Visus autobusa maršrutus, kas kursē paralēli vilcienam, būtu loģiski nodot vilciena operatoram, uzskata sabiedriskā autobusa pārvadātāja SIA «B-Bus» valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.
Šogad SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) plāno izsludināt konkursu visā Latvijā par pasažieru pārvadājumiem reģionālajā maršrutu tīklā. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) medijos izteicies, ka valsts iespējams vairs nedotēs reģionālos autobusu maršrutus, kuros paralēli kursē pasažieru vilciens.
«Satiksmes ministra redzējums, kas vērsts uz sabiedriskā transporta attīstības nākotni reģionālajos maršrutos, ir pareizais virziens, uz kuru būtu jāiet, jo esošais maršrutu tīkls ir novecojis,» saka Komars.
Viņš norāda, ka, plānojot reformas, nevajadzētu pārāk aizrauties ar reģionālo maršrutu komercializēšanu, lai tās nenovestu pie vēl lielākiem valsts budžeta tēriņiem. «Ņemot vērā, ka vilciens apkalpos peļņu nesošus maršrutus - starppilsētu maršrutus, ļaut kādam braukt paralēli, nozīmētu - zaudēt naudu,» skaidro «B-Bus» valdes priekšsēdētājs.
Kā piemēru viņš min «B-Bus» grupā ietilpstošo uzņēmumu «Ekspress Ādaži» apkalpoto tīklu, skaidrojot, ka maršruts Rīga-Ādaži ir peļņu nesošs maršruts, savukārt pārējie maršruti rada tikai zaudējumus. «Tas nozīmē, ka viens maršruts dotē citus, mazinot valsts dotāciju,» pauž Komars.
Viņš norāda, ka AS «Pasažieru vilciens» (PV) gadījumā loģiski būtu, ja visi autobusu maršruti tiktu nodoti paralēli braucošajam vilciena operatoram. «Vai tas būs PV vai jauns, to uzzināsim tuvākajā nākotnē,» norāda «B-Bus» valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka divu transportu veidu - vilcienu un autobusu sinerģija, ļautu samazināt valsts maksājamās dotācijas apmēru.
Komars piedāvā, ka vilciena operators pasažieru pārvadājumus ar autobusiem var nodot apakšuzņēmējiem - reģionālajiem pārvadātājiem, kuri uzvarēs konkursā, piedāvājot saimnieciski izdevīgāko cenu. Turklāt attālākajos Latvijas nostūros vai apdzīvotās vietās, kur dzīvo salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, būtu jāievieš viena biļete, lai pasažieri var to izmantot, pārsēžoties no vilciena uz autobusu, piemēram Sloka-Tukums.
Viņš norāda, ka Lietuvā un Igaunijā starppilsētu maršruti vēl joprojām eksistē, «pateicoties tam, ka tie ir pilnībā monopolizēti, kas ir absolūtā pretrunā visām Eiropas Savienības (ES) noteiktajām normām un vadlīnijām». Komars uzsver, ka šāda pieeja ierobežo un kropļo konkurenci, kā arī pasažieriem nav izvēles iespējas saņemt kvalitatīvu pakalpojumu atbilstoši biļetes cenai.
«Autobusu maršrutu komercializācija var atgriezt mūs atpakaļ 90.gados, kad netika maksāti nodokļi pilnā apmērā, bet no minimālās algas, ko maksāja pārvadātājs, jo piepelnīšanās nolūkos, vadītājs skaidro naudu liks kabatā,» skaidro Komars.
Viņš arī norāda, ka arguments «pret» maršrutu komercializāciju ir plānošanas efektivitāte. «Ja noņems starppilsētu un tajā būs citi pārvadātāji, vietējas nozīmes reģionālie pārvadājumi kļūs dārgāki, jo liela daļa, maršrutu ir savstarpēji saistīti. Atdalot kopējo maršrutu tīklu no starppilsētu un rajona pārvadājumiem, būs nepieciešams vairāk autobusu pakalpojumu nodrošināšanai. Uzskatāms piemērs šobrīd ir Saldus, reģionālos un starppilsētu maršrutus apkalpoja viens pārvadātājs, kam bija nepieciešami 25 autobusi. Pēc konkursa sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina divi pārvadātāji, autobusu skaits pieauga par 20-30%,» norāda Komars.
«B-Bus» valdes priekšsēdētājs atbalsta Linkaita pausto ideju par bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana reģionālajos maršrutos, kuros ir mazs pasažieru skaits. Viņš uzskata, ka tā ir laba ideja, lai popularizētu ne tikai sabiedrisko transportu Latvijas reģionos vietējas nozīmes maršrutos, bet arī palielinātu ieņēmumus starppilsētu maršrutos - vilcienam un autobusam, samazinot valsts dotācijas apmēru.
«B-Bus» grupā ietilpst SIA «Ekspress-Ādaži», SIA «Sabiedriskais autobuss» un SIA «Migar», kas nodrošina pasažieru pārvadājumus dažādos Latvijas un Lietuvas reģionos, kā arī Rīgas un Viļņas pilsētās 147 maršrutos.
Kā ziņots, Satiksmes ministrija (SM) izskata iespēju atcelt braukšanas maksu vietējās nozīmes autobusu maršrutos, kuros ir tikai daži pasažieri.
Linkaits iepriekš pastāstīja, ka šobrīd notiek sarunas ar Autotransporta direkciju par maršrutu tīkla pārveidošanu, tostarp viena no pārmaiņām, kas tiek izskatīta, ir iespēja vietējās nozīmes pārvadājumos, kuros ir tikai daži pasažieri, atcelt braukšanas maksu.
«Ja ir četri braucēji un katrs samaksā vienu eiro, tad nekādu ekonomisku pienesumu tas tāpat nerada, bet varbūt tādēļ kāds vietējais iedomāsies, ka mašīnu labāk ir atstāt mājās un tā vietā izmantot sabiedrisko transportu,» pauda Linkaits, piebilstot, ka šis jaunais modelis vēl būs diskusiju un arī Saeimas jautājums.
Tāpat Linkaits norādīja, ka valsts varētu pārtraukt dotēt autobusu maršrutus, kas kursē paralēli dzelzceļam. «Tie varētu būt maršruti, kuri ir paralēli dzelzceļam. Kā piemērus es varu minēt Rīga-Jūrmala, Rīga-Jelgava, varbūt arī Rīga-Ogre un tamlīdzīgi. Tādā veidā mēs varētu ietaupīt valsts līdzekļus,» stāstīja ministrs.