Lai arī procesu automatizācija un robotizācija, īpaši augošajā darba spēka trūkumā, ir viens no visaktuālākajiem problēmjautājumiem, reti kurš uzņēmums steidz ieviest augsti attīstītus risinājumus procesu automatizēšanai, secināts KPMG Latvijā veiktajā uzņēmumu aptaujā.
Proti, tikai 8 % aptaujāto uzņēmumu pēdējā gada laikā ir ieviesuši vai uzsākuši ieviešanas procesu tādiem risinājumiem kā mašīnmācīšanās, mākslīgais intelekts, robotika, virtuālie asistenti vai čatboti. Pozitīvāka situācija vērojama vienkāršāku risinājumu ieviešanā uzņēmumos, proti, 54 % aptaujāto norādījuši, ka uzņēmumā ievieš datu glabātuves, datorizētas atskaišu sistēmas vai tamlīdzīgus rīkus.
Lai efektīvāk strādātu ar datiem un optimizētu ikdienas darba procesus, visbiežāk uzņēmumi Latvijā izmanto dažādus, jau laika gaitā iepazītus un saprotamus IT risinājumus - gan automatizētas funkcijas grāmatvedības sistēmās, kas paātrina un atvieglo finanšu transakcijas (35%), gan tiek izmantoti datu vizualizēšanas rīki, lai pārskatāmā veidā apkopotu lielu datu apjomu un atspoguļotu datu analīzes rezultātu (26% aptaujāto). Noteikti jāmin arī dažādas klientu attiecību pārvaldības sistēmas, kas plaši tiek pielietotas uzņēmumu ikdienas darbā, uz ko norāda 24% aptaujas dalībnieku.
«Salīdzinoši augstās sākotnējās izmaksas un pārliecības trūkums par ieguldījumu atmaksāšanos, ir galvenie iemesli, kas uzņēmumus attur no investēšanas procesu automatizēšanā un robotizācijā. Vienlaikus šodien reti kurš noliedz, ka no procesu automatizēšanas, robotu ieviešanas uzņēmuma darbu veikšanā tuvākajā nākotnē nebūs iespējams izvairīties,» norāda KPMG Baltics partnere Evija Miezīte.
KPMG veiktā aptauja liecina, ka puse aptaujāto vadības līmenī uzņēmumā lielākoties neuzticas datu apkopošanas un sagatavošanas procesiem, bet 20% norāda, ka neuzticas tieši datu analīzes un modelēšanas soļiem. Turpretim lielāka uzticēšanās ir vienkāršākajiem soļiem datu analītikā – piemēram, datu ievākšanas procesam, jo tikai 7% respondentu norāda, ka neuzticas datu ievākšanas procesam savā uzņēmumā.
«Latvijas uzņēmumi pagaidām ir samērā kūtri inovatīvu risinājumu ieviešanā uzņēmumos un attiecīgi šobrīd nav gatavi atvēlēt tam ievērojamas finanšu investīcijas, visbiežāk gada griezumā budžetā paredzot šādam mērķim līdz 10 000 EUR (17% aptaujāto) vai šādu pozīciju budžeta plānošanā neietverot it nemaz (36%). Vienlaikus aptaujā uzņēmēji atzīst, ka lēmumu pieņemšanas procesā visbiežāk balstās uz tieši analītikas sniegtajiem datiem un rezultātiem, uz ko norāda 69% aptaujāto, un tikai 11% no visiem aptaujas dalībniekiem atzīst, ka lēmumu pieņemšanas procesos uz datu analītiku paļaujas reti vai nekad,» analizē Miezīte.
Aptauja veikta interneta vidē 2018.gada aprīlī un tajā piedalījās vidēji lieli un lieli uzņēmumi.