Luksuss ir pieejams ikvienam tikai pāris klikšķu attālumā – Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē (LPESP) mājaslapā www.eu2015.lv. Šis vidējas sarežģītības blogs – kā to sarunā ar Dienu dēvē kāds mājaslapu izstrādātājs – valsts budžetam izmaksāja 118 tūkstošus eiro – summu, par kādu iespējams nopirkt labu māju Pierīgā, trešdien raksta laikraksts Diena.
Prezidentūras mājaslapas cena ir vismaz desmit reižu lielāka nekā vidējā tirgus cena sarežģītām interneta vietnēm, ieskaitot dizainu, koncepciju un izstrādi, Diena noskaidroja programmētāju aptaujā.
«Tā mājaslapa ir ļoti vienkārša, vienīgais tur ir uztaisīts diezgan nopietns notikumu kalendārs, arī autorizācijas sadaļa un mediju akreditācija no kodēšanas viedokļa prasa lielāku darbu. Bet uz 118 tūkstošiem eiro, protams, «nevelk». Tādas cenas neeksistē,» pēc Dienas lūguma izpētot prezidentūras mājaslapu, norāda programmētājs Imants, kurš nozarē strādā vairākus gadus un veidojis vietnes gan valsts, gan privātajam sektoram. Jāatzīmē, ka mājaslapas projekts, tāpat kā pati prezidentūra, ir īslaicīgs – vien uz pusgadu, jo, kā rāda Itālijas, Lietuvas un citu prezidentūras neseno priekšteču pieredze, pēc minētā perioda vietne vairs nav aktuāla un aktivitāte tajā apsīkst.
Savukārt LPESP sekretariāta pārstāve Linda Jākobsone kā attaisnojumu mājaslapas dārdzībai min to, ka, piemēram, Īrijas prezidentūras vietne izmaksājusi pat nedaudz dārgāk – 324 tūkstošus eiro, bet Dānijā prezidentūras mājaslapas veidotāji pēc šī pasūtījuma kļuvuši pat par veselu miljonu eiro turīgāki. «Prezidentūras mājaslapa ir centrālā vieta, kur pieejama visa aktuālā, ar Latvijas prezidentūru saistītā informācija. Būtiski, ka viena no Latvijas prezidentūras prioritātēm ir digitāla Eiropa, tāpēc arī prezidentūras mājaslapa ir šīs prioritātes vizītkarte no dažādiem aspektiem,» norāda L. Jākobsone. Te gan jāatzīmē, ka Latvijas prezidentūras vietnes izstrādātājiem ar jaunradi nenācās nopūlēties, jo visu valstu prezidentūru mājaslapas veidotas itin kā pēc vienota šablona – atšķiras vienīgi krāsas un sadaļu izvietojums. To apstiprina arī Dienas rīcībā esošā mājaslapas izstrādes tehniskā specifikācija – izstrādātājiem tika doti ļoti konkrēti uzdevumi, tāpēc viņiem nenācās nopūlēties arī ar koncepcijas radīšanu. Savukārt par mājaslapas piepildīšanu ar saturu un tā tulkošanu vēl trijās valodās gādā LPESP darbinieki, un tā ir vēl cita izmaksu pozīcija.
Prezidentūras mājaslapu ik dienu apmeklējot vidēji 2500–3000 cilvēku, vairums viesu ir no Latvijas, Beļģijas, Vācijas, Lielbritānijas un Francijas, bet daudz interesentu esot arī no Amerikas Savienotajām Valstīm.
Plašāk lasiet rakstā Prezidentūras elitārais tīmeklis trešdienas, 15.aprīļa laikrakstā Diena (4., 5.lpp.)!