Šobrīd vairs netiek strādāts pie uzņēmuma pārdošanas, jo Ventbunkers esot zaudējis lielu daļu vērtības.
Tā intervijā Db norāda Ventspils tranzītbiznesa kompānijas Ventbunkers viens no īpašniekiem Olafs Berķis. Tāpat O. Berķis norāda, ka tiek apsvērta iespēja piedzīt zaudējumus no Ventspils naftas, jo šīs kompānijas darbības rezultātā esot nodarīti zaudējumi Ventbunkeram. (1)
Cik tuvu jūs stāvat Ventbunkera lietām? Cik jums tas arvien ir interesanti?
Esmu Ventbunkera akcionārs. No dibināšanas brīža gandrīz 10 gadus biju šīs kompānijas prezidents. Pēc būtības, kompānijas izaugsme no tās metāllūžņu kaudzes, kāda tā bija dibināšanas brīdī 1994. gadā, līdz modernam terminālim un Latvijas lielākajam holdingam, kurā ietilpa tādi uzņēmumi kā Ventspils nafta, Preses Nams, virkne mediju un preses izdevumu, Latvijas Kuģniecība, nekustamie īpašumi Rīgā un Jūrmalā un daudz kas cits 2002.gadā, notika manā laikā. Protams, tas nav tikai mans nopelns, tas bija komandas darbs. Šī kompānija man tiešām ir tuva, un tas , kas ir noticis pēdējo gadu laikā, man sāp. Ne jau finansiālo zaudējumu dēļ. Diemžēl pēc manas aiziešanas no Ventbunkera prezidenta amata un Igora Skoka aiziešanas no Ventspils naftas prezidenta amata holdingā bija iestājusies regresija.
Kāds ir jūsu skatījums uz pēdējā laika notikumiem — Ventbunkers zaudējis naftas produktu cauruļvada kravas, daļu uzņēmumam pastarpināti piederošo Ventspils naftas (VN) akciju?
Šajā gadījumā gribētos runāt ne tik daudz par biznesa lietām, bet vairāk par biznesa ētiku un kultūru. Varam, piemēram, salīdzināt divus holdingus - Ventspils naftu un Ventbunkeru. Ventspils naftai caur LatRosTrans pieder cauruļvads - monopols Latvijas teritorijā. Ventbunkeram pieder attīrīšanas iekārtas Ventspils ostā, kas arī ir monopols un bez kurām VNT nevar veikt saimniecisko darbību. VNT izmanto Ventbunkeram piederošas iekārtas, un Ventbunkers tam neliek nekādus šķēršļus. VN savukārt izmantoja un arvien izmanto to, ka viņiem ir monopols cauruļvada biznesā, un atsakās saskaņot 200 metrus cauruļvada izbūvi, lai Ventbunkers varētu savienot divus tam piederošus cauruļvadus VNT teritorijā. Ja tas tiks izdarīts, Ventbunkers atkal varēs saņemt dīzeļdegvielu pa cauruļvadu. VNT tādā veidā lika un liek šķēršļus Ventbunkera biznesam. Tai pašā laikā Ventbunkers neierobežoja VN pieeju attīrīšanas iekārtām. Ventbunkers varēja rīkoties tieši tāpat, lai radītu problēmas konkurentam, bet Ventbunkers to nedarīja. Cik zinu, ir iesniegtas prasības tiesā par VN rīcību. Tās skatīšana nozīmēta uz šī gada rudeni. Gaidīsim.
Tātad cauruļvada bizness Ventbunkeram ir zudis?
Nē, domāju, ka Ventbunkers cauruļvadu nav norakstījis. Tomēr jāsaprot, ka vairs nekad nebūs tā, ka cauruļvada kravas apkalpos tikai Ventbunkers. Domāju, ka ir jāpanāk kompromiss, un brīva pieeja cauruļvadam jānodrošina abiem termināļiem - gan VNT, gan Ventbunkeram. Cita lieta, ka Ventbunkers šobrīd jau zaudējis pietiekami lielas naudas summas tādēļ, ka uzņēmums nevar pieņemt kravas, kas piegādātas pa cauruļvadu, un varētu tikt aktualizēts jautājums par zaudējumu atlīdzību no VN, jo VN radīja mākslīgus šķēršļus pieejai cauruļvadam.
Kādus mākslīgus šķēršļus?
