Rotaslietām ir jābūt tādām, lai tās varētu nēsāt gan ar baltu T-kreklu un džinsiem, gan arī pie smalkas vakarkleitas
Tā intervijā norāda itāļu rotaslietu zīmola Nanis radītāja un dizainere Laura Bicego. Viņa ir dzimusi juvelieru ģimenē Vičencā Itālijā un jau kopš dzimšanas ir saistīta ar rotaslietām un to izgatavošanu. Lielāko pieredzi viņa ir ieguvusi tēva juvelieru rūpnīcā, no kā tālāk attīstīja savu zīmolu Nanis. Visa L. Bicego dzīve saistās ar šo nozari, un viņa nekad nav vēlējusies dzīvē darīt kaut ko citu.
Savu zīmolu viņa kopā ar vīru Pjero Maranjonu (Piero Marangon) izveidoja 1990. gadā. L. Bicego ir neparasta dizainere, viņai vairāk patīk radīt lietas nevis uz papīra, bet ar rokām. Viņai svarīgi ir vienlaicīgi saglabāt itāļu tradīcijas, tai pat laikā radot mūsdienīgas, transformējamas rotaslietas. Viņas radītā rokas sprādze no zelta ar dimantiem, ko iespējams transformēt par kaklarotu, pagājušajā gadā ieguva Juvelierizstrādājumu gada balvu.
Kur jūs rodat iedvesmu, lai gūtu idejas visām šīm neparastajām rotaslietām?
Iedvesmu smeļos no visa, kas man ir apkārt, un no visām vietām, kurp dodos. Man ļoti patīk atrasties dabā, tai pat laikā man arī ļoti patīk mode. Man ir ļoti paveicies, ka dzīvoju Itālijā, kur māksla mūs ieskauj no visām pusēm, daba ir brīnišķīga un mode seko ik uz soļa. Pagriežoties uz jebkuru pusi, kur vien vēlies, iedvesma radīsies pati no sevis.
Mode mani ir aizrāvusi vienmēr. Tas, ko es vēlējos ienest rotaslietās no jauna, bija vairāk mūsdienīguma, vairāk modes, kā arī iespēju šīs rotaslietas nēsāt vairākos veidos, taču saglabājot augstu kvalitāti un klientu apkalpošanu. Nanis nosaukumā ir arī Fabrica del Lusso Italiano Contemporanero, kas no itāļu valodas tulkojumā nozīmē Mūsdienu itāļu luksusa fabrika. Mūsu uzņēmums nav liels, bet tas, ja tā var izteikties, joprojām dara lietas pareizi un ar pareizo attieksmi, taču uzņēmums un darba metodes ir ļoti modernas. Ir rotas, kuras izgatavojam jau divdesmit gadus, bet tās joprojām ir vienas no vislabāk pārdotajām. Lielu daļu mūsu radīto lietu ir iespējams savienot savā starpā, tā izveidojot pavisam jaunu rotu, radot iespēju tās pielāgot dažādām situācijām un apģērbiem. Dubulto rokassprādzi var pārvērst kaklarotā un, savienojot vairākas, nēsāt vai nu kā vienu garu, vai arī kā dubulto kaklarotu. Tās ir veidotas no baltā vai dzeltenā zelta ar iestrādātiem dārgakmeņiem. Rotaslietas vienlaicīgi ir gan klasiskas, gan arī mūsdienīgas. Tas ir kā divi vienā, un tas ir brīnišķīgi.
Jūsu rotaslietas, lai gan izskatās masīvas, it nemaz nav smagas.
Lielākoties tās ir veidotas pēc gliemežvāka principa. Proti, tiek izgatavoti divi vāciņi, kas pēc tam tiek sastiprināti kopā, bet vidus ir tukšs. Visas rotaslietas ir roku darbs, tāpēc katra ir unikāla, kā arī to kvalitāte ir nemainīga. Tas, kas rotaslietām ir ļoti būtiski, – lai tās netraucētu darīt citas lietas. Svarīgs ir arī rotaslietu iesaiņojums, veids, kā tās tiek pircējiem pasniegtas. Mēs pie tā esam piedomājuši. Piemēram, saņemot rokassprādzi, kuru var pārvērst kaklarotā, kastītē ir iebūvēts neliels ekrāns, kurā var noskatīties video par to, kā rota ir nēsājama. Ir svarīgi iepazīstināt cilvēkus ar produktu un darīt to personalizētā veidā.
Arī jūsu tēvam piederēja juvelierizstrādājumu rūpnīca. Sanāk, ka šis ir ģimenes bizness?
Jā, šis ir ģimenes bizness. To aizsāka mans tēvs, bet kādā brīdī man pašai radās idejas par to, kādas es gribētu redzēt rotas. Tā radās zīmols Nanis. Vēl viens iemesls, kāpēc nolēmu izveidot savu uzņēmumu, bija tāds, ka man patīk daudzpusība. Uzņēmums ir dibināts 1990. gadā, un nākamgad tas svinēs savu 30. pastāvēšanas gadadienu. To atzīmēsim ar lielām svinībām. Plānoju izveidot arī grāmatu.
