Autotransporta direkcija sadarbībā ar plānošanas reģioniem ir vērsusies pie pašvaldībām ar lūgumu apzināt skolēnu maršrutus, lai vērtētu, cik lielā mērā šie maršruti pārklājas ar reģionālo pasažieru pārvadātāju maršrutiem, informē direkcijas pārstāvji.
Kopumā piecos plānošanas reģionos pašvaldības organizē skolēnu pārvadājumus 964 maršrutos. Lai nogādātu skolēnus mācību iestādē un pēc tam – atpakaļ mājās, mācību gadā skolēnu autobusi nobrauc aptuveni 8,5 miljonus kilometru. No 119 Latvijas pašvaldībās skolēnu pārvadājumus organizē 101.
Pašvaldību organizēto skolēnu maršrutu un reisu plānošana nav savstarpēji saskaņota ar plānošanas reģioniem un Autotransporta direkciju, radot liekas izmaksas ne tikai pašvaldībām, bet arī valstij. Tādēļ ir uzsākta skolēnu maršrutu izvērtēšana, lai iegūtu detalizētu informāciju par to, kur tie pārklājas ar regulāro pasažieru pārvadātāju maršrutiem un reisu izpildes laikiem un kur tos būtu lietderīgi aizstāt ar sabiedriskā transporta reisiem. Tiklīdz tiks izvērtēti skolēnu maršruti, Autotransporta direkcija plāno individuāli uzrunāt katru pašvaldību, lai rastu kopēju risinājumu.
Saskaņā ar Autotransporta direkcijas rīcībā esošo informāciju kopumā Rīgas, Kurzemes, Vidzemes, Zemgales un Latgales plānošanas reģionā ir izveidoti 964 skolēnu maršruti ar 1519 reisiem. 101 Latvijas pašvaldības organizētie skolēnu pārvadājumi tiek nodrošināti ar 471 transportlīdzekli, un vienā mācību gadā tie nobrauc aptuveni 8,5 miljonus kilometru. Vienas dienas laikā ar skolēnu autobusiem tiek pārvadāti vairāk nekā 16 700 bērnu.
«Pašvaldībām, kuras pašas organizē skolēnu pārvadājumus, būtu rūpīgi jāizvērtē izmaksas, kas rodas, nodrošinot šo pakalpojumu, un jāsaprot, vai racionālāk un ekonomiski izdevīgāk nebūtu izmantot regulāro pārvadātāju sniegtos pakalpojumus. Nereti iemesls, kādēļ atsevišķos reģionālajos maršrutos ir neliels pasažieru skaits, ir pašu pašvaldību īstenotie skolēnu pārvadājumi, kas uzņem arī pieaugušos. Tādējādi pasažieru skaits reģionālajos maršrutos un ieņēmumi samazinās, bet palielinās nepieciešamība pēc valsts dotācijas, un, ņemot vērā, ka maršruta tīkla apjomu nosaka, pamatojoties uz pasažieru pieprasījumu, nereti tiek spriests par kāda reisa vai maršruta slēgšanu,» uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Jau šobrīd liela daļa skolēnu līdz mācību iestādei tiek nogādāti, izmantojot sabiedrisko transportu, un daudzviet Latvijā pārvadātāji sadarbībā ar pašvaldībām ir izstrādājuši risinājumus, lai skolēniem ikdienā nevajadzētu nēsāt līdzi skaidru naudu, lai iegādātos biļeti. Turklāt Autotransporta direkcija sadarbībā ar pasažieru pārvadātājiem plāno līdz maijam ieviest abonementa biļetes, tādējādi pašvaldībām tikts piedāvāta vēl viena alternatīva skolēnu biļešu apmaksai.
2015.gadā pēc pašvaldību lūguma tika izveidoti septiņi jauni maršruti, aizstājot pašvaldību organizētos skolēnu pārvadājumus ar sabiedriskā transporta reisiem, un 45 esošie maršruti tika pielāgoti skolēnu vajadzībām. Biežākās izmaiņas esošajos maršrutos saistītas ar reisu izpildes laikiem, pieturvietu iekļaušanu kustību sarakstos vai izmaiņām maršrutu kustības shēmās.