Šonedēļ medijos interesi izraisīja 9.6 miljonus vērtais skolēnu autobusu iepirkums. Valsts Reģionālās attīstības aģentūras izsludinātā konkursa nolikums nosaka, ka jauno autobusu krāsojumam noteikti ir jābūt oranžam.
Šī nav vienīgā neizskaidrojamā prasība. Auto piegādātāji un eksperti atzīst, ka nolikumā ir virkne ierobežojošu prasību. Pastāv aizdomas, ka konkurss rakstīts konkrētam pretendentam, vēstīja TV3 raidījums Nekā personīga.
Ekonomiskās krīzes uzspiesta pērn Latvijā notika skolu reforma- daudzas slēdza un apvienoja. Tāpēc Šveices valdības atbalsts skolu autobusu iegādei bija gluži īstajā laikā. Ar tās palīdzību pie 110 autobusiem tiks 59 Latvijas pašvaldības.
Taču prasības autobusu saņēmējiem ir stingras - tos drīkst izmantot tikai skolēnu vešanai uz skolu un mājup. Nekādas ekskursijas vai izbraucieni brīvlaikā ar skolu autobusiem nav atļauti.
Viena autobusa izmaksas varētu būt aptuveni 90 000 latu. Tik dārgi tādēļ, ka skolu autobusam ir augstas drošības prasības. Jābūt bērnu sēdeklīšiem, rokturiem, drošības jostām. Tiem jābūt arī ļoti izturīgiem Latvijas slikto ceļu dēļ. No 9.6 miljoniem latu Latvijas līdzfinansējums ir aptuveni 1.3 miljoni latu.
Autobusu tirgotāji par programmu zināja un gatavojās tai laikus. Ap desmit lielāko autopiegādātāju bija gatavi piedalīties dārgajā iepirkumā. Bet, iepazīstoties ar tehnisko specifikāciju, daudzi sapratuši, ka piedalīties nevarēs.
Iveco Mono direktora vietniece Dace Bindare stāstīja:
«Tehniskā specifikācija jau bija ļoti detalizēti mainīta, nosakot ierobežojumus «ne vairāk kā», «ne mazāk kā», izpildījums tā un tikai tā dažādās pozīcijās. Tas jau tomēr raisa zināmas bažas un - teiksim atklāti - diezgan lielā mērā liecina par lielu korupcijas risku.»
Tehniskā specifikācija vairākkārt tika mainīta. Autopiegādātāji norādīja uz, viņuprāt, nepamatotajām prasībām, dažas no specifikācijas izņēma, bet to vietā parādījās arvien jaunas. Beidzot pērnā gada pēdējā valdības sēdē, 23. decembrī, konkursu izsludināja.
«Mums par nožēlu viņi ir bijuši gana vērīgi un attapīgi un ir atraduši citas iespējas kā izslēgt nevēlamos no šīs te spēles. Piemēram, ja runā par motoru tilpumiem, objektīvi zinu, ka tiek izslēgts Iveco...Vienīgie, kas paliek šajā te grupā ir Mercedes ar Volkswagenu,» sacījis Ferrus Vehicles struktūrvienības vadītājs Jānis Freibergs.
Par konkursu atbildīga ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra. Tā noliedz, ka konkursa laiks ir pārāk īss vai tehniskā specifikācija sagatavota kādam konkrētam piegādātājam. Ekspertu komisija esot apkopojusi pašvaldību vēlmes un tās arī iestrādātas nolikumā.
Uz Nekā personīga jautājumu: «Kā Jums pašam šķiet, vai konkursa nolikums ir uzrakstīts korekti un kompetenti?» Valsts reģionālās attīstības aģentūras direktors Māris Krastiņš atbildējis: «Šeit ir jāņem vērā vairāki apstākļi. Pirmais, ka pašvaldības vai potenciālie klienti ir pietiekami daudz. Viņiem ir dažādas prasības un vēlmes. Arī dažādas pieredzes. Mums ir pietiekami daudz uzņēmumu, kas vēlētos pretendēt šinī iepirkuma procedūrā. Bet, kas ir svarīgākais – mums ir jānopērk pēc iespējas lētāki, labāki un drošāki autobusi, lai tie varētu atbilstoši nodrošināt skolēnu pārvadāšanu.»