Šis cauruļvads tika izbūvēts manā laikā, tāpēc ļoti precīzi zinu situāciju. LatRosTrans cauruļvads pienāk pie VN teritorijas austrumu pusē. Ventbunkers savulaik izbūvēja cauruļvadu, apejot VN teritoriju, ar mērķi savienot Ventbunkeram piederošo 24. cauruļvadu , kas atrodas VN teritorijā, ar LatRosTrans maģistrālo cauruļvadu. Atlika izbūvēt aptuveni 200 m cauruļvada, lai savienotu maģistrālo cauruļvadu ar Ventbunkera infrastruktūru. Tad, kad attiecības starp abiem termināļiem bija lietišķas un konstruktīvas, VN piedāvāja risinājumu, ka Ventbunkers nebūvē šo 200 m cauruļvadu, bet par atlīdzību izmanto VN infrastruktūru un tehnoloģijas. Tā arī tika izdarīts. 2006. gada pēdējās dienās VNT informēja, ka neļaus turpmāk izmantot VNT infrastruktūru. Ventbunkers nekavējoties lūdza atļauju un saskaņojumu 200 m cauruļvada izbūvei, lai savienotu divus, Ventbunkeram piederošus cauruļvadus, tomēr šis saskaņojums nav iedots vēl arvien, argumentējot ar to, ka iespējams, šī teritorija būšot nepieciešama VNT attīstībai.
Ir izskanējusi informācija, ka cauruļvada kravu apstrāde gadā dod vismaz 10 miljonus ASV dolāru peļņu. Vai tāda varētu būt prasītā kompensācija no VN?
Tas ir ļoti efektīvs un salīdzinoši ienesīgs bizness ar zemu pašizmaksu. Šī peļņa tiešām varētu būt tāda, kā jūs minējāt.
Vai tādu arī varētu prasīt kompensāciju?
Tā nav man kompetence.
Kā Ventbunkeram jūsuprāt būtu jāstrādā, ņemot vērā, ka vismaz šobrīd cauruļvada bizness jums ir nogriezts. Rentabilitāte taču ir kritusies, rezultāti ir citi...
Rezultāti, protams, ir citi, bet šai ziņā Ventbunkera vadība ir labi nostrādājusi šajā sarežģītajā situācijā. Esmu apkopojis publiski pieejamus skaitļus, kur var uzskatāmi redzēt, kāda ir faktiskā situācija. Pa cauruļvadu gadā pienāk aptuveni 6.5 miljoni tonnu dīzeļdegvielas. Bez cauruļvada Ventbunkers iepriekš pārkrāvis aptuveni 2 miljonus tonnu gadā, bet pagājušajā gadā jau 3.5 miljonus. Tikmēr VN ziņo par rekordrezultātiem. Tas , protams, ir skaisti un novēlu VNT kravu apjomu dubultot un pat desmitkāršot. Bet tomēr, ja noņemam nost no VNT pārkrautajiem 2007. gadā 13.4 miljoniem 6.4 miljonus tonnu dīzeļdegvielas, kas pienāca pa cauruļvadu un kuru pirms tam pārkrāva Ventbunkers, tad paliek 7 miljoni tonnu kravu, kas ir par miljonu tonnu mazāk, nekā VNT pārkrāva 2005. gadā pirms Vitol parādīšanās. (2) Kā saka, ir meli un ir statistika. Es tiešam vēlu, lai VNT kravu apgrozījums pieaug, tomēr tie panākumi, par kuriem ziņo saistībā ar Vitol ienākšanu, nepārliecina ne mani, ne cilvēkus, kas no tā kaut ko saprot.
Konkurenti bieži izsakās, ka Ventbunkeru nevada uzņēmēji, bet juristi. Ka jūs skatāties uz Ventbunkera īpašnieku mezgliem un situāciju?
Protams, manā skatījumā uzņēmums jāvada nevis juristiem, bet nozares speciālistiem - tiem, kas nodarbojas ar biznesu un ir attiecīga pieredze. Ventbunkera padomē un valdē tādi ir, bet diemžēl ne vienmēr viņu viedoklis tiek uzklausīts un gūst atbalstu. Attiecības starp akcionāriem Ventbunkerā tiešam ir sarežģītas, tāpēc Ventbunkera padome ir pārstāvēta ar kuplu skaitu juristu, kas mēģina šīs attiecības kaut kādā veidā noregulēt un rast konstruktīvu risinājumu. Nav jau tā, ka juristiem nav pieredzes,tomēr tas nav normāli, ja uzņēmuma padomes sēdēs advokāti vingrinās daiļrunībā un likuma normu interpretācijās, aizmirstot par galveno - biznesu. Man šķiet, ka padome, kurā nenoliedzami ir arī augstas klases advokāti, cenšas iejaukties saimnieciskās lietās, par kurām viņu izpratne ir ļoti virspusēja un kuras daudz sekmīgāk un operatīvāk atrisinātu valde bez padomes iejaukšanās.
