Jaunākais izdevums

Eiropas Savienība vēlas dekarbonizēt autobusus un kravas automašīnas, turklāt ir iniciatīvas to darīt daudz straujāk, turklāt no 2030. gada atļaut reģistrēt tikai bezemisiju pilsētas autobusus; Latvijā šajā virzienā pagaidām vēl tiek sperti tikai pirmie biklie soļi.

Tādi secinājumi skanēja diskusijā Kravas transportlīdzekļu, komunālā transporta un autobusu dekarbonizācija – kā sasniegsim 2030.gada atjaunojamās enerģijas un konkurētspējas mērķus?. Latvijā vieglie un smagie kravas transportlīdzekļi, komunālais transports, kā arī autobusi veido vairāk nekā 40% no visām autotransporta emisijām, tomēr diskusija par kravas automašīnu, komunālā transporta un autobusu dekarbonizāciju nenotiek. Ir daudz jautājumu par to, cik var ātri ieviest (pāriet uz) biometāna un citu alternatīvo degvielu (LNG, CNG, ūdeņraža) transportlīdzekļiem, kā paātrināt kravas transporta un autobusu elektrifikāciju, kā mainīt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļu likmes un degvielu nodokļus. Par to, kā varētu rīkoties Latvija, kādus risinājumus īstenot un kādā laikā, jau tuvākajā laikā būtu jābūt konkrētiem projektiem, kurus diskusijās apspriest un tad attiecīgi pieņemt to īstenošanai nepieciešamos lēmumus.

Grib stingrākus nosacījumus

Pavisam nesen Eiropas Parlamenta deputāti paziņoja, ka vēlas stingrākus CO2 emisiju samazināšanas mērķus vidējiem un smagajiem kravas automobiļiem, tostarp profesionālajiem transportlīdzekļiem (piemēram, atkritumvedējiem, pašizgāzējiem vai betona maisītājiem) un autobusiem. Laikposmā no 2030. līdz 2034. gadam emisijas vajadzētu samazināt par 45 %, laikposmā no 2035. līdz 2039. gadam — par 65 % un līdz 2040. gadam — par 90 %. EP deputāti piekrīt Komisijas priekšlikumam no 2030. gada atļaut reģistrēt tikai bezemisiju pilsētas autobusus, bet līdz 2035. gadam ar stingriem nosacījumiem paredzēt izņēmumu pilsētas autobusiem, ko darbina ar biometānu. Eiropas Parlamenta deputāti ir gatavi sākt sarunas ar dalībvalstīm par stingrākiem CO2 emisiju samazināšanas mērķiem lielas noslodzes transportlīdzekļiem, tostarp autobusiem, kravas automobiļiem, piekabēm, norādīts Eiropas Parlamenta informācijā.

“Pāreja uz bezemisiju kravas automobiļiem un autobusiem ir ne tikai svarīgs faktors, lai sasniegtu klimata mērķus, bet arī būtiski veicinās gaisa tīrību mūsu pilsētās. Ar šiem noteikumiem mēs sniegsim noteiktību vienai no svarīgākajām Eiropas rūpniecības nozarēm līdz ar skaidru stimulu ieguldīt elektrifikācijā un ūdeņradī. Komisijas priekšlikums ir mūsu darba pamats, tomēr vēlamies plašāku vērienu – paplašināt noteikumu darbības jomu un pielāgot vairākus mērķus un kritērijus jau pašlaik notikušajām izmaiņām, jo pāreja notiek straujāk, nekā bija cerēts,” situāciju komentē Eiropas Parlamenta deputāts Bass Eikhauts.

Parlaments ir gatavs sākt sarunas ar ES dalībvalstu valdībām par tiesību akta galīgo redakciju. Jāatgādina, ka Eiropas Komisija 2023. gada 14. februārī iesniedza projektu par CO2 standartu noteikšanu lielas noslodzes transportlīdzekļiem no 2030. gada, lai palīdzētu sasniegt ES mērķi līdz 2050. gadam kļūt klimatneitrālai un mazināt pieprasījumu pēc fosilā kurināmā importa. Lieljaudas transportlīdzekļi, piemēram, kravas automobiļi, pilsētas autobusi un tālsatiksmes autobusi, rada vairāk nekā 25 % siltumnīcefekta gāzu emisiju no visa autotransporta ES un vairāk nekā 6 % no visām ES siltumnīcefekta gāzu emisijām, norādīts Eiropas Parlamenta informācijā.

