Bez lielas pieredzes pārtikas jomā divi uzņēmīgi puiši Kaspars Bērze un Gundars Kļaviņš pērn sāka tirgoties ar izlejamo alu, raksta žurnāls Lietišķā Diena.
Spontāna ideja
Kas rosināja stūrēt šajā biznesā? Vai tās nebija nostalģiskās atmiņas par dzeltenajām alus mucām ielās desmitiem gadu atpakaļ? Iespējams, teic Kaspars, taču šī tomēr vairāk bijusi spontāna, nevis pārdomāta ideja. Pamudināja krīze, «jūti, ka viss jūk, viss put», šī gan ir pirmā prakse šajā nozarē, piebilst Kaspars. Tā, sākot darbību Jelgavā, īres maksa bijusi tik liela, ka pat prātā nenācis paplašināt veikalu skaitu, taču pats no sevis sanācis tā, ka pirmā tirdzniecības vieta guvusi piekrišanu, īpaši studentu vidū.
Mazpamazām rūpals paplašināts, un tagad jau tirdzniecības vietu skaits sasniedzis astoņas. Jelgavā joprojām alusmīļu pieprasījums pēc dzīvā alus ir iespaidīgs, un uzņēmēji jau drīzumā plāno atvērt otru Pikniku. Uz lielu tautas pieplūdumu cerēts, sākot darboties Rīgas Centrāltirgū, taču andele nav devusi rezultātu, visticamāk, maksātspējas trūkuma dēļ.
Kur vairāk ļaužu
Pēc pagājušās ziemas uzņēmēji sapratuši, ka tirdzniecības vietas jāveido lielajos tirdzniecības centros, kur lielāka cilvēku plūsma. «Vasaras periodā var atvērties jebkurā vietā un cilvēki alu dzers, bet ziemā ir grūti ar izdzīvošanu, jo mums nav cita sortimenta kā tikai alus, kvass un sidrs,» skaidro Kaspars. Tiesa, sadarbība sākta ar SIA Lāči - tirgot grauzdiņus.
Katrā Piknikā ir desmit specializēto krānu, kas ļauj alu iepildīt plastmasas pudelē bez putām. Sortimentā - jau pazīstamie miestiņi no Tērvetes, Valmiermuižas, Užavas, Brenguļiem un citām alus darītavām; jaunākais - Butautu alus no Lietuvas. Pārsvarā uzsvars likts uz aliem, kuri nav veikalos, - ar mazāku realizācijas termiņu, lai savstarpēji nekonkurētu. Lai arī cenu politika ir tāda, kas tuva preces veikala cenai, mērķis ir nekonkurēt. «Pie mums ir dārgāk nekā veikalos, bet lētāk nekā restorānos un bāros,» tā Kaspars.
Populāri Krievijā
Šis bija jaunums te, taču esot gana populārs alus tirdzniecības veids Krievijā. Kaimiņval-stī dažviet krānu skaits vienā veikalā sasniedz pat 37; šeit gan tāds skaitlis nav iespējams, jo pircēji ne visu grib. «Sazinājāmies ar Krieviju, uzzinājām par krāniem, noslēdzām līgumu ar firmu, kas ir licencēts krānu izplatītājs, un tagad esam šo krānu oficiālie izplatītāji Baltijas valstīs,» biznesa nianses klāsta Kaspars.
Vai puiši nedomā par veikalu izveidi abās kaimiņvalstīs? Lai gan sākotnēji bijusi tāda doma, šos plānus nācies mainīt, jo arī «bankām grūti laiki» un pie aizdevuma biznesa paplašināšanai netikt - vienas tirdzniecības vietas atvēršana izmaksājot ap sešiem tūkstošiem latu. Tagad galvenokārt skats vērsts uz vietējo tirgu, taču arī kaimiņiem padoms netiek liegts.
Draugos ar visiem
Kādi ir pircēji? Lielākoties tie ir vīrieši - ap 97%. «Šeit nāk tie, kuri grib izbaudīt konkrētu alu, kuri jau zina, ko grib,» komentē Kaspars. Jauniešiem šis produkts esot par dārgu, viņi labāk izvēlas lētākās akcijas preces lielveikalos. Sortiments, visticamāk, būtiski nepieaugs, jo alum ir īss realizācijas termiņš, pašlaik rasts optimālākais variants.
Un visiecienītākais miestiņš? Gundars atzīst, ka katrā pilsētā ir atšķirīgs līderis, bet kopumā vispieprasītākais ir Brenguļu un Užavas alus. Negaidīti panākumi esot arī leišu Butautam, kas jau bijis labi pazīstams padomju laikos. Puiši atzīst, ka viņi nešķiro alu labajā un ne tik labajā, bet draugos ir ar visiem aldariem. Arī no brūveriem saņemtas labas atsauksmes par noieta veicināšanu, īpaši nesezonas laikā, kad laiks nelutina. Salīdzinājumam - noiets alus sezonas laikā un rudens-ziemas periodā atšķiras par 30-50%, atšķirības jūtamas arī darbdienās un brīvdienās - trīs, pat četras reizes.
Uz labo krastu
Par plānu īstenošanos varēšot spriest, kad beigsies vasara, tagad - pēc ziemas - viss vēl esot mīnusos. Pašlaik Piknikam svarīgi tikt Daugavas otrā krastā, jo galvenokārt apgūta Pārdaugava, kā arī Liepāja, Jelgava, Tukums. Tiesa, no Tukuma plānots iet prom, jo tur alu nepērkot. Savukārt Jelgavā, kā jau minēts, plānots atvērt vēl vienu Pikniku - studentu auditorijas dēļ, tā lieta iet. Latgalē, visticamāk, gan Piknika nebūs, jo tas neatmaksājoties transporta izdevumu dēļ. Vasaras sezonai sākoties, paredzētas arī izbraukumu piekabes, lai Pikniks varētu startēt pilsētu svētkos un citos pasākumos.
Gundars atklāj, ka ne viss bijis tik gludi, kā sākotnēji plānots, - nācies sastapties ar grūtībām iekļūt tirdzniecības centros.
Vēl: no komunistu laikiem valdot asociācijas - ja alus bārs, tad piesmēķēts, smirdīgs, tur notiek sazin kas. Taču atnākot un apskatoties, cilvēkiem patīkot - gan dizains, gan meitenes, kuri tērpi «nošpikoti» no Bavārijas alus svētkiem.
Lai arī Rīgā darbojas SIA Miestiņš, kas arī pārdod tā saucamo dzīvo alu, par konkurentu šo uzņēmumu puiši neuzskata, jo klienti esot katram savi. Projektā investēti tikai pašu līdzekļi, banku aizņēmumi nav piesaistīti - «riskējām ar savu naudu». LD
Biznesa fakti
SIA KVK
▶ Īpašnieki: Raimonds Butkevičs (25%), Juris Porietis (25%), Ira Vorotņikova (25%) un Igors Vorotņikovs (25%)
▶ Kopējās investīcijas: 100 tūkstoši eiro
▶ Tirdzniecības vietu skaits: 8
▶ Darbinieku skaits: ap 20
▶ Dibināšanas gads: 2009
Avots: SIA KVK