Kopš kases aparātu ražotāja CHD plānus iekarot pasauli izgāza Latvijas kā krīzes citadeles tēls, tas nolēmis iefiltrēties aiz frontes līnijas — Singapūrā.
Savulaik izkonkurējuši starptautisko milzi Casio, SIA CHD (jeb Computer Hardware Design) tagad Latvijas kases aparātu tirgū ir karaļi. Daudzi uzņēmuma klienti gan joprojām nezina vai netic, ka CHD ir vietējie. 90.gados, kad uzņēmums sāka darbu, pārliecības «Izvēlies Latvijas preci!» vietā daudziem bija importa pielūgsme, tāpēc CHD zināmu laiku arī īpaši necentās šīs klientu ilūzijas graut, stāsta uzņēmuma prezidents Olafs Bluķis. Patriotisma gan šiem kases aparātu ražotājiem vienmēr bijis gana, tāpēc jo sāpīgāk esot redzēt, ka daudzviet pasaulē par Latviju domā kā par Sūnu ciemu. CHD šai depresīvajai atskārsmei ļauties tomēr negrasās. Latvijas tirgus viņiem kļuvis par mazu, krīzes dēļ tas sarucis vēl mazāks, tāpēc uzņēmums to, ko nopelna šeit, investē, lai izsistos citās valstīs.
Garlaicība? Mugurkauls!
Līdz aizvadītā gada vidum CHD raustīja plecus, kad citi runāja par krīzi un biznesa apstāšanos. Tāda ir kases aparātu un citu tirdzniecības automatizācijas sistēmu tirgus īpatnība — tas ir ilgtermiņa bizness, tāpēc ekonomisko pārmaiņu vilnis līdz tam atveļas ar aptuveni gada nobīdi. Tagad arī CHD nācies savilkt jostu, jo 2009.gada kopējais apgrozījums nokrities līdz 2004.gada līmenim, bet peļņa pietuvojusies nullei. O.Bluķis gan komentē, ka pie pašreizējā krituma arī tas ir labi, un stāsta, ka labajos gados uzņēmuma izaugsme bijusi stabila, bet mērena — no klientu racionālisma un pašu nopietnā darba izrietoša.
Kad 1991.gadā trīs studenti — tagadējais prezidents un divi viņa kolēģi no Rīgas Tehniskās universitātes topošajiem elektronikas inženieriem — pilnīgi tukšā vietā dibināja CHD, viņi bija apņēmušies projektēt un izstrādāt visdažādākās elektronikas ierīces. Vienā no pirmajiem biznesa ārzemju braucieniem iepazinies ar japāņiem, kas ražoja kases aparātus, O.Bluķis šo virzienu sev definēja kā garlaicīgu. Taču, kad drīzumā Latvijas valdība izlēma, ka kases aparāts tirgotājiem turpmāk būs obligāts, ideja par uzņēmuma mugurkaulu nebija tālu jāmeklē. Sākumā CHD izplatīja ārzemju kompāniju kases aparātus, taču tos pielāgot Latvijas tirgum bija sarežģīti, tāpēc drīzumā latvieši ķērās pie ražošanas paši. Nu jau tirgū tiek piedāvāts ap padsmit dažādu modeļu. Dizains un programmnodrošinājums top pie mums, bet aparātu salikšanai tiek izmantots japāņu rūpnīcas ārpakalpojums. «Patlaban izskatām iespēju ražot Ķīnā,» stāsta O.Bluķis.
Lai klientiem tālu nebūtu jāmeklē arī citas iekārtas, kas nepieciešamas tirdzniecībā, CHD izplata citu kompāniju ražotus printerus, skenerus, svarus, svītrkodu lasītājus u.c., bet savu kases aparātu lietotājiem nodrošina arī apmācības un servisu.
Trumpis — elastīgums
«Nekas nav nācis viegli,» O.Bluķis rezumē līdzšinējo CHD attīstību. Abi uzņēmuma dibināšanas kompanjoni savulaik padevās, bet izglāba ASV latvietis Imants Praudiņš, kurš uzticējās, ieguldīja naudu CHD attīstībā un tagad ir uzņēmuma līdzīpašnieks. Lielākos ieguldījumus prasa produktu izstrāde, tāpēc investēto atpelnīt tikai Latvijas tirgū (pat ja tajā izcīnītas absolūta līdera pozīcijas) ir nereāli. Eksportu CHD līdz šim izdevies attīstīt līdz 20—25%, taču, kā atzīst uzņēmuma prezidents — šīs durvis veras grūti. Esošie ārvalstu klienti vairs nav jāpārliecina, taču atrast jaunus patlaban ir problēma.