Pirmie 10%

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks atzīst, ka pasažieru pārvadātājus skar klimata pārmaiņu jautājumi un būtiskas vēsmas ienesa iepirkumu konkurss uz reģionālo pārvadājumu veikšanu. Proti, lai iegūtu maksimāli lielāku punktu skaitu reģionālajos pārvadājumos, bija prasība par ekoloģiski tīriem - elektriskiem – autobusiem. “Tā kā reģionālos pasažieru pārvadājumus izpilda apmēram 1100 autobusu, tad tuvākajā nākotnē 10% no tiem (110) būtu jābūt elektroautobusiem,” secināja I. Ošenieks. Viņš atzīst, ka labāka situācija ar tā dēvētajiem ekoloģiski tīrajiem autobusiem ir pilsētās. “Pilsētās pasažieru pārvadājumos iesaistīti apmēram 500 autobusu, un, tā kā valsts atrada iespējas ekoloģiski tīro autobusu iepirkumam piesaistīt ES struktūrfondu līdzekļus, tad 17% no visiem jau ir elektroautobusi, bet vēl labāka aina kļūst, ja tiem pieskaita autobusus, kuri patērē CNG, jo tad šādu tīro autobusu īpatsvars tuvojas 30%,” stāsa I. Ošenieks.

Visu rakstu lasiet 12.decembra žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transporta dekarbonizācija prasīs mainīt ne tikai autoparku, bet arī pievērsties zaļās degvielas ražošanai Latvijā, vienlaikus enerģijas cenu pieaugums ir neizbēgams, kura amortizācijai mazturīgākajiem var izmantot Sociālo klimata fonda līdzekļus.

Tādas atziņas skanēja diskusijā Kura degviela būs lētāka, un kā kompensēsim cenu pieaugumu? Vienlaikus tika secināts, ka degviela ar bio piejaukumu kļūst lētāka nekā tīra fosilā degviela, taču Latvijas iespējas sasniegt izvirzīto mērķi uz 2030. gadu tika vērtētas kā miglainas.

Trejādi mehānismi vienlaikus

Transporta dekarbonizācijā ES un Latvijas rīcībai jābūt trejādai. „Pašlaik fosilās degvielas ir lētākas nekā atjaunojamie resursi, turklāt tie ir salīdzinoši maz izmantoti, šobrīd pastāv subsīdijas gan fosilajiem, gan atjaunojamajiem resursiem. Savukārt nākotnē fosilās degvielas kļūs dārgākas, atjaunojamie resursi kļūs plašāk izmantoti, turklāt tiks pielietoti cenu pieauguma kompensējošie mehānismi,” skaidroja Latvijas Klimata neitralitātes klastera 2050 valdes loceklis Armands Gūtmanis. Viņš norādīja, ka Latvijai izvirzīts mērķis samazināt siltumnīcu gāzu emisijas (kuras nav emisiju tirdzniecības sistēmā (ETS)) par 17%, tur transporta īpatsvars ir 37,2%, lauksaimniecības —26%. „Pašreizējie aprēķini gan uz 2030. gadu rāda nepievilcīgu ainu — risku, proti, ka Latvija ne tikai nespēj samazināt transporta emisiju apjomu, bet to pat palielina par 1,7%,” skaidroja A. Gūtmanis. Viņš norāda, ka, apzinoties šo risku, iespējams mazināt sekas — īstenot vairākus pasākumus, bet sliktākajā gadījumā Latvijai nāksies iegādāties CO2 emisiju kvotas no citām valstīm. „Šā gada vasarā Ministru kabinetā tika skatīts ziņojums par siltumnīcu gāzu emisijām, to prognozēm, tajā tika atzīts, ka Latvijā ne ar esošajiem, ne ar papildu pasākumiem izvirzīto mērķi par 17% samazināt CO2 emisijas sasniegt nebūs iespējams, tāpēc būs vajadzīgi vēl citi pasākumi,” uzsvēra A. Gūtmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

VIDEO: Jāizmanto vietējais AER potenciāls

Jānis Goldbergs,20.06.2024

Biodegvielu ražošana starp šeit pārstāvētajām ir viena no vecākajām. Latvijā ražošana notiek jau 16 gadus. Patlaban tieši šī nozare dod reālu pienesumu emisiju samazināšanai transportā, saka Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Indulis Stikāns.