Vai jūs vienmēr zinājāt, ka jūsu kaislība būs juvelierizstrādājumi? Nekad neesat vēlējusies darīt kaut ko citu?
Jā, esmu to zinājusi jau no laika gala. Mīlu modi un neparastas lietas, vienmēr kaut ko meklēju, raugos uz to, kas notiek man apkārt. Dodos uz Indiju vai citām vietām, tā gūstot nepieciešamo iedvesmu, lai radītu jaunas rotaslietas un jaunus mākslas darbus. Vienmēr esmu vēlējusies iekļaut juvelierizstrādājumos vairāk modes.
Uzņēmumu jūs izveidojāt kopā ar savu vīru?
Jā. Kā jau minēju uzņēmumu sākotnēji izveidoja mans tēvs, bet Nanis tapa deviņdesmito gadu sākumā, jo sapratu, ka man ir pašai savs skatījums un idejas par to, kādas varētu būt rotaslietas. Proti, padarīt tās mūsdienīgākas. Tā faktiski piedzima mūsu uzņēmums. Mana pieeja rotaslietām ir atšķirīga, man ir savs stils, un tā ir jau pieminētā transformācija. Proti, ka vienu rotaslietu var nēsāt vairākos atšķirīgos veidos un pārveidot no vienas par citu. Tās ir gan kaklarotas, gan gredzeni, gan rokassprādzes un auskari. Dažas no rotām var izmantot pat vairāk nekā trīs variantos. Vienmēr cenšos būt sievišķīga, un man ļoti patīk tādai būt, bet vienlaikus jābūt modernai. Kad domāju par juvelierizstrādājumiem, vienmēr iedomājos, vai tie piestāvēs pie balta T-krekla un džinsiem. Rotaslietas parāda, cik klasiska un atšķirīga ir ikviena sieviete. Piemēram, auskari, tiem arī ir savs vēstījums. Bez tiem tu izskatītos jauki, tomēr tiem ir sava ietekme uz kopējo tēlu, kas papildina to. Tas ir tas, ko es sagaidu no rotaslietām. Protams, arī pašam zeltam un dimantiem ir vērtība. Manuprāt, ir būtiski, ka vienu rotaslietu var nēsāt dažādos veidos un pie dažādiem apģērbiem, jo tās nav nebūt nav lētas. Un tas ir viens no svarīgākajiem aspektiem.
Kā ir būt biznesa sievietei Itālijā? Vēsturiski tajā vairāk ir bijuši iesaistīti vīrieši.
Aizvien vairāk sieviešu Itālijā pievēršas biznesam. Pēdējā laikā esmu novērojusi, ka sievietes vairāk sāk apvienoties un iestāties par kādu lietu kopā. Parādās tāds kā girls power! (meiteņu spēks). Agrāk sievietēm bija citāda pieeja. Šobrīd viņas zina, ka ir stipras un kopā var paveikt lietas labāk.
Vai Nanis ir viena rūpnīca, un vai tā atrodas Itālijā?
Jā, Vičencā. Mums ir aptuveni 40 darbinieku, un līdz ar to uzņēmums nav liels. Visas rotaslietas tiek izgatavotas Itālijā, un tas ir pilnīgs roku darbs, tāpēc rotaslietu izgatavošana prasa salīdzinoši ilgu laiku. Pēc tam, kad tās ir gatavas, tās tiek sūtītas uz veikaliem visā plašajā pasaulē. Kopumā produkcija tiek pārdota aptuveni 40 valstīs. Tomēr mēs nevēlamies kļūt par masu produkcijas ražotāju, jo katra rotaslieta ir unikāla. Man ir jāatrod īstie tirgotāji, ar ko sadarboties, tāpēc sadarbības partnerus izvēlos ļoti rūpīgi. Ir nepieciešams, lai viņi pie pircējiem un patērētājiem vērstos pareizajā veidā un ar pareizo attieksmi.
Cik aptuveni ilgu laiku aizņem vienas rotaslietas izgatavošana?
Tas aizņem ļoti ilgu laiku, tas ir darbietilpīgs process. Vispirms zelts ir jāizkausē plāns jo plāns, pēc tam tiek izgatavoti, piemēram, gliemežvākiem līdzīgie mazie kausiņi, tas vien var aizņemt līdz pat trim dienām. Tad katrs ir jāapstrādā, un pēc tam vēl seko citi darbi, lai izveidotu rotaslietu līdz galam.
Vai visas rotas ir veidotas pēc jūsu radīta dizaina?
Daudz sadarbojos ar vīru. Mēs esam tandēms. Esmu vairāk tendēta uz dizainu, bet viņš ir vairāk orientēts uz tehniskām lietām. Sanāk tā, ka es domāju, kā tas varētu izskatīties, bet viņš – kā to varētu izgatavot. Mums ir arī cilvēki, kas nodarbojas ar uzņēmuma attīstības jautājumiem, kā arī izstrādā prototipus, jo dažreiz tas, kas tiek uzzīmēts uz papīra, ne vienmēr saskan ar to, ko var izgatavot dzīvē.
