Latvijas restorāniem jākļūst elastīgākiem un atvērtākiem dažādu tehnoloģiju izmantošanā, tas varētu palīdzēt uzlabot servisa kvalitāti un stiprināt konkurētspēju, uzskata restorānu biznesa eksperte Jeļena Kašina.
Pēc ekspertes domām, tādā nelielā tirgū kā Latvija, kur uz dažiem tūkstošiem gardēžu ir vairāki simti restorānu, tehnoloģiju primārais mērķis ir paaugstināt efektivitāti un uzlabot apkalpošanu, bet nākamais solis – piesaistīt jaunus klientus.
«Kā ikvienā viesmīlības biznesā, svarīgi ir ne vien klientu iegūt, bet arī prast sniegt servisu tā, lai viņš atgrieztos,» piebilst Kašina.
Šo tendenci apliecina nule notikusī Rīgas restorānu nedēļa, kurā tika eksperimentēts ar galdiņu rezervēšanu tiešsaistē. Piemēram, restorānā Aqua Luna tas palielināja apmeklētāju skaitu par 9%, salīdzinot ar citām restorānu nedēļām.
Kašina to vērtē kā teicamu rezultātu, īpaši uzsverot, ka vairākiem restorāniem kopēja galdiņu rezervēšanas sistēma ir efektīvs veids, kā Latvijas restorāni var sasniegt to, ko apmeklētāji sagaida bez pārmērīgām investīcijām, proti, ka restorāni tāpat kā citi uzņēmumi arī izmantos dažādas viedās tehnoloģijas.
Jārēķinās ar tendenci, ka aizvien vairāk tūristu tiešsaistē vēlas rezervēt ne vien naktsmītnes, dažādas biļetes, bet arī galdiņu restorānā. Uzņēmējiem jādomā, kā to viskvalitatīvāk nodrošināt: apstrādājot manuāli e-pastā saņemtus pieteikumus vai meklējot iespēju pievienoties kādai automātiskai vai pusautomātiskai rezervēšanas sistēmai.
Galdiņu pieteikšana tiešsaistē pasaulē nes līdzi citu tendenci, proti, par rezervāciju tiek ieturēta neliela maksa, kas sedz restorāna zaudējumus gadījumā, ja cilvēki nebrīdinot tomēr neierodas. «Domāju, ka arī Latvijā teju ikviens restorāns ir saskāries ar šādu situāciju. Šeit, protams, jautājums, vai Latvijas patērētājs ir tam gatavs?» saka Kašina.
«Daudzi teiks, ka Latvijā restorāniem nav pa spēkam ieguldīt dažādos tehnoloģiskos risinājumos, tomēr vienlaikus es aicinātu raudzīties ilgtermiņā. Reizēm ieguldījumi kvalitatīvā POS sistēmā, ko var integrēt ar klientu vadības sistēmu, atmaksājas stiprinātā klientu lojalitātē,» skaidro Kašina.
Mainās arī veidi, kā cilvēki vēlas norēķināties par baudīto ēdienu – šogad pasaulē uzvaras gājienu prognozē mobilajiem maksājumiem un pat iespējai veikt samaksu tiešsaistē pirms maltītes. Latvijā gan tā šķiet vēl nākotne.
«Apgūt jaunās tehnoloģijas ir izaicinājums – ne tikai, lai tās ieviestu un iedzīvinātu, bet vienlaikus, lai tomēr nezaudētu šo personīgo saskarsmi ar klientu. Bez tā nevar pastāvēt neviens viesmīlības bizness un it sevišķi augstas klases restorāni,» rezumē Kašina.