Iespējams, šodien valdība pieliks punktu vairāku gadu diskusijām par administratīvi teritoriālo reformu, apstiprinot jauno novadu karti. Saskaņā ar sagatavoto projektu, līdz 2009. gada pašvaldību vēlēšanām Latvijā plānots izveidot aptuveni 95 novadus un desmit republikas pilsētas.
Varēs ķerties pie darba
«Pēc administratīvi teritoriālā iedalījuma kartes apstiprināšanas pie darba beidzot varēs ķerties ministrijas, kas vēlas nodrošināt iedzīvotājiem maksimāli ērtu valsts pārvaldes iestāžu tīklu, sākot no ugunsdzēsēju depo un beidzot ar Lauku atbalsta dienesta un zemesgrāmatu nodaļām,» skaidro reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Aigars Štokenbergs.
Būs moderna pārvalde
Latvijas Reģionu mazo un vidējo komersantu apvienības vadītāja Silvija Greste Db atzīst: «Teorētiski reforma ir atbalstāma kaut vai tāpēc, ka lielākā teritorijā ir iespējams saprātīgāk plānot infrastruktūru. Lielākas pašvaldības būtu pozitīvi vērtējamas gan no sakārtotības, gan no līdzekļu ekonomijas viedokļa. Protams, ir dzirdēti argumenti, ka nemaz jau tik daudz tie pašvaldību deputāti neizmaksā, tomēr vairāk deputātu nozīmē arī lielāku birokrātiju un arī laiks taču ir nauda! Lai šie deputāti pievēršas uzņēmējdarbībai, veido savus uzņēmumus un rada jaunas darba vietas.» Viņasprāt, galvenajam jauno novadu veidošanas kritērijam jābūt iedzīvotāju skaitam topošajā pašvaldībā, savukārt pašai reformai vairāk jābalstās uz brīvprātīgu pašvaldību apvienošanos, nevis valsts diktētām novadu robežām.
Taupīs uz algām
Pašvaldību lietu ministrs A. Štokenbergs ir pārliecināts, ka pašreizējo vairāk nekā 500 pašvaldību vietā izveidojot aptuveni 100, teju pieckārtīgi samazināsies to līdzekļu apmērs, kas tiek tērēts pašvaldību deputātu algošanai un administrācijas uzturēšanai. «Piedodiet, bet pagastos, kuros ir septiņi deputāti, ar uguni ir grūti sameklēt kādu cilvēku, kurš ir kompetents teritorijas plānošanā, ekonomikā un tajās lietās, kas ir svarīgākās uzņēmējiem. Reti kurš spētu komunicēt ar kādu ārvalstu uzņēmēju, ja tāds parādītos. Uzņēmēji ir ieinteresēti tajā, lai visā Latvijā būtu kompetenta, profesionāla un moderna valsts pārvalde un spēcīgi novadi,» tā ministrs. Viņš pieļauj, ka atsevišķu pašvaldību vadītāju pretošanās administratīvi teritoriālajai reformai ir saistīta ar vēlmi saglabāt «savu krēslu». «Faktiski no visiem pagastiem, kas atrodas ap lielajām pilsētām, cilvēki strādā lielajās pilsētās. Katru rītu cilvēki ar autobusiem vai personiskajām mašīnām brauc uz tuvāko pilsētu strādāt, tie ir attīstības centri. Runāt par to, ka šiem cilvēkiem ir vajadzīgi tie deputāti, kas sēž mazajos pagastos, ir vienkārši nenopietni. Cilvēkiem ir vajadzīgi pakalpojumi attīstības centros, nevis deputātu bariņš,» uzsver A. Štokenbergs.
Nauda nāks
Viņš norāda, ka jau šogad ievērojami pieaudzis to līdzekļu apjoms, kas tiek atvēlēti pašvaldību investīciju projektiem - ja pērn investīcijām atv��lēti aptuveni 20 milj. Ls, tad šogad, pēc valsts budžeta grozījumu pieņemšanas, šī summa pieaugs līdz aptuveni 60 milj. Ls. «Pašām pašvaldībām pēc iedalījuma kartes apstiprināšanas rūpīgi jāplāno sava teritorijas attīstība, lai visas tās naudas, kas nāks gan no valsts budžeta, gan no Eiropas Savienības fondiem, mēs paspētu ieguldīt kultūras, izglītības, sociālo pakalpojumu un ceļu tīkla infrastruktūrā, lai viņiem būtu ko parādīt saviem vēlētājiem, kad ies uz vēlēšanām 2009. gadā. Tātad jau šogad valsts finansējuma apjoms ir pieaudzis trīs reizes. Nākamajā gadā nāks klāt ES struktūrfondi, kur infrastruktūrai vien ir apmēram 1 miljards eiro jeb vairāk kā 700 milj. Ls,» tā A. Štokenbergs. Viņaprāt, samazinoties pašvaldību deputātu skaitam un līdz ar to - administratīvajām izmaksām, ietaupītos līdzekļus varēs izmantot, lai maksātu adekvātas algas profesionāļiem. «Pēc tam, kad būs skaidri attīstības centri, arī investīciju piešķīrums kļūs skaidrāks un mērķtiecīgāks,» sola pašvaldību lietu ministrs. Pēc administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas būs nepieciešams reformēt arī Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondu - pašlaik dotācijas no tā saņem aptuveni 446 pašvaldības jeb 80 % no visām pašvaldībām.
Lielās dzīvo labi
«Reālā situācija ir tāda, ka daudzas no pašvaldībām, kas ir lielo pilsētu tuvumā, šobrīd dzīvo labi un savu labklājību ir panākušas, lietojot pilsētas infrastruktūru, par kuru līdz šim ir maksājušas 3-4 reizes mazāk nekā tas patiesībā maksā. Līdz ar to saprotams ir arī lielo pilsētu sašutums par to, ka viņu infrastruktūra tiek lietota zem pašizmaksas, turklāt visas lielās pilsētas, izņemot Daugavpili, vēl maksā izlīdzināšanas fondā,» norāda pašvaldību lietu ministrs A. Štokenbergs. Viņapr��t, nepamatotas ir bažas, ka pašvaldību infrastruktūras attīstībai atvēlētie līdzekļi tiks novirzīti tikai novadu centru attīstībai - līdzšinējā Kandavas un Līvānu novadu pieredze liecina, ka lielākie līdzekļi tiek atvēlēti tieši novadu nomaļu attīstīšanai.
Pašvaldību vadītāji turpinās pretoties reformai
Daudziem pašvaldību vadītājiem ir iebildumi pret iecerēto teritoriālo reformu - šodien valdības sēdē tos gatavojas izklāstīt aptuveni 90 pašvaldību pārstāvji.
Par to Db informēja Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdētājs Andris Jaunsleinis, norādot, ka iemesli, kādēļ daudzas pašvaldības neapmierina piedāvātais novadu administratīvi teritoriālais iedalījums, ir ļoti dažādi.
Grib brīvprātīgi
«Lieta tāda, ka pašvaldību vadītājiem nav skaidrs, kā tiks risinātas tās problēmas, kuras viņi uzskata par aktuālākajām konkrētajai pašvaldībai. Piemēram, kāds vēlas, lai konkrēts ceļš tiktu labots jau tūlīt. Dažreiz tie ir tīri individuāli iemesli, kādēļ nevēlas apvienoties atbilstoši paredzētajam, dažreiz - vēsturiski iemesli,» skaidro A. Jaunsleinis. Viņaprāt, administratīvi teritoriālajai reformai, tāpat kā līdz šim, ir jābalstās uz brīvprātības principu. «Jārespektē arī to cilvēku viedoklis, kas reformu nevēlas. Ar spēku veiktās izmaiņas ne pie kā laba nenovedīs!,» uzsver Latvijas Pašvaldību savienības vadītājs. Viņš arī uzskata, ka ne jau no pašvaldību lieluma vai skaita ir atkarīgs, kā tās attīstīsies.
Var apstrīdēt tiesā
Ja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas sagatavotā novadu karte šodien tiks apstiprināta, atsevišķas pašvaldības varētu to apstrīdēt Satversmes tiesā. Savukārt koalīcijā esošā Zaļo un zemnieku savienība, kas līdz šim iebildusi pret «piespiedu» reformu, šodienas valdības sēdē gatavojas pieprasīt ministru balsojumu par jaunā administratīvi teritoriālā iedalījuma apstiprināšanu.
Iebilst arī iedzīvotāji
Šodien, pēc biedrības Suitu novada atdzimšana iniciatīvas, pie Ministru kabineta pret novadu izveidi gatavojas protestēt Kuldīgas rajona iedzīvotāji suitu tautas tērpos. Iemesls ir Gudenieku pagasta padomes lēmums pievienoties Kuldīgas novadam, nevis veidot vienotu Suitu novadu ar Alsungu. Gudenieku pagasta padomes lēmuma pamatā ir mutiski solījumi pēc pievienošanās Kuldīgai noasfaltēt ceļu Ķikuri - Alsunga un Kuldīga - Basi. Tā kā nekādu dokumentālu apstiprinājumu solījumam nav, Suitu novada atdzimšana valde uzskata, ka tiem nav pamata ticēt. «Valsts taču netērēs miljonus pārsimts basenieku dēļ,» uzskata biedrības valdes locekle Dina Lācara. Viņa norāda, ka līdzekļi no valsts solīti piešķirt vien paknapai ceļu uzturēšanai, par asfaltu neesot ko sapņot. Biedrības valdes loceklis Ziedonis Anšics domā, ka vienīgais iemesls, kāpēc Kuldīgai vajadzīgs Gudenieku pagasts, ir tikko pagastā sāktā naftas ieguve, kas ar laiku varētu izvērsties par labu ienākumu avotu pašvaldībai. Viņš norāda, ka mazais pagasts tikai zaudēs, pievienojoties Kuldīgai. Līdzīgi esot noticis Kandavas novadā - Cēres pagasts esot zaudējis pat pārstāvniecību pašvaldībā, jo pilsētnieki ievēlējuši tikai savējos. Pēc tam sākusies Cēres mežu un grants karjeru izpārdošana, pretī saņemot vien izremontētu tualeti. Tā kā deputāti Gudenieku pagastā negrozāmi tic ministrijas un Kuldīgas pašvaldības solījumiem, tad pagasta padomes sēdē nolēma atbalstīt pievienošanos Kuldīgas novadam. Savukārt biedrība izveidojusi spēcīgu opozīciju un gatava cīnīties par suitu ģeogrāfisko un etnogrāfisko vienotību un saimniecisko patstāvību, norādot, ka etnogrāfiskam novadam attīstībai var piesaistīt arī Eiropas Savienības līdzekļus.