Mediju rokās nonākusi aviokompānijas Ryanair konfidenciāla vēstule, kas rosina domāt, ka lidosta Rīga savulaik aviokompānijai sniegusi krietni lielākas atlaides nekā līdz šim zināms.
Raidījuma Kas notiek Latvijā? (KNL) redakcijas rīcībā nonākusi vēstule, kas 2005.gada sākumā sūtīta Starptautiskās lidostas Rīga bijušajam prezidentam Dzintaram Pomeram. Tās saturs rosina domāt, ka Ryanair piešķirtās 80% atlaides, kas tiek aprēķinātas pēc pārvadāto pasažieru skaita, nebūt nav vienīgās, teikts KNL mājas lapā. Raidījuma redakcija secina, ka 2004. gadā noslēgtais sadarbības līgums starp aviokompāniju Ryanair un lidostu aviosabiedrībai nodrošina vēl papildus finanšu labumus, kuri tiek rūpīgi slēpti aiz līguma konfidencialitātes statusa.
Gada summa, ko, apmaksājot Ryanair rēķinus, varētu būt tērējusi lidosta Rīga, varētu būt bijusi vismaz 300 tūkstošus ASV dolāru.
Vēstulē Ryanair vadība pauž sašutumu par Latvijas gaisa satiksme (LGS) tai atsūtītajiem rēķiniem par gaisa satiksmes kontroli. Ryanair puse norāda, ka līguma ar lidostu paragrāfs 2 (b) ietver nosacījumu, ka Ryanair nodeva lidostai par katru izlidojošo pasažieri iekļauj visas iespējamās maksas. Tai skaitā "visas lidlauka maksas, termināla navigācijas maksas un jebkuru un visas eksistējošās vai nākotnes Valsts un lidostas nodokļus, nodevas un maksas, kas attiecināmas uz Ryanair veiktajiem pasažieru pārvadājumiem no Rīgas lidostas".
Līdz ar to varot secināt, ka iespējamā gada summa, ko Ryanair viena gada laikā nav maksājis LGS par gaisa kontroles pakalpojumiem ir 314 316 USD. Šo summu saskaņā ar konfidenciālajā vēstulē pieejamo informāciju varētu būt maksājusi lidosta Rīga. Arī Ryanair viceprezidenta Maikla Kovlija parakstītajā vēstulē uzsvērts, ka "tā kā tie (piestādītie rēķini) attiecas uz maksām par gaisa satiksmes kontroli, kuras ir iekļautas mūsu līgumā, tad es uzskatu, ka tie būtu jāsedz Rīgas lidostai".
Ja šīs aizdomas izrādīsies taisnība, tad tas savukārt ir konkurences likuma pārkāpums, jo vienai aviokompānijai (Ryanair) tikušas sniegtas nepamatotas priekšrocības pār citiem tirgus dalībniekiem.
KNL rīcībā ir nonākusi informācija, ka šāda norēķinu sistēma, kad lidosta apmaksāja Ryanair gaisa kontroles maksājumus, varēja pastāvēt vismaz divus gadus – 2005. un 2006.gadā.
Raidījums, atsaucoties uz anonīmu aviācijas ekspertu norāda, ka šobrīd Latvijā esot tikai viens visnotaļ ietekmīgs cilvēks, kurš savulaik līgumu ar Ryanair kārtojis un virzījis, līdz pat tā noslēgšanai (visticamāk, domāts Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers). Tikai viņam vien arī esot zināms, kādi ir papildus labumi, ko gūst šī zemo cenu aviosabiedrība.
Gan Satiksmes ministrs A.Šlesers, gan Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters uz KNL uzdotajiem jautājumiem konkretizēt Ryanair un Rīgas lidostas noslēgtā līguma nosacījumus, norāda, ka Ryanair veic maksājumus atbilstoši Ministru Kabineta (MK) noteikumiem, kā arī saskaņā ar savstarpējiem līgumiem.