Vitol vēlas Ventspils nafta termināli izveidot par pasaules mēroga naftas produktu tirdzniecības termināli.
Vitol Group prezidents un izpilddirektors Jens R. Teilors (Ian R. Taylor) ekskluzīvā intervijā Db norāda, ka Vitol iecerējis Ventspils naftas termināli (VNT) izveidot par Ziemeļeiropā svarīgāko pasaules līmeņa termināli. Konkrēti investīciju plāni netiek atklāti, jo gan VN, gan Vitol pie tiem vēl strādā. Tikmēr VNT dalībnieku sapulce ievēlējusi jaunu uzņēmuma valdi, kurā turpmākos trīs gadus strādās divi VN un divi Vitol pārstāvji.
Kā jūs uzskatāt, vai VN akciju iegāde bija risks?
Katram biznesam ir savs riska elements. Bet VN ir ļoti labs terminālis - tam ir lieliska infrastruktūra. Tāpēc mēs uzskatām, ka VN akciju iegāde un VNT iegūšana bija un ir loģisks solis Vitol globālā tīkla attīstībai - tā, lai mēs naftas produktus varam pārkraut abos virzienos. Jau šobrīd varam būt apmierināti ar termināļa rezultātiem, jo janvārī un februārī izdevies būtiski palielināt pārkrauto kravu apjomus, kopš esam ieguvuši VNT akcijas. Mūsu plāns ir turpināt investēt terminālī un padarīt to par pasaules klases termināli. Kā jau teicu - pirmie rezultāti saistībā ar Ventspils naftas biznesu ir ļoti pozitīvi.
Kādas iespējas ir atjaunot naftas transportēšanu caur Ventspili pa cauruļvadu? Tas tika minēts kā viens no lielākajiem iespējamiem ieguvumiem, VN koncernam piesaistot Vitol.
Domāju, ka mums uz šo biznesu ir jāskatās reālistiski. Lielākā daļa naftas nāk no Krievijas, bet Krievija ir uzbūvējusi vairākus lielus naftas pārkraušanas termināļus - pirmkārt jau Primorsku. Un caur šiem termināļiem tiek virzīta lielākā daļa naftas. Ir taču arī citi biznesi, kuriem mēs varam pievērsties. Lai būtu skaidrs - mums obligāti nemaz nav vajadzīgs naftas cauruļvadu bizness, lai terminālis strādātu labi, produktīvi, ar peļņu. Mūsu bizness pamatā būs aizvest naftas produktus uz termināli, apmaisīt tos (blanding) un tad vest galaproduktu uz citiem pasaules reģioniem. Tāpēc mēs VNT gadījumā nekoncentrējamies tikai uz produktiem, kas nāk no Baltkrievijas un Krievijas. Mēs VNT izmantosim kā t.s. starptautisko tirdzniecības termināli. Ja būs iespēja vairāk pārkraut naftu, mēs to, protams, izmantosim, bet, ja nē, tad koncentrēsimies uz mūsu naftas produktu biznesu, kas ilgtermiņā, manuprāt, ir labāks un ienesīgāks bizness. Es nemaz neuztraucos par to, ka naftas cauruļvada bizness Ventspils virzienā nestrādā.
Varbūt vajag ieinteresēt Krievijas naftas kompānijas?
Krievijas kompānijas pašas izlems, kurā virzienā tās vēlas strādāt. Naftas transportēšanā pa cauruļvadu Ventspilij būs grūti konkurēt. Kaut vai tāpēc, ka ģeogrāfiski Primorska ir izdevīgākā vietā attiecībā uz naftas ieguves vietām.
Domāju, ka cilvēkiem Latvijā nevajag par to tik ļoti uztraukties. Terminālis šeit jau ir pilns un ja naftas vadu tagad pēkšņi atvērtu, tad VNT būtu ļoti grūti apstrādāt tādus papildu apjomus.
Cik liela ir Vitol ietekme Krievijā?
Mums ir bizness Krievijā jau daudzus gadus, un visas lielākās Krievijas naftas kompānijas ir mūsu partneri. Savulaik tur bija tikai viena naftas kompānija - tagad tur ir daudzas ļoti lielas naftas kompānijas, un mums ir labas attiecības. Pamatā no šīm firmām iepērkam produktus un nogādājam tos pasaules tirgiem.
Kad iekšējā tirgus pieprasījums Krievijā pieaugs, tad, iespējams, samazināsies eksporta apjomi. Mums ir jābūt reālistiskiem jautājumā par konkurenci - sevišķi attiecībā uz Primorsku. Tāpēc VNT ir jābūt konkurētspējīgiem, lai klienti gribētu izmantot Ventspili. Ja skatāmies uz Ventspili pēc izmaksām, tad tā ir ļoti pievilcīgs virziens.
Kāda ir Vitol interese attiecībā uz Latvijas kuģniecību (LK), ņemot vērā, ka tankkuģi ir daļa no transporta ķēdes?
Tā ir ļoti laba kompānija. Mēs izmantojam dažus viņu kuģus. Protams, līdz ar VN iegādi mums ir netieša interese par LK attīstību, un kompānija noteikti turpinās attīstīties. Tomēr mūsu galvenā interese ir terminālis. Katrā ziņā mums nav nekādu nodomu iegādāties LK akcijas.
