Neraugoties uz Finanšu un Labklājības ministrijas iebildumiem, vairāku pasākumu ieviešana būs jāvērtē kontekstā ar 2009. g. valsts budžetu.
Negrib mazināt UIN bāzi
Vislielākos iebildumus pret vairāku pasākumu iekļaušanu Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas plānā pauda Finanšu ministrijas (FM) speciālisti - valsts sekretāra vietnieks Dāvids Tauriņš un Nodokļu politikas departamenta direktore Daina Robežniece. Viņi iebilda pret to, ka FM tiek uzdots līdz šī gada 30. jūnijam sagatavot priekšlikumus par reinvestētās peļņas neaplikšanu ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN), kā arī UIN atlaižu paredzēšanu par investīcijām inovācijās. Tāpat FM ir iebildumi pret ierosinājumiem neaplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli komersantu izdevumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaistīšanu un uzņēmēju priekšlikumiem attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa (PVN) pārmaksas atmaksas uzlabošanu. «Četri no plāna pasākumiem attiecas uz ar UIN apliekamās bāzes samazināšanu. Pie 15 % UIN likmes efektīvā nodokļa bāze jau pašlaik ir 10 %, bet jauni atvieglojumi ir iespējami tikai tad, ja atsakās no esošajiem,» tā D. Robežniece, piebilstot, ka, ieviešot jaunus UIN atvieglojumus, Latvija varētu «nonākt zemu nodokļu valsts statusā». Tāpat, viņasprāt, akceptējami nav arī plānā iekļautie pasākumi, kas attiecas uz pievienotās vērtības nodokļa atmaksas nosacījumu izmaiņām, jo, tos ieviešot, Valsts ieņēmumu dienestam tikšot liegta iespēja pārbaudīt PVN atmaksu pieprasījumu pamatotību.
Jāanalizē iespējas
FM valsts sekretāra vietnieks D. Tauriņš kā vienu no iebildumiem pret nodokļu politiku skarošu jautājumu iekļaušanu Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas plānā 2008. gadam, uzsvēra, ka nav skaidra šo priekšlikumu ieviešanas fiskālā ietekme. Premjeram Ivaram Godmanim (Latvijas Pirmā partija/Latvijas ceļš) gan FM argumenti nešķita pārliecinoši. «Lai Ekonomikas ministrija cīnās ar nodokļiem, tas par sliktu nenāks. Jautājums ir - cik Finanšu ministrija piekāpsies,» uzsvēra valdības vadītājs. Viņš uzsvēra, ka līdz plānā paredzētajam datumam - šī gada jūnija beigām FM, pamatojoties uz vairāku reālu uzņēmumu piemēru, ir jāsagatavo izsmeļoša analīze par iespējām neaplikt ar UIN reinvestēto peļņu.
Diskusijas būs
Tāpat I. Godmanis noraidīja Labklājības ministrijas aicinājumu svītrot no plāna punktus, kas paredz atteikties no darba devēja apmaksātām darbinieku slimības lapas dienām, norādot, ka par šo jautājumu tiks diskutēts atsevišķā valdības sēdē, taču pasākums no plāna svītrots netiks. «Visu atlikt tikai tāpēc, ka būs budžets, nedrīkst,» tā premjers. Līdzīgās domās ir arī Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Elīna Egle, kura uzsver, ka jautājumus par PVN atmaksas sistēmas uzlabošanu un uzņēmuma ienākuma nodokļa atlaidēm varētu vērtēt jau esošās darba grupas, taču uzņēmēju ierosinājumi noteikti būtu jāiekļauj 2009. gada budžeta prognozēs.
Uzņēmēji slavē I. Godmaņa nostāju
Premjera stingrā nostāja ļauj valdībā uzsākt diskusijas par biznesa konkurētspējas paaugstināšanas risinājumiem, uzskata uzņēmēji.
«Man patika premjera Ivara Godmaņa nostāja, neļaujot Finanšu un Labklājības ministrijām torpedēt uzņēmēju konkurētspējas uzlabošanas pasākumu plānā iekļautos darbus un to izpildes grafiku,» uzsver Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš. Viņš uzsver, ka tagad ir jāgatavojas nākamajām cīņām, jo paredzēts, ka jau līdz šā gada jūnija nogalei ir jāsagatavo priekšlikumi un aprēķini par reinvestētās peļņas neaplikšanu ar uzņēmumu ienākuma nodokli. Līdzīga situācija ir arī ar darba devēju apmaksātā darbinieku slimības dienu skaita saīsināšanu. «Ja jau Igaunijā to var, tad kāpēc lai nevarētu arī Latvijā?» jautā V. Rantiņš. Viņš ar cerībām raugās arī uz biznesam sasāpējušo PVN pārmaksu atmaksu sistēmas uzlabošanu, par ko jau tiek runāts gadiem ilgi, taču reālu darbu nav, kaut arī premjers par šo jautājumu izteicās visai piesardzīgi, lai neteiktu skeptiski. «Nav normāli, ja ik gadu kādam nozares uzņēmumam netiek savlaicīgi atmaksāts PVN, kā rezultātā ražotājs spiests pat līdz 50 % samazināt ne tikai strādājošo skaitu, bet arī ražošanas un eksporta apjomus un iemaksāto nodokļu masu, bet pēc 1-1.5 gadiem šis aizkavētais PVN tiek atmaksāts, it kā nekas nebūtu bijis,» skaidro V. Rantiņš. Viņš atzīst, ka par vairumu no šiem uzņēmējdarbības vides uzlabošanas priekšlikumiem tiek runāts jau gadiem, bet līdz šim vezums uz priekšu nebija būtiski pakustējies. Vairāki uzņēmēji atzīst, ka vislielākās diskusijas vēl ir tikai priekšā un galu galā politiķiem būs jāizdara izvēle, bet uzņēmējiem jāgatavojas pierādīt šo soļu atdeve tiešā un netiešā veidā, gan pašam biznesam, gan valstij. «Saprotu, ka biznesa konkurētspējas intereses ir pretrunā ar budžetu, jo it īpaši īstermiņā rada nodokļu ieņēmumu sarukumu, bet perspektīvā to atdod ar uzviju, ko pierāda arī kaimiņvalstu pieredze,» uzsver SIA Accenta valdes priekšsēdētājs Aldis Melnis. «Latvija ir ES dalībvalsts, un tāpēc mums būtu jāpārņem citu ES valstu pieredze darbaspēka piesaistē (nokļūšanai līdz darbam), šos izdevumus neapliekot ar uzņēmumu ienākuma nodokli, kā tas ir, piemēram,Beļģijā,» uzsver Mazo un vidējo komersantu un amatniecības konsultatīvās padomes priekšsēdētāja Silvija Greste.