Nulles deklarācijām Latvijā ir tikpat ilgs stāsts kā Mariannas un Luisa Alberto mīlas ciešanām slavenajā meksikāņu seriālā.
Pirmais projekts iestrēga 1993. gadā, pēdējos desmit gados Saeimā iestrēga vēl divi. Š.g. 5.aprīlī valdība akceptēja ceturto mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumprojektu. Un kā seriālā pienākas, tieši pirms sēdes un pat tās laikā notika dažādi negaidīti pavērsieni – no deklarāciju iesniedzēju loka izslēdza valsts amatpersonas, deklarēšanās datumu pārvirzīja par pusgadu un pagarināja deklarāciju iesniegšanas termiņu uz 3 mēnešiem. Uzskatu, ka projekts nav nulles vērts, kā tas publiski izskanējis. Lai kā ietu ar nulles deklarāciju ieviešanu, likumprojekti ar katru reizi sanāk kvalitatīvāki un šis neapšaubāmi ir labākais. Tomēr par «sauso» atlikumu runāt vēl pāragri, jo pat Finanšu ministrijas pārstāvji atzīst, ka potenciālo deklarāciju iesniedzēju skaits ir dziļā miglā tīts, nemaz nerunājot par šī pasākuma reālajām izmaksām un iespējamajiem nodokļu ieguvumiem.
Vai nulles deklarācija ir vienīgais risinājums?
Likuma anotācijā norādīts, ka VID nav tiesību pārbaudīt un piemērot papildu nodokļu uzrēķinu par periodu, kas uzrādīts kā ienākumu ieguves laiks pirms trīs gadiem un līdz ar to valsts institūcijām ir ierobežotas iespējas pārbaudīt šo informāciju. Praksē nodokļu administrācijai un citām valsts institūcijām nav iespējas pārliecināties par deklarētās skaidrās naudas uzkrājumu esamību. Šie apgalvojumi ir stipri novecojuši. Jau sen ir pagājuši laiki, kad VID un tiesai persona par naudas izcelsmi varēja stāstīt «pasakas par ziediem».
Šobrīd tiesu nostāja ir viennozīmīga – nodokļu maksātājam ir pienākums iesniegt pierādījumus par skaidras naudas uzkrājumu veidošanos vai vismaz norādīt ticamu pamatojumu un apstākļus, savukārt VID ir tiesības to pārbaudīt un uzkrājumus atzīt vai neatzīt. Tādēļ teikt, ka bez nulles deklarācijām VID netiek galā, ir nedaudz pārspīlēti. Par katru no mums pēdējo divdesmit gadu laikā VID un citu valsts institūciju datu bāzēs ir sakrājies pietiekami daudz informācijas, lai VID varētu pārbaudīt personas apgalvojumu par līdzekļu izcelsmes patiesumu. Jā, VID nodokļu auditā nevar aprēķināt papildus nodokļus par ilgāku periodu kā iepriekšējie trīs gadi, taču nulles deklarācijas šo problēmu neatrisina. Turklāt nevajag aizmirst, ka audits nav vienīgais līdzeklis, kā piedzīt nenomaksātos nodokļus. Vēl ir, piemēram, kriminālprocesi, kur noilguma termiņi ir krietni ilgāki.
Ja ņem vērā, ka VID līdz šim gadā veic aptuveni pusotru tūkstoti auditu, no kuriem lielāko daļu juridiskajām personām, tad vispirms gribētos redzēt konkrētākus aprēķinus par šī projekta izmaksām un plānoto atdevi.