Pēc 60 gadu pārtraukuma viens no pazīstamākajiem īru viskijiem Tullamore DEW ir atgriezies dzimtajā brūzī; nu pēc trīs gadu minimālās nogatavināšanas tas pamazām sāk līt arī mūsu glāzēs
DB izmantoja iespēju par šo un par daudz ko citu parunāties ar Rīgā iebraukušo Tullamore DEW zīmola globālo vēstnieku Džonu Kvinu (John Quinn).
Mēs ar jums tiekamies itin vēsturiskā brīdī, kad tirgū ir jāparādās kompānijas viskijam, kurš pēc ilga pārtraukuma atkal jau nāk tieši no Tulamoras pilsētas.
Mūsu viskijs tika taisīts pašā Tulamorā no 1829. gada līdz 1954. gadam. Īrijā dedzinātavas vērās ciet jau kopš 1930. gadiem un līdz pat 1960. gadiem. Galu galā 1970. gados Īrijā bija palikušas tikai divas dedzinātavas. Es kompānijā, ko tolaik sauca Irish Distillers, sāku strādāt 1974. gadā.
Tolaik tika uzcelta viena jauna dedzinātava Midltonā, un visi zīmoli, kam agrāk bija bijušas savas dedzinātavas, pārcēlās uz turieni – mūsu Tullamore DEW, Jameson, Powers, Paddy un Crested Ten. Bushmills bija sava dedzinātava. Tā nu bija šīs divas – Midltonā un Bušmilsā. Tullamore izmanto tās abas, jo DEW tiek darināts no graudu, iesala un kubla viskija. Midltonā taisa tikai graudu un kubla šķirnes, tāpēc Bušmilsā taisījām iesala daļu.
Mēs bijām tie, kurus sauc par čigānēniem (gypsy brewers) – kas īrē citu brūžus, lai dabūtu gatavu savu viskiju. Viņiem bija licence to darīt mūsu zīmola vārdā, arī ja tas mainīja īpašniekus.
Kad jūs pamēģinājāt savu pirmo viskiju?
Man bija 17. Varbūt es biju mēģinājis arī agrāk, bet tad man tas nebūs paticis, un, godīgi sakot, arī kā septiņpadsmitgadīgam man tas nepatika. Tas bija 1974. gadā.
Tas tomēr prasa nobriedušu garšu.
Absolūti. Un pirmā reize, kad man viskijs iepatikās, bija tad, kad es to iedzēru ar 7Up. Tagad es teiktu, ka tas ir pretīgi, bet toreiz tas bija dzerami.
Taču jūs tad tirgojāt to, kas jums pašam negaršoja?
Nē, es tolaik neko nepārdevu. Biju vidusskolas pēdējā klasē. Mans futbola treneris prasīja, vai taisos uz universitāti, un es teicu, ka neesmu pārliecināts. Tad viņš teica, ka varētu ieteikt mani savam brālim, kurš vada personāla daļu, un viņi meklē jaunus darbiniekus. Es piekritu, lai gan pat nezināju, ko tie Irish Distillers īsti dara. Tā nu es tur nokļuvu.
Pēc dažiem gadiem es tomēr iestājos universitātē – neklātienē. Tas bija smagi. Vispār vajadzēja jau tur iet uzreiz, taču, no otras puses, man radās laba pieredze dažādos darbos kompānijā. Es strādāju ražošanā, tad plānošanā, tad – pārdošanā, tad – iekšzemes mārketingā, tad ‒ zīmolvedībā un iznākumā pārgāju uz starptautisko daļu. 25 gadu vecumā jau pārraudzīju biznesu Austrālijā, Jaunzēlandē un Āzijā. Biju ļoti jauns – jaunākais čalītis starptautiskajā daļā. Man ļoti paveicās. Tur sākās arī mana starptautiskā karjera, un kopš tā laika esmu vienos ceļojumos.
Tad 2010. gadā William Grant & Sons nopirka Tullamore DEW, un viņi man jautāja, vai es negribētu kļūt par zīmola globālo vēstnieku. Iepriekš mums tāda nebija. Es atbildēju: dodiet man trīs sekundes laika par to padomāt, bet man pietika ar divām sekundēm.