Kādu jūs redzat VNT pēc 10 gadiem?
Mēs ceram, ka Vitol arvien būs šeit, jo mūsu skatījumā VNT noteikti ir ilgtermiņa bizness. Termināļi uz to laiku būs ļoti attīstīta infrastruktūra degvielas pārkraušanai. Tas ir milzīgs augošs tirgus segments. Caur termināli plūdīs augstas kvalitātes degviela un dīzeļdegviela, kas tiks transportēta uz Eiropu, Ameriku u.c. pasaules reģioniem. Es ceru, ka VNT būs galvenais terminālis visā Ziemeļeiropā - tāds ir mūsu mērķis. Cerams, ka tas būs zināms visā pasaulē kā pasaules klases terminālis.
Vai Vitol varētu iegādāties vēl dažus procentus VNT, lai iegūtu tiešu vairākuma kontroli terminālī?
Mēs esam ļoti apmierināti ar pašreizējiem 49% VNT. Vitol ir pilnībā apmierināts ar pašreizējiem nosacījumiem. ·obrīd nevēlamies palielināt savas daļas VNT. Vēlamies tikai koncentrēties uz termināļa attīstību. Tā teikt - mums ir akcijas, esam par visu vienojušies, bet tagad laiks strādāt. Tāpēc te, Ventspilī, jau ir ieradušies daudzi cilvēki no Vitol, savukārt dažus cilvēkus no VNT mēs sūtīsim uz citiem Vitol termināļiem. Mēs vēlamies uzlabot sistēmu. Mēs neesam kāda no tām kompānijām, kas nopērk akcijas un tad tās pārdod - Vitol interesē ilgtermiņa bizness.
Bet kā ar visu VN koncernu? Jums pieder tikai 34%. Vai šajā gadījumā nav interese palielināt Vitol daļu?
VN ir ieguldījumi arī citās nozarēs. Arī akciju cena, kopš mēs iegādājāmies 34% VN, gājusi uz augšu. Mums interesē tikai terminālis, bet VN pieder arī LK, nekustamie īpašumi u.c. ieguldījumi, kuros Vitol nav eksperti. Mēs akcijas iegādājāmies tāpēc, ka vēlējāmies iegūt termināli.
Cik ilgi jau, pirms tika izsludināta VN valstij piederošo akciju izsole, Vitol bija "noskatījis" VN koncernu?
Mēs sadarbojamies ar Ventspili jau daudzus, daudzus gadus. Mums jau iepriekš bija labi zināms Ventspils termināls. Protams, ka vislielākā interese par VN radās tieši tad, kad tika izsludināta izsole. Tā ir daļa no Vitol globālās filozofijas un stratēģijas - iegādāties arvien vairāk termināļus visā pasaulē. Un VN un VNT ļoti labi iederējās šajā stratēģijā. Pēdējos gados termināļu iegādē mēs esam iztērējuši daudzus simtus miljonu USD.
Globāli pieprasījums pēc naftas produktiem aug, un šim biznesam ir milzu potenciāls. Sevišķi gaišajiem naftas produktiem. Tas nozīmē, ka mums vajadzēs termināļus, lai varētu nodrošināt transportēšanas un maisīšanas iespējas. Lielās naftas ieguves kompānijas patiesībā nemaz nav ieinteresētas termināļu iegādē - tās ir ieinteresētas naftas ieguves biznesā, kur ir iespējas gūt daudz lielāku peļņu.
Termināļu bizness nav ļoti seksīgs bizness, ja varu tā teikt. Tas ir bizness ar zemu peļņas procentu, bet tieši mums tas ir svarīgs un interesants bizness. Vitol ir tajā ieinteresēti, jo esam daļa no globālas apgādes un tirgošanas shēmas.
Runājot par termināli - vai ir plāni palielinat tā kapacitāti?
Protams, vēlamies palielināt termināļa jaudu. Un ne tikai uz kapacitātes rēķina, bet arī uzlabojot termināļa sistēmu, padarot to elastīgāku. VNT jau ir apskatījuši mūsu cilvēki, kas pētīja un meklēja termināļa paplašināšanas iespējas.
Kāda ir jūsu reakcija saistībā ar Ventspils mēra Aivara Lemberga aizturēšanu? Ko tas varētu nozīmēt jūsu biznesam?
Es ceru, ka biznesam tas nekaitēs. Mēs jau neesam nekādā veidā iesaistīti šajos procesos. Neko daudz par to visu nezinu, bet esmu par to vienkārši dzirdējis. Mums katrā ziņā tā šobrīd nav problēma. Latvija ir daļa no Eiropas Savienības (ES), un tiesisku principu un likuma ievērošana ir pamatu pamats. Es kā ārvalstu investors vēlos, lai Latvijā būtu tiesiska un laba vide, kurā strādāt. Es tiešām nezinu neko sīkāk par to visu, bet mēs ceram, ka likums tiks ievērots.
Vai jums arī kas zināms par t.s. tranzītkaru Latvijā?
Neko daudz par to nezinu. Vienīgais, par ko man ir jāuztraucas, lai biznesa attiecību kārtošana notiktu civilizēti.