Ekrānšāviņš no video

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atjaunojamo energoresursu (AER) ražošana tepat Latvijā ir nepieciešama un nākotnē veicināma daudz vairāk nekā līdz šim, saglabājot jau esošos instrumentus.

Tāds ir nozīmīgākais secinājums pēc Dienas Biznesa organizētās diskusijas Kā samazināsim emisijas transportā, un cik tas maksās?

Diskusijā piedalījās klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis, satiksmes ministra padomnieks Jānis Meirāns, 14. Saeimas deputāts Jānis Patmalnieks, Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Indulis Stikāns, Latvijas Elektroauto biedrības valdes loceklis Mārtiņš Stirāns, Latvijas Biogāzes asociācijas valdes locekle Kristīne Veģere un Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Pēteris Lesničenoks.

Saruna pirms dokumentu lasīšanas

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas energokompānijas Ignitis Group plāno vērienīgu ekspansiju zaļās enerģijas tirgū Baltijā, tāpēc uzņēmuma vadības komanda, stratēģija un darbība tiek veidota, domājot par atjaunojamiem energoresursiem, un tas realizējas praktiskos soļos un projektos.

Šāds secinājums radās pēc Ignitis Group ikgadējās investoru dienas pasākuma apmeklējuma Viļņā 13. septembrī, kas notika Enerģijas un tehnoloģiju muzejā.

Par pilnīgu reģiona dekarbonizāciju

“Esmu ļoti pateicīgs par jūsu investīcijām Ignitis Group un to, ka esat šeit un esat līdzdalīgi radikālā Baltijas reģiona transformācijā par zaļu un drošu ekosistēmu. Mēs esam pārstāvēti Baltijā, Somijā un Polijā, un mums ir četras noteicošās biznesa jomas, uz ko mēs ikdienā fokusējamies,” savu uzrunu iesāka Ignitis Group valdes priekšsēdētājs Darjus Maikštens (Darius Maikštėnas).

Ignitis Group fokusā ir zaļās enerģijas ražošanas kapacitātes palielināšana, ko raksturo straujas investīcijas atjaunīgās enerģijas projektos, tīklu attīstība, klientu un pārdošanas joma, kas paredz biznesa realizācijas iespējas, un visbeidzot visa reģiona enerģētikas sistēmas drošība un energoneatkarība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Schwenk Latvija investēs teju 500 miljonus eiro cementa ražošanas dekarbonizācijā Brocēnos

Db.lv,14.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvmateriālu ražotājs SIA "Schwenk Latvija" investēs aptuveni 500 miljonus eiro cementa ražošanas dekarbonizācijā Brocēnos, informē kompānijas pārstāvji.

"Schwenk Latvija" Brocēnu cementa rūpnīcā tiks uzstādītas testa iekārtas - samazināta apmēra oglekļa uztveršanas rūpnīca. No 2025.gada pavasara līdz decembrim tā strādās pārbaudes režīmā, uztverot aptuveni divas tonnas CO2 dienā.

Norvēģijas uzņēmuma "Capsol Technologies" nodrošinātā "CapsolGo" testa rūpnīca tiks nodota ekspluatācijā un sāks darbu 2025.gada otrajā ceturksnī, informē "Schwenk Latvija". Pārbaudes posma mērķis ir pārliecināties par tehnoloģijas atbilstību reālajos apstākļos, analizēt darbības specifiku un ietekmi uz citiem procesiem.

Pēc pārbaudes laikā iegūto datu analīzes un tālākās izpētes, pilna apmēra oglekļa uztveršana Brocēnu cementa rūpnīcā plānota no 2030.gada, uztverot aptuveni 800 000 tonnu CO2 gadā un tiecoties uz pilnīgu cementa ražošanas dekarbonizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru