Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram Edgaram Zalānam un finanšu ministram Einaram Repšem līdz 8.februārim premjeram jāsniedz papildinformācija par skolēnu autobusu piegādes pašvaldībām izsludināto iepirkumu.
Premjera sekretāre Līga Krapāne Db paskaidroja, ka papildus informācija jāsniedz par iepirkuma sagatavošanu, norisi, pretendentiem noteiktajām prasībām un tehniskajiem parametriem, kas var būtiski ierobežot iespējamo piedāvājumu dažādību.
Piemēram, jāpaskaidro - kāpēc iepirkumā ir prasība par pieturvietas bremzi, par piekares veidu, riteņu izmēru un citām.
Papildus tam, premjers E.Zalānam lūdz noskaidrot, kura amatpersona, kad, kā uzdevumā un kāpēc veica izmaiņas sākotnēja iepirkuma iecerē, tās pirmajā redakcijā un kāda ir iepirkuma dokumentācijas izmaiņu argumentācija.
Tāpat premjers lūdz sniegt priekšlikumus turpmākajai rīcībai, lai izvairītos no tādu prasību iekļaušanas, kuru izpilde iespējama vien dažiem pretendentiem, ievērojami sašaurinot potenciālo pretendentu loku.
Iepirkuma vērtējums par skolēnu autobusu piegādi pašvaldībām līdz 8.februārim tiks sniegts arī no Iepirkumu uzraudzības biroja puses.
Šonedēļ medijos interesi izraisīja 9.6 miljonus vērtais skolēnu autobusu iepirkums. Tehniskajā specifikācijā, kas ir publiski pieejama, cita starpā noteikts, ka piegādātājam jānodrošina autobusiem arī attiecīgs krāsojums, proti, krāsa RAL 2008. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju šī krāsa ir oranža.
Šī nav vienīgā neizskaidrojamā prasība. Auto piegādātāji un eksperti atzīst, ka nolikumā ir virkne ierobežojošu prasību. Pastāv aizdomas, ka konkurss rakstīts konkrētam pretendentam, vēstīja TV3 raidījums Nekā personīga.
Ekonomiskās krīzes uzspiesta pērn Latvijā notika skolu reforma- daudzas slēdza un apvienoja. Tāpēc Šveices valdības atbalsts skolu autobusu iegādei bija gluži īstajā laikā. Ar tās palīdzību pie 110 autobusiem tiks 59 Latvijas pašvaldības.
Taču prasības autobusu saņēmējiem ir stingras - tos drīkst izmantot tikai skolēnu vešanai uz skolu un mājup. Nekādas ekskursijas vai izbraucieni brīvlaikā ar skolu autobusiem nav atļauti.
Viena autobusa izmaksas varētu būt aptuveni 90 000 latu. Tik dārgi tādēļ, ka skolu autobusam ir augstas drošības prasības. Jābūt bērnu sēdeklīšiem, rokturiem, drošības jostām. Tiem jābūt arī ļoti izturīgiem Latvijas slikto ceļu dēļ. No 9.6 miljoniem latu Latvijas līdzfinansējums ir aptuveni 1.3 miljoni latu.
Autobusu tirgotāji par programmu zināja un gatavojās tai laikus. Ap desmit lielāko autopiegādātāju bija gatavi piedalīties dārgajā iepirkumā. Bet, iepazīstoties ar tehnisko specifikāciju, daudzi sapratuši, ka piedalīties nevarēs.