Trīs uzņēmēji, izmantojot 85 firmas, grib tikt pie divām trešdaļām jeb 6 miljoniem no visiem Latvijas mazajiem uzņēmumiem domātajiem 9 miljoniem latu.
Kāro 2/3 no pieejamā
Kopumā no trim adresēm pierobežas pagastos (Briģu un Baltinavas pagastos) ar zemu attīstības indeksu, kas nozīmē, ka projektiem ir gan augstāka atbalsta intensitāte, gan papildpunkti ranžējot projektus, saņemti 85 projekti katrs par maksimālo atbalsta summu 70 tūkst. Ls. Kā stāsta A. Ozols, arī darbības jomas visiem iesniegtajiem 85 projektiem ir tikai trīs - reklāmas pakalpojumi, reklāmas aģentūras darbība vai elektroenerģijas ražošana, kas rada bažas, ka projekti varētu būt klonēti, mainot saņēmēja nosaukumu.
85 projektu prasītais finansējums esot apmēram 6 milj. Ls, bet uzsaukumā pieejami tikai 9 milj. Ls. "Ja šie projekti saņem atbalstu, tad trīs saņēmēji tiek pie 2/3 paredzētā finansējuma," norāda A. Ozols, pieļaujot, ka no šiem projektiem reģions reālu atbalstu nesaņems.
Sola godīgi strādāt
Šo projektu iesniedzēji varētu būt uzņēmēju grupa - Nils Trapāns, Kristaps Močāns un Aivars Libeks - kas jau paspējusi izcelties, gan īsā laikā reģistrējot 70 kompānijas kādā Kaļķu ielas dzīvoklī Rīgā (N. Trapāns un K. Močāns) un 30 uzņēmumus Priedkalnē, Ainavas 26a (A. Libeks), gan pārreģistrējot 41 uzņēmumu Briģu pagasta Noliktavā (A. Libeks) (Db 25.02. un 13.02.), Db neoficiāli atklāja notikušajā iesaistītas personas.
K. Močāns Db apliecināja, ka virkne viņa uzņēmumu pieteikusies pēc atbalsta attiecīgajā programmā. Uz jautājumu, vai tiešām plānota reāla uzņēmējdarbība attiecīgajā vietā, viņš atbildēja apstiprinoši, norādot, ka bizness tiks attīstīts. "Apskatīsimies, kāda būs atbilde no eirofondiem," teica K. Močāns. Versiju par kādām iespējamām pretlikumīgām mahinācijām uzņēmējs noteikti noraidīja. "Varu apsolīt, ka mahinācijas nesekos," apgalvoja K. Močāns. Tiesa, uz jautājumu par to, kādēļ biznesa plāniem nepieciešams tik daudz uzņēmumu, viņš vilcinājās atbildēt, pēc brīža tomēr skaidrojot to ar iespējām darboties ar lielāku vērienu. Jaundibinātajiem uzņēmumiem, pēc viņa vārdiem, ir padomā konkrēti biznesa plāni, par kuriem gan pagaidām K. Močāns atteicās atklāt ko vairāk. "Ja atbildes būs apstiprinošas, tad arī būs redzamas biznesa darbības," tā K. Močāns. Ideja par šādu vērienīgu startu pēc ES līdzekļiem esot radusies, pasēžot un pafunktierējot. K. Močāns apliecināja, ka arī viņa biznesa partneris N. Trapāns plāno veikt reālu uzņēmējdarbību.
Ar A. Libeku Db sazināties neizdevās. Iepriekš (Db, 13.02.) arī viņš kategoriski noliedza, ka uzņēmumi dibināti nolūkā izmantot tos kādās nodokļu nemaksāšanas shēmās. Pēc A. Libeka vārdiem, kompānijas dibinātas ar mērķi uzņēmējdarbības veikšanai. K. Močāns Db paskaidroja, ka ar A. Libeku nav pazīstams.
Bēdīgas sekas
"Ja izvērtējot izrādīsies, ka daļa projektu iesniegumu nekalpo mērķim - sniegt atbalstu komersantiem, lai samazinātu nelabvēlīgās atšķirības starp reģioniem un teritorijām - tas būs ļoti apbēdinoši..." uzskata A. Ozols.
Turklāt cietēji būs arī visi pārējie uzņēmumi. Pirmkārt, līdz ar klonēto projektu pieplūdumu ievērojami un neplānoti palielinās administratīvā slodze LIAA, kas nozīmē, ka iesniedzējiem būs ilgāk jāgaida līdz projektu izvērtēšanai un līgumu slēgšanai, arī nākamā projektu pieņemšanas kārta tiks uzsākta vēlāk. Otrkārt, atbalsts paredzēts mazajiem uzņēmumiem, kas, ja resursi tiek šādām projektu kopām, pie finansējuma netiek.
A. Ozols atzīst, ka šie projekti, šķiet, rūpīgi sagatavoti un ir iespējams, ka saaranžējot projektus pēc vērtēšanas kritērijiem, tie varētu izrādīties labāki par to uzņēmēju, kas iesnieguši tikai vienu pieteikumu, projektiem. Pati projektu vērtēšana un ranžēšana vēl ir priekšā un tādēļ par to, vai šie projekti tiešām tiks pie finansējuma, grūti spriest.
Sijās un vētīs
"Tagad, atskatoties uz jautājumiem, ko no konsultantiem saņēmusi LIAA, ir redzams, ka šāda shēma ir rūpīgi plānota un savu roku pielikušas noteiktas konsultāciju kompānijas," pieļauj A. Ozols.
Notikušā izvērtēšana un šo konsultantu un viņu klientu auditēšana būšot tiesībsargājošo institūciju rokās, kuras par izveidojušos situāciju jau ieinteresējušās. "Veids, kā cīnīties pret šiem viltniekiem, kas traucē tikt pie finansējuma citiem, ir veikt šo uzņēmēju, konsultantu kompāniju un to klientu rūpīgu auditu," uzsver A. Ozols. "Tā ir atbalsta programmas mērķa kropļošana, ko veic konsultanti, kas domā, ka ir sasodīti gudri," piebilst LIAA vadītājs. Tiesa, sliktā ziņa ir tāda, ka ES atbalsta programmas, lai izsijātu šādus viltniekus, varētu kļūt uzņēmējiem nedraudzīgākas. Reāli tas nozīmē, ka varētu nākties mainīt atbalsta saņemšanas kritērijus, padarot programmas grūtāk izmantojamas dažādām shēmām, kas nozīmēs iespēju sašaurināšanu arī godprātīgiem uzņēmējiem. "Ja programmas ir policejiski veidotas, tad cieš visi uzņēmēji," saka A. Ozols.