbinieku vēlēšanos pašmugulēties, vai arī smagu nepiemērotību ieņemamajam amatam.
Kamēr Latvijas vadoņi paši nesapratīs, ka tā, kā līdz šim dzīvot vairs nevar, mēs tieksimies uz banānu republikas statusu.