Man šis darbs tiešām patīk. Viens iemesls ir tas, ka ir noņemts komerciālais spiediens. Par to lai uztraucas jaunākie. Lai viņi rēķina, kamēr vecāki vīri pavada laiku sarunās.
Vai jums nav iekšējās konkurences, ka kompānijai ir vēstnieks gan Tullamore, gan, piemēram, Glenfiddich?
Ir un nav. Nav tāpēc, ka William Grant ir tikai viens īru viskijs – Tullamore, un mēs esam Dublinā un Tulamorā. Mani ceļojumi ir tikai Tullamore DEW sakarā. Un ja es satieku Ballantine’s vai Glenfiddiche vēstnieku, tad viņi tur ir gan savās darīšanās, taču mēs tomēr esam viena kompānija.
Visi mūsu globālie vēstnieki sanāk kopā četrreiz gadā, lai salīdzinātu savas piezīmes un secinājumus un ko katrs dara. Tas ir interesanti, un mēs cits no cita mācāmies. Tādā ziņā mums galīgi nemaz nav savstarpējās sacensības.
Protams, es arī neesmu skots, tāpēc es nevalkāju kiltu, bet skotu viskiju vēstnieki tos vienmēr valkā. Arī tā ir atšķirība. Es viņus par to pavelku uz zoba, bet viss ir labvēlīgi, un mēs drīzāk esam kā amata brāļi, ne konkurenti.
Kas jums kā zīmola vēstniekam ir izaicinājums?
Rindas lidostās. (Pasmejas) Es daudz laika esmu prom no mājām, un tas varētu būt cits izaicinājums. Taču es pie tā jau esmu pieradis, jo ceļoju jau ilgus gadus kopš darba starptautiskajā daļā.
Vēl ir zināms izaicinājums turēt līdzi notikumu attīstībai, jo, rau, jau atkal tirgū ir parādījusies viena jauna īru viskija marka. Tā ir visai mainīga vide, un tagad, kad īru viskiji kļūst tik populāri, šai jomā sevi piesaka aizvien jauni spēlētāji.
Izaicinājums varētu būt arī nokļūt visās tajās vietās, kur es gribētu būt. Vispār tas ir fantastiski, un ceru, ka viņi aizvien man ļaus to darīt. Cenšos nokļūt, kur tik vien varu, tomēr sabalansēti – lai būtu laiks arī pabūt mājās un birojā piedzīt vietējos jaunumus.
Tomēr, lai kur es arī būtu, mans virsmērķis ir, lai cilvēki, ar kuriem es runāju, saprastu manu viskiju. Tādā ziņā, lai viņi to atcerētos. Viņiem tam nav jāpatīk; viņiem pat nav tas jānopērk, bet viņiem tas ir jāatceras. Tas varētu būt galvenais izaicinājums – lai manu viskiju atcerētos. Citādi tas būtu izšķiests laiks kā man, tā citiem. Jā, šis un vēl rindas lidostās.
Un kā kompānijai?
Kā kompānijai mums ir izaicinājums, lai mūsu destilētais viskijs jau pašu dedzinātavā būtu tāds pats, kādu esam paraduši to saņemt no Midltonas un Bušmilsas. Sevišķi tagad, kad nākamajos piecos gados pāriesim uz Tullamore DEW ražošanu tikai pašu dedzinātavā. Taču tas ir izaicinājums visām viskija kompānijām un vienmēr, jo ir jau dzirdēti komentāri par daudziem zīmoliem, ka tas un tas vairs negaršo tāpat kā pirms 20 gadiem.
Protams, ka negaršo, jo garšas sajūtas ir mainījušās. Tas tomēr ir subjektīvi.
Tieši tā. Mēs savās laboratorijās ilgus gadus uzglabājam paraugus, lai varētu salīdzināt, kā ir bijis pirms pieciem un pirms 15 gadiem. Taču mainās mūsu klientu garšas sajūtas, un tur nu mēs neko nevaram darīt. Un pat ja tiešām ir notikusi kāda garšas pārmaiņa mūsu vai citas kompānijas produktā 20 gados, tad tas ir noticis tik pakāpeniski un tik ilgi, ka to vienkārši nevar pamanīt un salīdzināt.
Visu interviju lasiet piektdienas, 14. jūlija, laikrakstā Dienas Bizness!