Kā informēja Nekā personīga, «M. Krastiņš aģentūru vada kopš oktobra, pirms tam bijis aģentūru uzraugošās Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas parlamentārais sekretārs. Plašāk M. Krastiņa vārds kļuva pazīstams, kad viņa vadītais Izglītības satura un eksaminācijas centrs, nespēja novērst centralizēto eksāmenu pirkšanas gadījumus. Ir tautas partijas biedrs».
Ekspertiem nav skaidras vairākas izstrādātās prasības. Piemēram, kādēļ mikrobusiem ir noteikts stūres pagrieziena rādiuss, bet citiem autobusiem nē. Vai, kādēļ autobusiem ir noteikti motora tilpuma ierobežojumi, ja patērētājam vissvarīgākais ir tieši jauda.
Tehniskās universitātes eksperti apšauba, ka skolu autobusam nepieciešamas stāvvietas un bagāžas nodalījumi, ko prasa aģentūra. Bet vislielākās bažas ir par autobusu sertifikāciju CSDD, kas jānodrošina ļoti īsā laikā.
RTU Autotransporta institūta direktors Gundars Liberts skaidrojis:
«Lai dabūtu šo sertifikātu, kaut vai nacionālā līmenī, ir vajadzīgas 10 dienas. Bet, tas nav galvenais. Jums ir CSDD jāpiestāda šis autobuss. Tas ir jāsagatvo. Tātad – autobusam ir jābūt aprīkotam ar visām tām prasībām, kādas te ir ierakstītas iekšā...To nevar izdarīt ne vienā, ne divās dienās, pat nedēļā ne.»
110 autobusi šobrīd ir liels pasūtījums ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas mērogā. Konkursā vēlas piedalīties ne tikai autopiegādātāji. To grib arī uzņēmums AmoPlant, kas ar Maskavas valdības finansējumu cer atjaunot autobusu un kravas auto ražošanu Jelgavā.
Uzņēmums uzsver, ka uz vietas ražotie autobusi būtu lētāki. Rūpnīcā Jelgavā ražotu rezerves detaļas, veiktu autobusu apkopi. Kaut arī rūpnīcas lielākie īpašnieki ir Maskavas valdība, tomēr Jelgavā tiktu radītas 70 jaunas darba vietas.
«Visi ražotāji nodrošina atbilstību standartiem, atbilstību ekspluatācijas drošībai, atbilstību sertifikācijas noteikumiem... Šajā gadījumā runa ir par to, ka ar šiem tehniskās specifikācijas ierobežojumiem vairāki lieli Eiropas autoražotāji, tajā skaitā Iveco koncerns, tiek vispār izslēgti no iespējas piedalīties šajā konkursā,» akcentēja D. Bindare.
Savukārt J. Freibergs no Ferrus Vehicles uzskata, ka «autobusu piegāde apzināti tiek sasteigta, lai vēl pirms vēlēšanām šie skaistie oranžie autobusi paspētu kādu laiciņu pavizināties pa pašvaldībām». Atrunas par oranžo krāsu, kas ļoti labi izskatās uz zilo debesu fona, viņam atgādinot Vili Plūdoni vai Raini. «Katrā gadījumā šie te argumenti ir smieklīgi,» viņš norādīja.
Šveices valdības finansētie 110 autobusi būs pirmie, kas nākamajā mācību gadā brauks pa Latvijas laukiem. Vēl ir gaidāmi 66 skolēnu autobusi. Tos ir plānots iegādāties no Pasaules Bankas aizdevuma, kas paredzēts krīzes sociālās drošības tīklam. Bet pašvaldību vajadzības ir vēl lielākas. Ir apzināts, ka ir nepieciešami 270 dažāda izmēra autobusi.