ES sekos Latvijas piemēram un 2017. gadā ieviesīs patiesā labuma guvēju reģistrāciju, kas tiek dēvēts par būtisku soli cīņā pret ofšoru kompānijām, tomēr reāla lieguma to darbībai nav .
Par to intervijā stāsta ārvalstu kompāniju reģistrācijas pakalpojumu sniegšanas SIA FiveConsult.lv vecākais partneris Maksims Koržanovs. Viņš uzskata, ka ofšoru lietā ir daudz neatbildētu jautājumu, arī piedāvātie risinājumi nebūt neliecina par Eiropas politiķu vēlmi šādiem veidojumiem liegt darbību ES vai vismaz to būtiski ierobežot, vēl jo vairāk – zemo nodokļu priekšrocības ir ne tikai tiem, kuri reģistrēti patiesi zemu nodokļu valstīs, bet arī lielām kompānijām pēc īpašas vienošanās, piemēram, ar Luksemburgas, Īrijas nodokļu administrāciju. Vēl ir jautājums par Delavēras štatā (ASV) reģistrētajām kompānija saistībā ar iespējamo ES un ASV brīvās tirdzniecības un investīciju aizsardzības līguma parakstīšanu.
Kā vērtējat ES prasību par patiesā labuma guvēju reģistrāciju?
Politiķi ir politiķi gan Latvijā, gan arī Eiropā un viņu rīcība neatšķiras, kaut arī ir citi mērogi. Cīņa ar ofšoriem – zemu nodokļu valstīm (teritorijām) – bija, ir un būs populārs temats. Svarīgākais jautājums ir par to, kā, kas un kādā veidā ar tiem cīnīsies. Latvijas pārstāvja Krišjāņa Kariņa iniciatīva ir apsveicama, bet tajā pašā laikā jāskatās uz situāciju reāli. Publiski visu ES valstu pārstāvji piekrīt, ka ir kaut kas jādara lietas labā, bet diemžēl tālāk par runāšanu neviens netiek un, visticamākais, tuvākajā nākotnē arī netiks, jo valdības nav gatavas rīkoties ļoti radikāli. Kā ar patiesā labuma guvēju reģistrāciju klāsies ES līmenī, vēl pāragri prognozēt, taču Latvijas piemērs liek izdarīt nopietnus secinājumus, ja vien vēlas, lai šāda reģistrācija nepārvērstos par kārtējo ķeksīša ievilkšanas pasākumu un faktiski izgāztos. Turklāt atšķirībā no Latvijas daudzās ES dalībvalstīs vispār nav tāda Uzņēmumu reģistra, kurā būtu jādodas reģistrēt patiesā labuma guvēji.
Tāpat jāņem vērā, ka šī prasība par patiesā labuma guvējiem attiektos uz visu veidu uzņēmumiem, fondiem, trastiem utt., kā arī tiem uzņēmumiem, kuros valsts vai pašvaldības kapitāla daļa pārsniedz jau minētos 25%. Ko šajā situācijā deklarēt kā patiesā labuma guvēju uzņēmumos, kas pieder, piemēram, Norvēģijas vai Ķīnas valdībai? Vēl jautājums par reģistrāciju – vai tas notiks tā dēvētajos dalībvalstu uzņēmumu reģistros vai arī šim mērķim tiks veidota speciāla – jauna – iestāde, kurai ES kā centralizētai struktūrai pieškirs kādu finansējumu?
Visu interviju Patiesā labuma guvēju reģistrācija nav ofšoru ierobežošana lasiet pirmdienas, 9. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!