Daudzi zina dziesmu, kurā izskan vārdi: «Dimanti ir meiteņu labākie draugi.» Vai jūs tam piekrītat, un vai tas joprojām atbilst patiesībai?
Es tam pilnībā piekrītu, un tā ir taisnība, tajā pašā laikā man ļoti patīk rotaslietās izmantot neierastus akmeņus. Piemēram, rutilētu kvarcu, kas nav apstrādāts. Katrs akmens ir citāds un nekad neatkārtojas. Katru ir izveidojusi daba, un tas man ļoti tajos patīk. Katrs no tiem ir unikāls, un, pat ja es vēlētos, es nevarētu izgatavot tieši tādu pašu vēl vienu. Tas mani fascinē. Zeltā, kas ietver šos akmeņus, vīlējot cenšamies atainot tās līnijas, kas dabīgi radušās šajos akmeņos.
No kādām valstīm nāk rotaslietās izmantotie materiāli?
Zeltu mēs iepērkam no uzņēmumiem, kas to tirgo, un tie arī sniedz visas garantijas. Materiāli nenāk no raktuvēm, kas izmanto, piemēram, mazu bērnu darbaspēku. Visiem dārgakmeņiem ir sertifikāti. Savā darbā izmantojam tikai to tirgotāju pakalpojumus, kuriem ir visi nepieciešamie sertifikāti un garantijas. Tiek ņemti vērā arī visi ētiskie aspekti.
Kāds ir jūsu pašas iecienītākais dārgmetāls, ar ko patīk visvairāk strādāt?
Man ļoti patīk zelts. Tas atmirdz manī. Ir silts un komfortabls materiāls, kas spīd un atklāj sievietes dvēseli. 18 karātu zelts ir ideāls materiāls dizainera vajadzībām. Dažreiz man patīk izmantot ādas aproces, kurās iestrādāti zelta un dimanta elementi. Zeltu var ļoti veiksmīgi savienot kopā ar vienkāršākiem materiāliem, un tas kopā izskatās ļoti labi. Ir jānēsā un jākombinē kopā tādas rotas, kas pašam patīk un liek justies labi.
Kādas ir juvelierizstrādājumu jaunākās modes tendences?
Piemēram, gredzeni, kas nav pilnībā apaļi, bet gan tādā kā pusapļa formā un nav savienoti. Lai gan sākotnēji var izskatīties, ka tie nav ērti, patiesībā tos nevar pat just nēsājot. Rotas ir vieglas, tās ir gluži kā tetovējumi un nelīdzinās ierastajām, smagajām rotaslietām. Tieši tas, kas man patīk, – neparastas rotas.
Vai sievietes ir gatavas izkāpt no ierastā un nēsāt šādas drosmīgas rotas?
Protams. Ticiet man, šādu sieviešu pasaulē ir ļoti daudz, un mani tas patiesi iepriecina.
Kā jūs raksturotu sievieti, kura izvēlas Nanis rotaslietas? Kas viņa ir?
Viņa ir stipra, brīnišķīga sieviete, kurai ir sava personība un nepieciešamība izlauzties no ierastajiem rāmjiem, bet ne ar to, ko šobrīd diktē mode. Viņa meklē kaut ko īpašu un eksperimentē. Vecuma ziņā noteikti nav nekādu ierobežojumu, tās ir visdažādākā vecuma sievietes. Protams, daudz kas ir atkarīgs arī no maciņa biezuma, es apzinos, ka rotaslietas nav lētas. Tai pat laikā mums ir arī rotaslietas, kuras maksā lētāk, jo ir nepieciešama pieeja dažādiem cilvēkiem. Vēlos, lai pēc iespējas dažādi cilvēki nēsā mūsu rotaslietas.
Vai juvelierizstrādājumi ir luksusa prece?
Domāju – vairāk jā nekā nē, jo to cena ir salīdzinoši augsta. Tomēr šīs lietas vienmēr ir un būs pievilcīgas, kā arī tas, ka šīs rotas var papildināt, savienot, tā radot kaut ko jaunu, dod lielu plusu. Rotaslietas vienmēr ir kaut kas iespaidīgs, un tām nekrītas vērtība emocionālā ziņā. Neviena cita dāvana nerosina tādas atmiņas kā rotaslieta. To var nodot no paaudzes paaudzē, un tai ir īpaša nozīme. Daudzas lietas, emocijas un stāsti iet roku rokā ar rotaslietām.
Kā nonācāt Latvijā?
Juvelierizstrādājumu veikals Grenardi mūs atrada pirms aptuveni astoņiem gadiem kādā izstādē. Es jau gan iepriekš zināju, kur Latvija atrodas. Mums ar Latvijas pārstāvjiem ir izveidojusies laba sadarbība. Starp citu, mans vecākais dēls studē Londonā un dzīvo vienā mājā kopā ar vēl četriem cilvēkiem, no kuriem trīs ir no Latvijas. Sanāk, ka man ar Latviju ir arī šāda veida saikne.