Jaunieši aizvien mazāk izvēlas autobusa vadītāja arodu, bet esošā nodokļu politika rada priekšrocības starptautisko kravu pārvadājumu nozarē, kur nopelnīt iespējams labāk. Nozare risinājumus saredz valdības līmenī, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Atšķirīgais valstij maksājamo nodokļu apmērs daļu Latvijas autopārvadājumu nozarē strādājošo uzņēmumu – reģionālos pasažieru pārvadātājus – nostāda nevienlīdzīgā situācijā, padarot tos nekonkurētspējīgus attiecībā pret starptautisko kravu pārvadājumu uzņēmumiem,» norāda SIA B-Bus valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.
Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
«Pastāv būtiska maksājamo nodokļu un saņemtās algas atšķirība starp vietējo autobusa vadītāju un starptautisko kravu pārvadājumu mašīnas vadītāju,» uzsver V. Komars.
Tā nav tikai un vienīgi Latvijas, bet gan visas Austrumeiropas īpatnība. Piemēram, Luksemburgā starptautisko pārvadājumu šoferiem 90% ienākumu veido alga, no kuras maksā nodokļus, bet tikai 10% izmaksā tā sauktajā dienas naudā vai komandējuma maksā. Līdzīga situācija ir Beļģijā, Itālijā, Francijā un citās Rietumeiropas valstīs, liecina Francijas Nacionālās transporta komitejas pētījums 2016. gadā. Savukārt Austrumeiropā izmaksu skaitļi ir gluži pretēji. Lielāko daļu līdzekļu šoferi saņem dienas naudā, no kuras netiek maksāti nodokļi. Piemēram, Bulgārijā tikai 24% no kopā saņemtās naudas šofera maciņā veido alga. Latvijā alga veido 41%, bet kaimiņvalstī Lietuvā – 36%. Pārējos līdzekļus vadītāji saņem kā komandējuma maksu.
V. Komars Dienas Biznesam uzsver, ka darbaspēka tirgus tiek kropļots un jau šobrīd sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nozarē ir izjūtams krass darbaspēka trūkums. «Cilvēki iet strādāt uz starptautiskajiem kravu pārvadājumiem, jo tur var saņemt lielāku algu, kas tiek izmaksāta uz neiekasētu nodokļu rēķina,» sacīja V. Komars.
SIA B-Bus rāda aprēķinus, kas liecina, ka mēnesī autovadītāja alga, ja viņš ir autobusa šoferis, ir 893 EUR, bet, ja dodas strādāt starptautiskajos kravu pārvadājumos, ienākumi ir 1417 EUR.
Visu rakstu Latvijā trūkst autobusu vadītāju lasiet 24. oktobra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!