Uzņēmuma darbības efektivitāte un zemās izmaksas ļauj cerēt uz papildu ieņēmumiem
Tā sarunā ar Dienas Biznesu, raksturojot nozares aktualitātes Eiropā un Latvijā, norāda VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS) valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš. Viņš Eiropas aeronavigācijas drošības organizācijas Eurocontrol (Eirokontrole) mītnē Briselē Latvijas prezidentūras Eiropas Padomē programmas ietvaros Eirokontroles (EUC) dalībvalstu pārstāvjus pēc EUC Pagaidu padomes kārtējās sēdes informēja par aviācijas nozari Latvijā.
Latvija iestājās EUC 2010. gadā, tai sekoja Gruzija un Igaunija, intervijā Dienas Biznesam norāda D. Tauriņš. Valsti šajā organizācijā pārstāv Civilās aviācijas aģentūra tās vadītāja Māra Gorodcova personā, taču LGS ir faktiskais aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs (ANSP), kura uzdevums ir uzlabot gaisa pakalpojumu sniegšanu drošuma, vides saudzēšanas un ekonomiskās aktivitātes ziņā. Pēc viņa teiktā, EUC dalībvalstu vidū domas par to, vai tai būtu bijis jāpaliek tikai Eiropas organizācijai (uz ko norāda nosaukums) vai tomēr jāpaplašinās vēl vairāk nekā šobrīd, kad tās rindās jau ir Ukraina, Turcija un citas valstis, kas nav ES sastāvā, dalās. Šobrīd sarunas notiekot arī ar Ķīnu, Maroku un citām valstīm.
Tā kā EUC ir tiesības izvērtēt ANSP tarifus, tās pārstāvji reizi gadā kopā ar kādas aviokompānijas pārstāvjiem (parasti Lufthansa) izskata arī LGS budžeta izmaksu pamatotību, jo ANSP nedrīkst iekasēt vairāk kā ieguldīts, lai nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumus. LGS tarifus gan apstiprina Ministru kabinets, taču arī valdībai jārēķinās, ka mākslīgi paaugstināta tarifa gadījumā nauda divu gadu laikā vai nu būs jāatdod, vai arī proporcionāli jāsamazina tarifs. Savukārt aviokompāniju nostāju tarifu jautājumā aktīvi pauž Starptautiskā gaisa transporta asociācija (IATA).
LGS tarifi ir vieni no zemākajiem EUC ietvaros – atšķirība ir pat divas līdz trīs reizes, ja salīdzina ar Norvēģiju, Zviedriju, Vāciju vai Franciju, atzīmē D. Tauriņš. Viens no iemesliem tam, protams, ir zemākas algas salīdzinājumā ar minētajām valstīm, atzīst LGS vadītājs, gan piebilstot, ka tās agrāk vai vēlāk ES ietvaros izlīdzināsies. Tā kā uzņēmums spējis organizēt darbu, ar mazākiem līdzekļiem panākot to pašu efektu, ko citu valstu ANSP, LGS sniegtie pakalpojumi palikšot konkurētspējīgi arī algu izlīdzināšanas gadījumā, pārliecināts ir D. Tauriņš. Ietaupīts tiekot, piemēram, pašiem organizējot nepieciešamo darbinieku apmācību. Ir gan kursi un programmas, kuras apgūt nākas doties uz ārvalstīm, pamatā uz institūtu Luksemburgā, kas darbojas EUC paspārnē. Par jauniem kadriem LGS rūpējoties savlaicīgi, atlasot perspektīvākos pēdējo kursu studentus, piemēram, no Rīgas Tehniskās universitātes, un pakāpeniski tos papildu apmācot, atbilstoši LGS specifikai.
Vaicāts par biežo valdes locekļu maiņu uzņēmumā, tā vadītājs atzīst, ka pozitīvu efektu tas nedodot.
Plašāk lasiet rakstā Latvijas gaisa satiksme gatava konsorcijiem ceturtdienas, 28. maija, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!