Kādu jūs pats redzat Ventbunkera nākotni?
Domāju, ka būtu nepieciešams veikt uzņēmuma restrukturizāciju, kā tas bija iecerēts 2001. gadā. Terminālim jāpabeidz iesāktā investīciju programma. Baumas, kuras tiek izplatītas par Ventbunkera finansiālajām problēmām, ir pilnīgi nepamatotas. Pēdējo gadu laikā Ventbunkers ir atmaksājis 60 miljonus $ kredītus, tajā skaitā šā gada janvārī 15 miljonus, apmēram tik pat daudz tiks investēts šā gada laikā rezervuāru, cauruļvadu un tehnoloģisko iekārtu būvniecībā.
Jūs ar Vitol esat runājis par visiem šiem jautājumiem?
Vitol cilvēkus es pazīstu jau gadus desmit. Daļa no viņiem šobrīd ir pārstāvēti arī VNT padomē. Bijušas pāris tikšanās arī par VN jautājumiem. Man šķiet, ka Vitol arī nav laimīgi par situāciju, kāda ir izveidojusies Ventspilī, un viņi nespēj kontrolēt situāciju. Iespējams, maldos.
Savulaik izskanēja informācija, ka viens no galvenajiem Ventbunkera konfliktu iemesli ir atšķirīgais īpašnieku redzējums par uzņēmuma nākotni: vieni esot uzskatījuši, ka uzņēmums ir jāpārdod, bet otra daļa īpašnieku neesot gribējusi uzņēmumu pārdot...
Viennozīmīgi tas nebija konflikta iemesls. Runājot par pārdošanu, bieži vien par šo pirkšanu/pārdošanu tiek sacelta pārāk liela un nepamatota jezga. Salīdzināšu divas situācijas: kad Ventbunkera īpašnieki, privātpersonas, bija gatavi pārdot daļu no akcijām investoram, kurš būtu nodrošinājis kravu plūsmu terminālī - sekoja sašutuma pilni raksti par to, ka tiek izpārdotas nacionālās bagātības. Vienlaikus, kad Latvijas valsts pārdeva Ventspils naftas akcijas un Ventspils nafta pārdeva 49% VNT akcijas ar apšaubāmiem nosacījumiem Kiprā reģistrētam uzņēmumam, tur viss ir kārtībā un varam lasīt slavas dziesmas gan pircējam, gan pārdevējam.
Savulaik runāja par Ventbunkera pārdošanu austriešiem. Vai tas vēl ir aktuāli?
Domāju, ka nav. Šobrīd netiek strādāts pie akciju pircēja meklēšanas, jo patiesībā nav arī pats labākais laiks akciju pārdošanai. Ventbunkera vērtība tagad ir kritusies, jo uzņēmumam tika liegta pieeja dīzeļdegvielai, kas pienāk pa cauruļvadu, un pēc būtības pārdoti Latvijas naftas tranzītam piederošās stratēģiski svarīgās Ventspils naftas akcijas. Šīs akcijas aizplūda tālēs nezināmās, un to pārdošana noteikti nebija LNT un attiecīgi arī Ventbunkera interesēs.
Vai Jūs pats esat rēķinājis, cik lieli ir zaudējumi notikušā dēļ?
Domāju, ka summa varētu būt pieklājīga, bet rēķinājis neesmu. Šāds aprēķins, kuru veikuši neatkarīgi vērtētāji, ir Ventbunkera rīcībā. Tomēr tur vēl darbojas advokāti un šo naudu es vēl norakstījis neesmu. Agri vai vēlu šī lieta nonāks līdz tiesai un tad jau redzēs. Tiek strādāts pie tā, lai šīs akcijas atgūtu.
(1) - Kopš pērnā gada sākuma Ventspils nafta ir pārņēmusi dīzeļdegvielas kravu pārkraušanas biznesu, kas piegādātas pa cauruļvadu, ar ko iepriekš nodarbojās Ventbunkers.
(2) - Vitol Group 2006. gada beigās izsolē nopirka valstij piederošās Ventspils naftas akcijas