CHD vārdu un kases aparātus pazīst vismaz desmit Eiropas valstīs — Šveicē, Īrijā, Čehijā. Lielākais tirgus ir Grieķijā, kas gan patlaban ir piebremzējies, jo arī šīs valsts ekonomikai neiet diez cik spīdoši. Attīstās Baltkrievijas virziens, uzņēmums raugās uz Kazahstānu, Armēniju, šogad plānots izvērst iestrādes Vācijā, Ungārijā. CHD ir daži klienti Āfrikā un sava filiāle Lietuvā, kura pretēji situācijai Latvijā stabili un apjomīgi augusi arī pērn.
Lai gan kases aparāts nešķiet īpaši variējama ierīce, O.Bluķis teic, ka pielāgošanās katras valsts tirgotāju vajadzībām paņem daudz resursu un pūļu. «Ir valstis, kas saviem uzņēmējiem uzticas, un tādas, kas neuzticas. Tajās, kur neuzticas, kases aparāti ir instrumenti, ar ko valsts kontrolē nodokļu nomaksu, tāpēc arī prasības, kādiem tiem jābūt, noteiktas ar likumu,» viņš skaidro un piebilst, ka skrupulozu un pat arhaisku klienta valsts likumdošanas prasību dēļ nereti nākas apslāpēt uzņēmuma inženieru radošumu un vēlmi virzīt tehnoloģiju progresu. Tāpat katrā valstī atšķiras tirdzniecības organizēšanas tradīcijas. CHD stiprā puse papildus darbinieku gudrajām galvām gan ir tieši māka elastīgi pielāgoties klientu, jo sevišķi mazo, vajadzībām, uz ko pasaules lielie ražotāji esot inertāki.
«Ielipa» valsts dēļ
Latvijā kļuvuši par vienīgajiem vietējiem kases aparātu ražotājiem un cienīgiem konkurentiem citiem pieklājīgiem tirgus dalībniekiem, ārzemēs CHD mēdz saskarties ar grūti pārlaužamiem potenciālo klientu pieņēmumiem. Priekšstats par to, ka labs elektronikas produkts var nākt no Āzijas, bet ne no Baltijas, vēl nebūtu nekas. Daudz sāpīgāks ir krīzes negatīvais nospiedums uz Latvijas tēla. «Starptautiskajās izstādēs daudzi nāk klāt, interesējas, slavē, bet, tiklīdz uzzina, ka esam Latvijas uzņēmums, apgriežas un aiziet neatvadījušies,» O.Bluķis neslēpj sarūgtinājumu.
Šis valsts tēla faktors izgāzis CHD ieceri pasaulē atstutēties ne vien uz saviem kases aparātiem, bet uz vēl kāda produkta. «Tas ir upuris,» O.Bluķis norāda uz portatīvo datu termināli — pultveida datoru ar iebūvētu svītrkodu lasītāju, kādus izmanto veikalos un noliktavās. Pirms pāris gadiem CHD saprata, ka šādiem citu firmu ražojumiem var likt pretī savējo. Biznesa plāns balstījās uz ārzemju tirgiem, bet, jau izstādēs sastopoties ar necaursitamo attieksmi «no Latvijas nepirksim!», CHD saprata — «ielipuši»…
«Par laimi, investīcijas nesadega, produktu ekskluzīvi pārdevām vienai ASV kompānijai, kas to tagad ražo ar savu vārdu. Tas nozīmē, ka produkts tiešām bija labs,» skumji smaida O.Bluķis. Šī pieredze bijusi laba mācība — pasaule tik viegli vaļā neveras. Bet to, cik liels ir valsts tēla faktors un kas ir lietas, kas tomēr jāmaina pašiem savā pieejā, CHD nolēmis pārbaudīt ar citu stratēģiju — uzņēmumam tapusi filiāle Singapūrā, no kuras plānots virzīt vairākas jaunas idejas. Tiesa, pret jaunu produktu palaišanu tagad esot lielāka piesardzība, teic O.Bluķis.